Jak pisze dzisiejszy „Dziennik Gazeta Prawna”, niemal co piąta stacja znajduje się w bardzo złej kondycji, co oznacza, że ok. 1200 stacjom może grozić nawet bankructwo. Dane pochodzą od wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Poland, która na prośbę „DGP” przebadała sytuację finansową blisko 1300 firm zarządzających stacjami benzynowymi działającymi na terenie naszego kraju. Eksperci zauważają, że kłopoty mają najczęściej małe przedsiębiorstwa prowadzące jedną stację pod własnym logo lub na zasadzie franczyzy.
Niestety na razie nic nie wskazuje na to, by przedsiębiorcom z branży paliwowej miało być łatwiej. Wręcz przeciwnie, ci w najsłabszej kondycji mogą mieć jeszcze większe problemy. Ceny paliw są na coraz wyższym poziomie, coraz trudniejszym do zaakceptowania przez polskich kierowców. A to oznacza, że właściciele stacji muszą obniżać marże.
Opublikowany pod koniec ubiegłego tygodnia raport PKN Orlen za pierwsze półrocze pokazuje, że wynik operacyjny koncernu na sprzedaży detalicznej był niższy niż rok wcześniej. Sprzedaż co prawda podskoczyła, wysokie ceny paliw i presja na marże uniemożliwiły jednak uzyskanie analogicznego wzrostu zysku. W skali pojedynczej stacji gorsze wyniki mogą stanowić poważny problem.
Kolejnym źródłem problemów drobnych stacyjników są nowe wymogi techniczne, jakie każda stacja powinna spełnić do końca 2012 r. - Dla wielu właścicieli stacji oznacza to kosztowne inwestycje w modernizację posiadanych obiektów. Stacje niezależne, chcąc dalej funkcjonować, będą musiały pokryć koszty modernizacji samodzielnie lub przyłączyć się do sieci, które są w stanie wynegocjować atrakcyjne rabaty na zakup sprzętu i wykonanie prac, co pozwoli właścicielom zaoszczędzić znaczące kwoty pieniężne – powiedział portalowi FranczyzawPolsce.pl Piotr Niemczyk, Dyrektor ds. Organizacji Sieci Stacji Paliw Moya.
Trend kurczenia się liczby stacji niezależnych można zaobserwować także w tym roku, choć ogólna liczba wszystkich obiektów po raz pierwszy od kilku lat zaczęła rosnąć. Więcej na ten temat w artykule "Stacji paliw znów przybywa" podsumowującym I półrocze 2011 na tym rynku.
JCB