Eksport napędza gospodarkę

Autor: Redakcja
Data dodania: 25 czerwca 2014
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Foto: freeimages.com

W okresie od stycznia do kwietnia 2014 roku polski eksport wzrósł o 6,6% r/r do 53,43 mld euro, zaś import o 3,3% r/r do 52,72 mld euro. Z jednej strony to dowód na konkurencyjność naszych firm, z drugiej - potwierdzenie poprawy sytuacji w krajach UE – ocenia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Jak zaznacza ekspert Konfederacji Lewiatan, eksport ciągle rośnie, aczkolwiek jego dynamika po czterech miesiącach br. była nieznacznie niższa niż po trzech miesiącach. To przede wszystkim efekt spadku eksportu do Rosji (o 8,2%) i Ukrainy (udział eksportu do Ukrainy w eksporcie ogółem spadł o 0,8 pkt proc. - z 3,4% do 2,6%).

Sytuacja za naszą wschodnią granicą każe prognozować, że sprzedaż polskich produktów na tamtejsze rynki będzie w tym roku istotnie mniejsza niż w latach ubiegłych.

Na szczęście, w ciągu czterech miesięcy 2014 roku, znacznie wzrósł eksport do Niemiec, Hiszpanii, Holandii, a także na Węgry, co z nawiązką zrekompensowało niższą sprzedaż do krajów Europy Środkowowschodniej, w tym do Rosji i Ukrainy – zauważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dodaje, że polskie firmy wyraźnie umacniają swoje pozycje na rynkach rozwiniętych, w tym w UE i strefie euro. Z jednej strony to dowód na ich konkurencyjność, z drugiej - potwierdzenie poprawy sytuacji w krajach UE. To cieszy, jednak należy pamiętać, że bardzo duża część polskiego eksportu, właśnie do krajów rozwiniętych realizowana jest przez firmy z kapitałem zagranicznym, i ten eksport ma charakter wewnątrzkorporacyjny. Firmy z kapitałem polskim dają ciągle zbyt mały wkład w nasz eksport.

Dlatego martwi i niepokoi fakt, iż eksport do państw rozwijających się, mimo że rośnie, to dynamika tego wzrostu jest 2. razy wolniejsza niż do krajów wysokouprzemysłowionych. Oznacza to, że wysiłki firm podejmowane w ubiegłym roku, aby zwiększyć eksport do krajów rozwijających się, w tym roku są wypierane przez rosnącą konsumpcję na rynku polskim, a także przez możliwości silnego zwiększenia sprzedaży na rynkach rozwiniętych, gdzie trafia ponad 80% naszego eksportu. Szkoda, bowiem udało nam się w zeszłym roku zrobić duży krok w kierunku sprzedaży na rynki rozwijające się – kontynuuje ekspert.

Podkreśla, że dzisiaj, aby móc się tam utrzymać, i zwiększać sprzedaż na te rynki trzeba im poświęcać jeszcze dużo czasu, energii i wysiłku. Na razie na te rynki trafia tylko 8,8% polskiego eksportu.

W okresie styczeń-kwiecień wzrósł także import, ale w stopniu zdecydowanie mniejszym niż eksport, a to oznacza, że także w drugim kwartale eksport netto będzie źródłem wzrostu PKB, podobnie zresztą, mimo kłopotów ze sprzedażą do Rosji i Ukrainy, jak w całym 2014 roku – uważa Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Uncategorised

Data dodania: 26 października 2017
taniarachunkowosc.pl ma 100 oddziałów franczyzowych
Data dodania: 10 lipca 2017
Od paczki do globalnego biznesu
Data dodania: 7 lipca 2017
Tanie franczyzy mają moc
Data dodania: 5 stycznia 2016
Nasz sklep

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram