Fit Cake franczyza w progresie i Wielki Włochaty Cel

Data dodania: 14 lutego 2023
Autor: MK
Kategoria:

Mimo turbulencji rok 2022 Fit Cake uważa za udany i bardzo rozwojowy dla franczyzy. Bazując na dotychczasowych osiągnięciach, sieć wytycza sobie Wielki Włochaty Cel do 2030 roku, czyli nowy plan 7-letni. Pozwoli on marce na umocnienie pozycji lidera w segmencie specjalistycznych kawiarni i umożliwi ekspansję międzynarodową.

Myślimy o nim nie tylko w kontekście skalowania biznesu. Naszym zamierzeniem jest osiągnięcie jak największej kompletności – mówi Rafał Kościuk, właściciel franczyzy Fit Cake. – Oczywiście chcemy pomnożyć liczbę lokali, ale też rozwijać i popularyzować bezcukrowe menu, stale edukować konsumentów i siebie, elastycznie dopasowywać nasze struktury do nowych warunków rynkowych, a przede wszystkim nie tracić smaku. Generalnie staramy się być zmianą, którą chcielibyśmy widzieć w świecie.

W 2030 będzie 300 Fit Cake

Wielki, Włochaty Cel choć brzmi niezbyt poważnie jest strategią rozwoju (Big Hairy Audacious Goal), znaną z książki „Scaling Up. Nawyki Rockekellera 2.0”. Przygotowuje się ją na wiele lat, biorąc pod uwagę różne ryzyka i kryzysy, które mogą wywrócić rynek.

Fit Cake opracował taką strategię na lata 2023 – 2030, dzieląc ten okres na dwa etapy. Pierwszy do roku 2026 ma przynieść sieci 150 nowych lokali. Jeśli to się uda, marka uważa, że do 2030 roku jest w stanie powiększyć liczbę franczyz do 300, z czego 10 proc. to będą punkty zagraniczne.

W styczniu 2023 startowaliśmy z poziomu niemal 60 kawiarni, dwie działają na Malcie, mamy jednak kilkanaście nowych umów, których realizacje już rozpoczynamy. Spodziewam się, że z końcem roku będziemy blisko 80 – uważa Kościuk i dodaje: - Taki intensywny wzrost wymaga zwiększenia wydolności struktury wewnętrznej. Planujemy więc zatrudnienie nowych osób i rozbudowę działu obsługi franczyzobiorców, nie tracąc jednak rodzinnego charakteru naszej firmy. Jeden opiekun będzie się zajmował dwoma, trzema franczyzobiorcami, mając dla nich czas, dobrze znając klimat i specyfikę ich działalności oraz miejsca.

Akademia Fit Cake

Rok 2022 pokazał bardzo dobitnie, że ten kto nie dokonuje zmian, nie idzie do przodu, ten się cofa. W Fit Cake diagnozować potrzeby i problemy pomaga tester, czyli tajemniczy klient. To jego wizyty w lokalach w całej Polsce pokazały mocne i słabsze strony kawiarni Fit Cake.

Narzucił się jeden wniosek: musimy się edukować, i to w sposób ciągły! – mówi Rafał Kościuk, który sam podjął studia na SGH. – Same szklenia gastronomiczne zdecydowane nie są już wystarczające. Nasi franczyzobiorcy chcą się też uczyć jak być dobrym menedżerem.

W ostatnich miesiącach sieć ruszyła więc z darmowymi webinariami online. Akademia Fit Cake – bezpłatna, nielimitowana i dostępna dla wszystkich partnerów marki - podejmuje 10 bloków tematycznych, dotyczących na przykład standaryzacji pracy, minimalizacji strat, sztuki sprzedaży i obsługi, czyli rzeczy, które na początku wydawały się mniej istotne niż produkt, a okazuje się, że są równie ważne, by utrzymać wysoki poziom. Na przykład receptury bezcukrowych słodyczy Fit Cake kucharze mają opanowane do perfekcji, ale muszą je dokładnie poznać także sprzedawcy, ponieważ do nie-cukierni wielu klientów przychodzi jak do apteki i obsługujący musi zaoferować odpowiedni produkt. A Fit Cake dla osób nietolerujących glutenu, alergików czy cukrzyków jest często jedynym pewnym miejscem, w którym mogą kupić smaczne ciacho bez cukru.

Nowe produkty - stare ceny

To właśnie jakościowy produkt pozwolił sieci wybić się i zaistnieć na polskim rynku. Fit Cake było jedną z pierwszych marek, które weszły w niszę i zaczęły wyrabiać słodycze bez cukru dla osób z problemami zdrowotnymi. Także w tym temacie ostatnie lata pokazują, że nie można okopać się na pozycjach. Konieczne jest wprowadzanie do oferty innowacyjnych produktów. Kiedy w 2019 roku firma postawiła na keto menu, była to nowinka na rynku. Dziś jest błyskawicznie rosnącym segmentem gastro, a w Fit Cake keto stanowi ok. 50 proc. sprzedaży. Mimo to marka ciągle jest o krok przed konkurencją i inwestuje w nowe produkty. W 2022 wyprowadziła Low Fodmap, ofertę dla osób ciepiących na SIBO.

Hitem okazały się nasze mieszanki do samodzielnego wypieku pieczywa bezglutenowego – mówi Ewelina Choińska, która w sieci odpowiada za menu. – Przy szokujących cenach w piekarniach było to dla klientów super rozwiązanie: taniej, pod ręką, w każdej chwili świeże bułki prosto z pieca. W pierwszym miesiącu sprzedaliśmy kilka tysięcy mieszanek.

Fit Cake nie przestaje pod tym względem zaskakiwać. Przygotowuje właśnie produkty bez węglowodanów, m.in. zapiekanki. Podbudowane sukcesem mieszkanek mącznych zmierza bardziej rozwinąć menu śniadaniowe, także wytrawne.

Chcemy stać się codziennością naszych klientów, żeby naturalnym początkiem dnia była dla nich wizyta w pobliskim Fit Cake na kawę i śniadanko oraz sympatyczną rozmowę – dodaje Kościuk. – Zdrowe odżywianie, odrzucenie cukru to także pewien styl życia.

To się z kolei wiąże z kolejnym „włochatym celem”, czyli utrzymaniem cen na podobnym poziomie. Nieuniknione jest, że na skutek większych kosztów ceny poszły w górę. Ale w 2022 roku w Fit Cake podwyżka wyniosła średnio tylko 10 proc., podczas gdy w tradycyjnych cukierniach o 30, a nawet 40 proc. Sieć chce szukać oszczędności, ale nie poprzez zmniejszanie porcji czy obniżenie jakości słodyczy, tylko sprytniejsze zarządzanie.

Franczyza w progresie

O tym, że Fit Cake dobrze smakuje świadczą mulitifranczyzobiorcy sieci. Z roku na rok jest ich coraz więcej. Partnerzy sieci prowadzą po dwa lokale np. w Zielonej Górze, Koszalinie, czy na Malcie. Inwestor z Gdańska uruchamia właśnie trzecią kawiarnię.

W ostatnim kwartale 2022 roku podpisaliśmy kilkanaście nowych umów, które będą realizowane w 2023 roku – zapowiada właściciel franczyzy Fit Cake. – Dlaczego nasza sieć cieszy się wzięciem nawet w trudnych? Bo mamy bardzo jasne zasady, które nie są opresyjne dla franczyzobiorców.

Sprawdź ofertę w katalogu

Finanse

  • Minimalna kwota: 22 000 zł netto + koszt remontu i wyposażania kawiarni w zależności od stanu lokalu
  • Opłata wstępna: zgodnie z wybranym pakietem FLEX
  • Opłata bieżąca: ustalana indywidualnie lub stała kwota 800 zł netto za markę FIT CAKE przy uwzględnieniu płatności terminowych zgodnie z 14 dniowym terminem płatności
  • Opłata marketingowa: brak

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram