Elitarne błyskotki

Autor: Redakcja
Data dodania: 29 maja 2008
Kategoria:
cartier_fotka.jpg
Na około miliard dolarów rocznie wyceniany jest polski rynek produktów i dóbr luksusowych.

Szacunkowo tyle właśnie warte są zakupy drogich samochodów, ubrań czy biżuterii. Mimo zawirowań, rynek drogich produktów rozwija się – obroty rosną z roku na rok o kilkanaście procent. Miliard dolarów, czyli ponad trzy miliardy złotych, to tylko szacunkowe dane, gdyż nikt tak naprawdę nie prowadzi statystyk dotyczących wartości rynku dóbr luksusowych w naszym kraju. Dla wielu również kryteria produktu określanego jako „luksusowy” mogą być dość płynne. Można jednak przyjąć, że największy udział w rynku produktów luksusowych mają drogie samochody, choć istotne pozycje zajmują też drogie, markowe kosmetyki, markowa odzież i alkohole czy biżuteria.

Polskie realia.
Polscy producenci biżuterii energicznie przystąpili do tworzenia sieci salonów bo to ostatni moment by spróbować się zabezpieczyć przed wejściem na polski rynek takich gigantów jak Bulgari, Tiffany czy Cartier. cartier_fotka.jpgJak w każdej branży salonom z biżuterią również grozi brak atrakcyjnych lokalizacji. Przedstawiciele handlowi najdroższych marek twierdzą, że rynek na tego rodzaju dobra nie jest jeszcze w naszym kraju rozwinięty tak, jak ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych, jednak rósł będzie proporcjonalnie do rozwoju zamożności społeczeństwa.

Polki pokochały brylanty.
Polski rynek biżuterii zdominowały trzy poznańskie firmy: Yes , Apart i W.Kruk. W ich rękach jest 30 proc. rynku. Reszta, czyli około 2,5 tys. sklepów, to głównie małe rodzinne firmy. Apart ma w Polsce 120 salonów to dwa razy tyle, co drugi gracz – firma YES oraz dwa i pół raz więcej niż W. Kruk. yes_fotka.jpgZ trójki gigantów tylko YES zdecydował się na tworzenie sieci franchisingowej. W ciągu 12 lat uruchomili 60 placówek franczyzowych oraz największą w Polsce hurtownię biżuterii – Verona. Najwolniej w czołówce rozwijał się W. Kruk co być może było spowodowane nadmiernymi ambicjami stworzenia grupy modowej z luksusowymi markami. Sytuacja zmieni się, bo aktualnie 660% akcji Kruka kupiła Vistula & Wólczanka. V&W ma w planach odmłodzenie marki Kruk i nadanie jej bardziej lifestylowego charakteru, a Rafał Bauer prezes V&W uważa, że właśnie oryginalne wzornictwo będzie się sprzedawać w Polsce i to lepiej niż brylanty.

apart_fotka.jpgDla branży biżuteryjnej dwa najbardziej gorące okresy w roku to Boże Narodzenie i czas uroczystości komunijnych. A nawet od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych płacą niektórzy panowie za zaręczynowy pierścionek z brylantem - takim, który przyjaciółki przyszłej panny młodej dostrzegą "gołym okiem". Ekspansywny wzrost sprzedaży w najdroższym segmencie biżuterii świadczy o tym, że bardziej zamożni Polacy nie oszczędzają na zakupach w salonach bizuterii i coraz chętniej kupują biżuterię zagranicznych ekskluzywnych marek, takich jak Bulgari, Carter czy Tiffany.

Ubodzy krewni.
Jednak zamożność polskiego klienta w dalszym ciągu znacząco ustępuje zamożności konsumenta z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii. Wystarczy spojrzeć chociażby na produkt krajowy brutto przypadający na mieszkańca danego kraju. Tu różnice są często kilkukrotne, co automatycznie odbija się na możliwościach portfelowych danych narodów. Biorąc pod uwagę PKB na głowę mieszkańca, możemy czuć się wciąż zaledwie jak ubodzy krewni bogatszych obywateli krajów zachodniej Europy czy USA. Dlatego m.in. w Polsce wciąż brakuje jeszcze kilku najdroższych produktów luksusu, których ceny są bardzo wysokie.

Rynek polski wciąż nie jest zbyt chłonny na bardzo drogie produkty. I zdaniem ekspertów oraz przedstawicieli handlowych najdroższych marek nasz rynek nie szybko stanie się oazą dla producentów dóbr luksusowych. Wzbogacanie się społeczeństwa potrwa jeszcze kilka lat i nie będzie procesem łatwym.

Kasia Foks , 29 maja 2008 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram