Franczyza w Polsce

Prezentacje franczyz

Opublikowano: 03 marzec 2015

Trwa dobra passa nieruchomości handlowych. FOT.: Mirco Vacca / Shutterstock.com

2014 rok będzie kolejnym pozytywnym rokiem na rynku powierzchni handlowych. Jak podaje Jones Lang LaSalle, w Polsce może powstać nawet pół miliona metrów kwadratowych powierzchni w nowych centrach handlowych.

Eksperci Jones Lang LaSalle podają, że po widocznym spowolnieniu w 2012 roku, nastąpił znaczny rozwój tego rynku. Z raportu opublikowanego przez tę firmę wynika, że sektor centrów handlowych w ubiegłym roku powiększył się o 459 tys. m² (275 tys. m² w IV kw.). Nowe centra handlowe otwierano zarówno w głównych aglomeracjach, m.in. w aglomeracji katowickiej (Galeria Katowicka i Europa Centralna), Poznaniu (Poznań City Center), Krakowie (Galeria Bronowice), Trójmieście (Riviera, czyli rozbudowa centrum Wzgórze) czy Warszawie (Plac Unii City Shopping), jak również w małych i średnich miastach - Nowym Sączu (Trzy Korony), Łomży (Galeria Veneda), Inowrocławiu (Galeria Solna), Chojnicach (Brama Pomorza) czy Czechowicach-Dziedzicach (Stara Kablownia).

Na koniec 2013 roku powierzchnia najmu w nowoczesnych obiektach handlowych wyniosła 11,8 mln m², z czego prawie 8,5 mln m² (72%) przypadało na centra handlowe; 1,3 mln m² na parki handlowe; 1,85 mln m² na wolnostojące magazyny handlowe; a 163 tys. m² na centra wyprzedażowe. Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu w centrach handlowych wzrósł o 12 m² do poziomu 220 m² na 1 tys. mieszkańców.

POLSKA JEST ATRAKCYJNA DLA SIECI HANDLOWYCH

Polska jest wciąż atrakcyjna dla sieci handlowych, zarówno wchodzących na nasz rynek, jak i obecnych, które poszukują możliwości dalszego rozwoju. W 2013 roku pojawiło się ponad 30 nowych marek,  m.in.: Louis Vuitton, Hollister, Sports Direct, Celio, Original Marines, Only, Joop!, Tape a l’oeil, Bobbi Brown, Laura Ashley. Operatorzy z dużym portfolio marek wprowadzili nowe koncepty, np. Sinsay (LPP), H.E. by Mango, H&M Home. Powstały też nowe formaty sklepów, jak np. Empik Express. Ponadto dynamicznie rosły sieci dyskontów odzieżowych (Pepco, KiK, NKD), których ekspansji sprzyjał rozwój małych parków handlowych. Właściciele galerii handlowych dostrzegają korzyści m.in. ze współpracy z siecią sklepów KiK. – Galerie handlowe chcą tworzyć ofertę komplementarną, która obejmuje zarówno ekskluzywne sklepy, jak i stoiska oferujące produkty dobrej jakości, ale w przystępniejszych cenach – mówi Mariusz Kulik, dyrektor generalny sieci KiK w Polsce.

NAJDROŻEJ JEST W WARSZAWIE

Jak zaznaczają autorzy raportu Jones Lang LaSalle, w ciągu 2014 roku czynsze za powierzchnie typu „prime” (są to najlepsze lokale o powierzchni około 100 m² w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych), utrzymywały się na stabilnym poziomie. Tradycyjnie najwyższe stawki odnotowuje się w Warszawie, gdzie w ciągu ubiegłego roku czynsze „prime” wzrosły nieznacznie o około 5% do 85 – 100 euro za m² miesięcznie. – 2014 rok będzie kolejnym bardzo intensywnym rokiem na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Deweloperzy centrów handlowych są aktywni. W budowie jest 610 tys. m², z czego ok. 500 tys. m², to podaż zapowiadana na ten rok. Wśród największych obiektów planowanych na 2014 rok należy wymienić Atrium Felicity i Tarasy Zamkowe w Lublinie, Galerię Warmińską w Olsztynie, Galerię S w Siedlcach czy Galerię Amber w Kaliszu – mówi Edyta Potera, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych Jones Lang LaSalle.

Dodaje, że rozwinie się też oferta handlowa w województwach na wschodzie kraju, a także w miastach nie przekraczających 100 tys. mieszkańców. – Nadal istotnym trendem będzie rozbudowa istniejących obiektów, zwłaszcza starszej generacji, w celu umocnienia ich pozycji na lokalnych rynkach – komentuje Edyta Potera. W latach 2014 - 2015 powiększą się m.in.: Galeria Pomorska (Bydgoszcz), Ogrody (Elbląg), Atrium Copernicus (Toruń), Magnolia Park (Wrocław), Gemini Park (Bielsko-Biała), Galeria Sudecka (Jelenia Góra). Wybierając nowe lokalizacje najemcy nadal będą preferować istniejące obiekty o ugruntowanej pozycji. – Najsilniejszym popytem w dalszym ciągu będą cieszyć się wiodące obiekty w największych aglomeracjach, chociaż najemcy interesują się również dobrej jakości obiektami na mniejszych rynkach. Właściciele centrów o słabszej pozycji oraz tych znajdujących się w miastach o wysokim stopniu nasycenia powierzchnią handlową powinni być przygotowani do optymalizacji stawek czynszowych – uważa Edyta Potera.

RYNEK WCIĄŻ OPŁACALNY

Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym wyniosła 1,32 mld euro na koniec roku, z czego większość (1,12 mld euro) przypadła na drugą połowę 2013 roku. W samym czwartym kwartale sfinalizowane zostały transakcje za około 550 mln euro, w tym Wola Park (Warszawa), Galeria Kazimierz (180,4 mln euro, Kraków) czy portfolio Charter Hall (Zakopianka w Krakowie, Borek we Wrocławiu, Turzyn w Szczecinie, Arena w Gliwicach i Dąbrówka w Katowicach – 174,5 mln euro). Eksperci tłumaczą, że na tak wysoki łączny wolumen złożyły się również transakcje sfinalizowane w okresie wcześniejszym - Silesia City Center (około 400 mln euro - największa transakcja w Europie Środkowo - Wschodniej, Katowice) oraz Galeria Dominikańska (151,7 mln euro, Wrocław).

– 2013 rok był bardzo mocny pod kątem transakcji inwestycyjnych sfinalizowanych w segmencie nieruchomości handlowych. Wartość transakcji w ub.r. zamknęła się kwotą 1,32 mld euro, co oznacza wzrost o blisko 25% w porównaniu do 1,07 mld euro w 2012 roku. Liczby te potwierdzają, że Polska nadal cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. Z naszych analiz wynika, że dobry klimat inwestycyjny utrzyma się w 2014 roku, a wartość umów kupna/ sprzedaży może osiągnąć poziom porównywalny z 2013 rokiem. Już w pierwszej połowie 2014 oczekiwane jest zamknięcie kilku znaczących transakcji – podsumowuje Agnieszka Kołat, dyrektor w dziale rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w Jones Lang LaSalle.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Pin It
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Najnowsze franczyzy

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 28.09.2017

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 21.09.2017

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 26.09.2017

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jaki masz stosunek do zmiany wizerunku popularnej marki?

To zawsze wychodzi na plus - 6.7%
Pozytywny, ale wszystko zależy od koncepcji zmiany - 80%
Negatywnie oceniam tego typu zmiany - 13.3%

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.05.2017

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 11.05.2017

UMOWA FRANCZYZY W PRAKTYCE - 06.02.2017

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 18.05.2017