FMCG na stacjach paliwowych w 2007 i na początku 2008 roku

Autor: Redakcja
Data dodania: 9 kwietnia 2008
Kategoria:
arss-logo.gif

Polski format sklepów typu „convenience” najszybciej rozwija się na stacjach paliwowych.

Zatrzymana w skali kraju ekspansja hipermarketów, rosnąca pozycja dyskontów i supermarketów, a jednocześnie skutecznie odbudowująca się pozycja sklepów tradycyjnych spowodowała na rynku swoistą polaryzację, tworząc nowy format sklepu – „convenience”. Tego typu punkty detaliczne charakteryzuje przede wszystkim lokalizacja zapewniająca dobrą komunikację pieszą, ściśle skategoryzowany asortyment dopasowany do lokalnego klienta i jego potrzeb, a także rozbudowana infrastruktura wyposażenia – ułatwiająca sprzedaż produktów o charakterze impulsowym. 

Po raz kolejny okazało się, że specyfika polskiego rynku w swojej odmienności od rynków w Europie potrafi zaskoczyć. Najbliżej formuły „convenience” znajdują się sklepy zlokalizowane przy stacjach paliwowych, zarówno należących do koncernów, jak i właścicieli prywatnych.

Segment sklepów „convenience” stawia na rozwój poprzez innowacje, nowe technologie i dodatkowe usługi, które dla odwiedzających klientów są ważniejsze niż cena. Sklepy te charakteryzują się również zdecydowaną przewagą produktów znanych marek, których producenci stawiają na rozwój technologiczny, przy wysokich nakładach na marketing i reklamę.

Znaczące w tym zakresie jest umiejętne połączenie sklepu z częścią gastronomiczną stacji oraz wkomponowanie dodatkowych usług typu lottomat, bankomat oraz z coraz częściej spotykanymi podstawowymi usługami finansowymi np. sprzedaż kart kredytowych.

Rynek coraz większy, asortyment coraz bardziej dopasowany

Rynek sprzedaży produktów FMCG na stacjach paliwowych stanowi ok. 2.5% udziału całego rynku FMCG, reprezentując wartość przekraczającą 4.5 mld zł. Charakteryzuje się silną dynamiką wzrostu - średniorocznie w granicach 15%, co stanowi ponad dwukrotnie większy przyrost niż w całej branży FMCG, gdzie wynosi on około 6%. Sprzedaż artykułów spożywczych na stacjach paliwowych jest silnie powiązana z warunkami ostrej walki konkurencyjnej na rynku paliwowym między koncernami, stacjami przy hipermarketach oraz stacjami niezależnymi.

Oferta asortymentowa sklepu „convenience” przy stacji paliwowej ulega stałemu monitorowaniu sprzedaży pod kątem określenia aktualnie występujących trendów i oczekiwań klientów. Dzięki temu oraz rosnącej popularności sklepów przystacyjnych, których dobra lokalizacja i wygoda zrobienia „szybkich” zakupów jest nowym ważnym elementem zmieniających się zwyczajów zakupowych Polaków. Na większości stacji paliwowych zlokalizowanych w dużych i średnich miastach, udział w miesięcznych przychodach ze sprzedaży oferty sklepu stanowi już ok. 25-30 procent.

Sprzedaż w sklepach przystacyjnych regularnie wzrasta, nie dziwi więc fakt, że powszechna obecność artykułów spożywczych i przemysłowych obejmuje coraz szersze kręgi asortymentu efektywnego w sprzedaży (np. proszki do prania na stacjach Statoil). Ponadto w sklepach stacyjnych można kupić zarówno świeże pieczywo, jak i szeroki wybór soków, napoi bezalkoholowych oraz alkoholi, papierosów, prasy, leków bez recpety (głównie gastryków i przeciwbólowych). Dla niektórych grup asortymentowych sklepy na stacjach stanowią podstawowy kanał dystrybucji, czego przykładem są napoje energetyczne.

Udział wartości sprzedaży napojów energetycznych w tym kanale stanowi ok 45% w całkowitej sprzedaży. Napoje energetyczne ze swoją dynamiką sprzedaży zwróciły również uwagę koncernów paliwowych. Obecnie każdy z nich w ofercie prowadzonego sklepu posiada markę własną tych produktów, co stanowi wyjątek w asortymencie sklepu „convenience” - sprzedającego głównie znane i popularne marki.

Wszystkie koncerny paliwowe na polskim rynku (PKN Orlen, Statoil, BP, Shell, Lotos) w swoich strukturach posiadają działy rozwoju kategorii convenience w zarządzanych stacjach. Dodatkowo coraz popularniejsza staje się współpraca marek z rynku fmcg w połączeniu z marką paliwową. Koncern BP we współpracy z Carrefourem testuje w wybranych lokalizacjach format sklepu 5 minut.

SPAR, holenderska sieć franczyzowa operująca głównie w południowo – zachodniej części kraju, w oparciu o umowy z PKN Orlen oraz niezależnymi stacjami otwiera sklepy Spar Express. Koncern Shell prowadzi rozmowy z klikoma partnerami z rynku fmcg w sprawie jednolitego formatu sklepów przystacyjnych, jednakże jak do tej pory nie ma żadnych wiążących decyzji w tej sprawie.

Formuła polskiego handlu detalicznego przenosząca główne zakupy do hipermarketów w galeriach handlowych, zakupów codziennych do sklepów znajdujących się w pobliżu miejsca zamieszkania – zdecydowanie ułatwia rozwój sprzedaży towarów potrzebnych w danej chwili, przy okazji. W ten sposób w Polsce sprzedaż artykułów FMCG z powodzeniem odbywa się również na stacji wodnych, którymi jako jedyny w Polsce zarządza koncern PKN Orlen.

Jest ich 8 i są usytuowane w regionach natężenia turystyki i rekreacji wodnej. Na stacjach wodnych również znajdują się sklepy oferujące asortyment spożywczy z przewagą napoi, piwa, dań gotowych, prasy, papierosów i alkoholu. Ceny na tego typu stacjach nie odbiegają od poziomu na stacjach drogowych.

Polaryzacja rynku spożywczego, jak i paliwowego jest w perspektywie kilku następnych lat nieunikniona. Na rynku stacji paliw panująca konkurencja zmusza do sięgania po nowe koncepty i rozwiązania. Jednym z nich jest sklep „convenience”, który obecnie jeszcze nie jest czynnikiem decydującym o podjęciu decyzji o zatankowaniu pojazdu.

W dalszym ciągu o decyzji wyboru stacji decyduje cena i jakość paliwa, marka stacji oraz dogodny dojazd. Jednakże szeroki zakres urządzeń i usług dodatkowych stacji, bogata i trafnie dobrana oferta asortymentu sklepu w połączeniu z atrakcyjnym rozwiązaniem gastronomicznym, będzie stale wzmacniać znaczenie i rolę danej stacji benzynowej w otoczeniu konkurencyjnym.

Sklepy na stacjach, na podstawie zbieranych i analizowanych danych o zwyczajach swoich klientów, stają się coraz bardziej innowacyjne w podejściu do asortymentu, rozwijając znaczenie impulsu zakupowego w charakterze zachowań odwiedzających ich klientów. Wejście sieci handlowych do sklepów stacyjnych przyczyni się do poszerzenia asortymentu zwiększając jego atrakcyjność, przy zachowaniu już wypracowanych korzyści wynikających z dotychczasowej oferty. Oznacza to kolejne przybliżenie się rynku codziennych produktów do klienta i dalsze zwiększenie udziałów sprzedaży w tym segmencie.

Jednocześnie rozwijane sklepy „convenience” na stacjach paliwowych mogą wpłynąć na zmniejszenie wartości koszyka zakupowego w małych i średnich sklepach tradycyjnych. Jednakże ze względu na stale rosnącą siłę nabywczą polskiego społeczeństwa, tego typy reakcja może nie zaistnieć lub mieć jedynie incydentalny charakter.

Opracowanie:

arss-logo.gif

 

 

 

Adam Wroczyński
Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych
Ul. Korfantego 58, 01- 496 Warszawa
tel: 0 22 638 42 58
www.arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 30 listopada 2022
Omni-commerce – jak kupują polscy konsumenci?
Data dodania: 29 listopada 2022
Innowacje w branży edukacyjnej docenione
Data dodania: 28 listopada 2022
Franczyza Zdrowa Krowa z ambitnym planem na 2023 rok
Data dodania: 25 listopada 2022
Najlepsza oferta Black Week w tym roku

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram