Etykiety nie będą wprowadzać w błąd

Autor: Redakcja
Data dodania: 8 sierpnia 2014
Kategoria:
Etykiety nie będą wprowadzać w błąd; Foto: freeimages.com

Za kilka miesięcy wchodzi w życie rozporządzenie Unii Europejskiej, którego zadaniem jest uregulowanie kwestii związanych z informacją na etykietach. Dotyczy to produktów żywnościowych, paczkowanych, świeżych (owoce i warzywa), przygotowywanych przez restauracje oraz suplementów diety. Dokument nakłada określone wymogi na producentach, sieciach handlowych i e-commerce. Natomiast różny jest ich zakres w zależności od grup produktów.

Rozporządzenie 1169 wejdzie w życie 13 grudnia 2014 roku. Co będzie ono oznaczało dla konsumentów i producentów, mówi Sebastian Starzyński z agencji badawczej ABR SESTA.

Jaki jest jego cel?

Przede wszystkim ma chronić konsumentów, zapewnić im wysoki poziom ochrony zdrowia i zagwarantować prawo do informacji. Co prawda wciąż mały odsetek konsumentów czyta etykiety na produktach, ale świadomość społeczeństwa dynamicznie wzrasta w tej kwestii. Ponadto, w jakiś sposób zmusi to producentów do umieszczania wiarygodnych informacji na produktach, ponieważ winni są to konsumentom. Rozporządzenie jest jednym z elementów walki z otyłością, alergenami lub złym odżywianiem się społeczeństwa.

Co rozporządzenie oznacza dla sprzedawcy lub producenta i do czego go zobowiązuje?

Producenci, sieci handlowe oraz zakłady żywienia zbiorowego będą musiały się dostosować do wymogów rozporządzenia UE. Przede wszystkim informacja na etykiecie powinna być czytelna i kompletna. Wymagania dotyczą zastosowania określonej, minimalnej wielkości czcionki w przypadku m.in. nazwy żywności, wykazu składników, ilości netto żywności, daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności, warunków przechowywania i użycia, nazwy i adresu firmy, kraju pochodzenia, ilości określonych składników czy kategorii składników. Ważny będzie nawet sposób prezentacji informacji.

Ponadto, rozporządzenie wprowadza obowiązek umieszczania informacji o zawartości siedmiu składników odżywczych tj. wartości energetycznej, tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli. Istotny jest również sposób prezentacji informacji o wartości odżywczej oraz składnikach odżywczych. Przykładowo, nie będzie można powtarzać informacji o składnikach odżywczych w dowolny sposób, na froncie opakowania lub w innych miejscach etykiety. Ilość składników odżywczych i wartość energetyczna powinny być wyrażone przy użyciu jednostek miary. Informacje o alergenach muszą być dobrze widoczne dla konsumentów.

Co zyskają konsumenci dzięki wprowadzeniu rozporządzenia?

Czytelną etykietę, a wraz z nią właściwą i rzetelną informację, dzięki której będą mieć możliwość podjęcia przemyślanej decyzji w kwestiach zakupu oraz uniknąć niebezpieczeństw związanych z produktami alergicznymi, które mogą wywołać wstrząs. W ten sposób mogą wpłynąć na swój stan zdrowia czy utrzymanie właściwej diety. Należy również spodziewać się, że w ślad za rozporządzeniem powstanie szereg nowych aplikacji z myślą o konsumentach. Będą one informować o potencjalnej szkodliwości kupowanego produktu. To pozwoli im wyeliminować ze swojej listy zakupów produkty zawierające szkodliwe składniki. Ponadto producenci, sieci handlowe czy restauracje będą zmuszone do większej otwartości w zakresie udostępnianych informacji.

Co zyska rynek?

Rozporządzenie może przyczynić się do uprawnienia całego obiegu informacji w sieci oraz handlu e-commerce, i, co się z tym wiąże, obniży koszty transakcyjne. W handlu tradycyjnym stworzone przez GS1 zasady nadawania numerów kodom kreskowym EAN nie są prawidłowo stosowane, co powoduje sprzedaż kilku wariantów pod jednym kodem. Sieci handlowe prowadzą politykę zawężania asortymentu w e-commerce. Zdarza się, że kilka wariantów produktu ma ten sam numer EAN, wtedy sieci wycofują produkt ze sprzedaży w e-sklepie i np. zostawiają tylko jeden wariant, żeby się nie pomylić. Zatem rozporządzenie może uporządkować tę kwestię.

Czy wprowadzenie rozporządzenia ma jakieś negatywne strony?

 

Producenci muszą się liczyć z dodatkowymi kosztami związanymi z nowymi opakowaniami - ich projektem i produkcją. Ponadto część klientów może rezygnować z produktów o potencjalnie szkodliwych składnikach, tak więc sprzedaż może się nawet obniżyć. Jednocześnie wzrosną koszty listingów w sieciach handlowych. Rozporządzenie 1169 nie precyzuje konsekwencji wynikających z niedostosowania się do jego wymogów, ponieważ dyrektywy w tym zakresie nie zostały jeszcze opracowane. W Polsce UOKIK oraz Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych będą sprawować kontrolę nad tym, aby były one spełniane. Obecnie UE wydała ogólny podręcznik i pracuje nad stosowną interpretacją zapisów.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram