Edukacja językowa

Autor: Redakcja
Data dodania: 16 kwietnia 2009
Kategoria:
helen_doron_fotka.jpg

Rynek szkół językowych rozwija się poprzez ciągły wzrost liczby klientów. Coraz większa jest też konkurencja wśród szkół językowych, dlatego jeśli myślisz o otwarciu szkoły językowej prawdopodobieństwo sukcesu zwiększa zainwestowanie w sprawdzoną, długo istniejącą na polskim rynku markę.

Oferta szkół językowych jest bardzo bogata, cały czas się rozwija i staje się coraz lepsza jakościowo. Na rynku działa obecnie kilkanaście franczyzowych szkół językowych m.in. British School, Leader School, Lingua Nova, wyspecjalizowana helen_doron_fotka.jpgw kształceniu dzieci Helen Doron czy łódzka firma Mobile English oferuje możliwość nauki języka angielskiego w dowolnym miejscu, dniu i godzinie.
Niektóre ze szkół mają zasięg ogólnopolski inne działają regionalnie, a niektóre tylko lokalnie. Ich oferta na ogół zawiera zajęcia językowe w grupach, indywidualnie, czasami licencja obejmuje dodatkowo biuro tłumaczeń lub szkolenia w firmach.
Ze względu na specyfikę prowadzenia działalności edukacyjnej w systemie sieciowym ważny jest sposób sprawowani kontroli nad jakością świadczonych usług, jak również plan szkoleń i podnoszenia kwalifikacji i kompetencji dydaktycznych, związanych z rozwojem własnego know how, jak i aktywnym działaniem przeciwdziałającym konkurencji na rynku.
Franczyza koncepcji działalności, jakim jest prowadzenie szkoły językowej jest pożądanym kierunkiem rozwoju systemów sieciowych w tej branży, o ile oferowane know-how zostało już gruntownie przetestowane w praktyce, odniosło wymierne sukcesy podczas prowadzonej przez franczyzodawcę działalności i przedstawia ono sobą wymierną wartość, którą można dalej przekazywać kolejnym franczyzobiorcom.

Za ile i co w zamian, czyli atrakcyjność oferty franczyzowej
Franczyzobiorca inwestuje własne pieniądze w prowadzenie szkoły, a w zamian za to dostaje od franczyzodawcy znak towarowy, doświadczenie, stabilność na rynku, możliwość zbadania go przed otwieraniem kolejnych szkół. Jest wspierany przez franczyzodawcę w całym okresie współpracy. Franczyzodawcy organizują szkolenia, podpowiadają, jak prowadzić szkołę. Twierdzą również, że to bardzo opłacalny biznes i po dwóch, trzech latach można już liczyć na zyski, ponieważ zapotrzebowanie na edukację językową ciągle wzrasta.
Żeby otworzyć filię szkoły, potrzeba od 30 do 100 tysięcy złotych, w zależności od wielkości miasta i lokalizacji. Lokal, w którym będzie prowadzona działalność, musi znaleźć franczyzobiorca. Czasami może liczyć na pomoc w tym zakresie od franczyzodawcy. W budynku powinno znajdować się kilka pomieszczeń, w tym parę sal wykładowych, sekretariat oraz dwa sanitariaty. Na ogół wymagane jest również, by do budynku był wygodny dojazd. Firmy zapewniają cykl szkoleń i wykładów dla właściciela oddziału i jego pracowników. Na ogół są to szkolenia z technik sprzedaży i zasad prowadzenia działalności zgodnie ze standardami sieci. Szkolenia obejmują również lektorów językowych. Systematyczność szkoleń zależy od sieci. Szacowany przez przedstawicieli firm okres zwrotu z inwestycji następuje po około dwóch, trzech latach działalności.
Bardzo ważna jest lokalizacja szkoły (duże osiedla mieszkaniowe, dobra komunikacja miejska), to od jak dawna szkoła działa na rynku oraz znane logo szkoły. – To ważne, bo rynek szkół językowych jest bardzo rozdrobniony, a przez to bardzo konkurencyjny- twierdzi Andrzej Krawczyk, Partner zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.  – W szkola_jezykowa_fotka.jpgdodatku brak wyraźnych liderów rynku o szeroko rozpoznawalnej marce w połączeniu z niską, w porównaniu do innych branż, rentownością tego biznesu powoduje, że trudno jest skonstruować atrakcyjną ofertę franczyzową szkoły językowej. Natomiast niewątpliwie zaletą takich ofert jest z reguły niższa niż w wielu innych systemach franczyzowych kwota nakładów ponoszonych w związku z rozpoczęciem działalności. A to czynie te licencje przystępniejszymi dla wielu potencjalnych franczyzobiorców –dodaje.

Wiadomo: im większe doświadczenie, tym wyższy poziom oferowanych usług. Zarówno franczyzodawca, jaki i franczyzobiorca powinni dbać i uważnie sprawdzać kwalifikacje nauczycieli, czy skończyli odpowiednie studia, zdali egzaminy i mają certyfikaty uprawniające do nauczania. Dużym plusem jest, gdy kadra dokształcała się za granicą, bądź gdy języka uczyć będą w szkole lektorzy obcokrajowcy. Nikt nie nauczy odpowiedniego akcentowania wyrazów po francusku lepiej niż rodowity Francuz. Istotne jest to, w jak licznych grupach prowadzone są zajęcia. Im mniejsza grupa, tym większa szansa, że lektor dokładnie sprawdzi umiejętności, poświęci więcej czasu na trudne zagadnienia.
Wielkość miejscowości, w której planujemy otworzyć szkołę ma również znaczenie i wiadomo, że jeżeli decydujemy się na otwarcie szkoły w mniejszej miejscowości nasze zyski będą odpowiednio niższe, a czas zwrotu z inwestycji dłuższy. Te wszystkie czynniki składają się atrakcyjność oferty franczyzowej i jej opłacalność.

Ku pamięci
Nawet zakup świetnej licencji franczyzowej nie uchroni nas przed ciężką pracą. Dlatego niezmiernie ważne jest zaangażowanie i konsekwencja właściciela szkoły w zdobywaniu uczniów, dobry program nauczania, a przede wszystkim zatrudnienie dobrych nauczycieli, którzy swoją wiedzą i podejściem do uczniów przysporzą szkole renomy.

Kasia Foks, 7 kwietnia 2009 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram