Eko żywność coraz popularniejsza

Autor: Redakcja
Data dodania: 12 lipca 2011
Kategoria:
eko_zywnosc

eko_zywnosc

Przybywa sklepów oferujących tego typu asortyment, także we franczyzie.

Numerem jeden w tym segmencie rynku jest notowana na NewConnect spółka Organic Farma Zdrowia, posiadająca ponad 20 delikatesów ze zdrową żywnością. Spółka co prawda nie oferuje franczyzy. Niemniej jej wyniki świadczą jednoznacznie, że eko żywność to bardzo perspektywiczny segment rynku. Za dowód mogą służyć także decyzje super- i hipermarketów, które coraz częściej wydzielają specjalne regały ze zdrową żywnością.

W I kw. 2011 roku sprzedaż spółki Organic Frama Zdrowia była o 33 proc. wyższa niż w I kw. 2010 roku. W kolejnych miesiącach dynamika wzrostu była jeszcze wyższa – w kwietniu wyniosła 48 proc., zaś w maju 51 proc. Firma systematycznie rozbudowuje swoją sieć sklepów. Dwa miesiące temu otworzyła w CH Arkadia największe delikatesy z żywnością eko w Polsce o powierzchni ponad 250 mkw. Ale warto wiedzieć, że firma wielokrotnie zaznaczała też w swoich raportach, że kilka jej placówek jest nierentownych, co pokazuje, że jednak nie w każdym miejscu prowadzenie takiego sklepu jest opłacalne. Niemniej na pewno w naszym kraju jest jeszcze wiele miejsca na tego typu placówki.

- Według dostępnych danych w Niemczech liczba sklepów z żywnością ekologiczną na milion mieszkańców wynosi 194, w Czeskiej Republice 46, a w Polsce tylko 8 - powiedział Robert Więcławski, Partner Avallon MBO FUND, funduszu, który przed rokiem zdecydował się na zakup akcji Organic Farma Zdrowia i obecnie jest głównym akcjonariuszem spółki.

Od wielu lat na polskim rynku funkcjonuje także sieć sklepów Żółty Cesarz, ale de facto dopiero dwa ostatnie lata przyniosły jej bardziej zdecydowany rozwój. Sieć tworzona jest przez Oficynę Wydawniczą Vega, która od 1994 r. wydaje miesięcznik „Wegetariański”, a w 2004 r. uruchomiła pierwszy sklep Żółty Cesarz. Jeszcze na koniec 2009 roku miała tylko jedną placówkę franczyzową, dziś jest ich już pięć. I, jak zapewnia Agnieszka Olędzka z Oficyny Wydawniczej Vega, zainteresowanie jest bardzo duże, a z kilkoma kolejnymi franczyzobiorcami firma ma już podpisane listy intencyjne. Firma szacuje koszty inwestycji w taki sklep na ok. 60 tys. zł.

W tym roku program franczyzowy w tym segmencie rynku uruchomiła kolejne firma – właściciel marki Free Delikatesy. W ciągu zaledwie kilku miesięcy udało jej się pozyskać pierwszych franczyzobiorców. Niedawno w stolicy zostały uruchomione dwa sklepy franczyzowe. Podstawowe wymogi sieci wobec franczyzobiorców to lokal o powierzchni 50 – 100 mkw. i środki na inwestycję w wysokości minimum 90 tys. zł. Do końca 2011 r. Free Delikatesy chcą otworzyć 8 placówek franczyzowych, a do końca 2013 r. - ponad 50.

Według danych podawanych przez Organic Farma Zdrowia, przed rokiem w Polsce działało ok. 300 specjalistycznych sklepów pod znakiem BIO lub EKO, a na koniec 2011 roku liczba ta może dojść do 500. Wartość tego rynku za 10 lat może wynieść nawet 4,5– 6 mld zł, czyli 1,5 – 2 proc. wartości całego rynku spożywczego.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram