E-klienci planują utrzymać poziom wydatków

Autor: Redakcja
Kategoria:
E-klienci planują utrzymać poziom wydatków; Foto: freeimages.com

E-zakupowicze to młode i wykształcone osoby znajdujące się w relatywnie dobrej sytuacji materialnej. Prawie połowa e-klientów planuje utrzymać w najbliższym roku poziom wydatków, a jedna czwarta prognozuje, że zwiększy swoje zaangażowanie finansowe w e-handlu – podają autorzy raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”. 

Osoby, którym zdarza się robić zakupy przez internet stanowią 46% całej populacji internautów. Są to w dużej mierze ludzie młodzi, dobrze wykształceni, z większych miast oraz będący w relatywnie dobrej sytuacji materialnej. W ich opinii e-zakupy są wygodne i łatwe, ale też otwarcie przyznają, że o wyborze decyduje cena. O ile do pierwszej transakcji w danym sklepie dochodzi często po sprawdzeniu jego wiarygodności, to powroty bazują już głównie na odpowiednim miksie dobrych doświadczeń oraz jeszcze lepszej oferty.

Poszukując odpowiednich produktów, kupujący online wspierają się przede wszystkim informacjami znalezionymi w wynikach wyszukiwarek, na stronach sklepów oraz aukcjach internetowych. Mocną pozycję mają także porównywarki cenowe. Przy okazji pytań o źródła informacji autorzy raportu dokonali ciekawej obserwacji: efekty ROPO (research online, purchase offline) i odwróconego ROPO (research offline, purchase online) dotyczą około połowy e-klientów, przy czym to pierwsze zjawisko jest bardziej popularne wśród kobiet, a drugie - wśród mężczyzn.

M-commerce nakręca handel 

Około 35% kupujących wykorzystuje smartfony na którymś z etapów zakupowych. Wyniki badania pokazują, że z tej grupy około połowie zdarza się zaczynać na małym ekranie, by później przenieść się na coś „większego”. Sama finalizacja transakcji przechodzi - zdaje się - dość poważną ewolucję.

Wielu kupujących ma doświadczenia z różnymi sposobami płatności oraz dostarczenia produktów, a tych „tradycyjnych” (płatność przelewem, wykorzystanieusług pocztowych) spróbował w swojej historii zakupów prawie każdy.

Jeżeli jednak zapytamy o preferencje bądź najczęściej wykorzystywane sposoby, to na czele znajdą się serwisy płatności oraz dostawa przez kuriera. Warto przy tym zauważyć, że w tej drugiej kategorii miejsce po liderze zajmują paczkomaty, które już chyba trafiły pod strzechę.

Należy nadmienić, że respondenci biorący udział w badaniu wskazywali, że podczas swojej przy- gody z e-zakupami natknęli się na dość liczne problemy. Najczęściej były to zawyżone koszty dostawy oraz długie oczekiwanie na zamówione produkty. Warto też zauważyć, że przynajmniej co dziesiątej osobie przydarzyła się sytuacja, w której otrzymany produkt był niezgodny z deklaracjami sklepu (nieoryginalny lub niepełnowartościowy).

Mimo to około połowa e-klientów planuje utrzymać w najbliższym roku poziom wydatków, a jedna czwarta prognozuje, że zwiększy swoje zaangażowanie finansowe w e-handlu. Jedynie co dwunasta osoba uważa, że na zakupy w sieci przeznaczy mniej, niż to robi obecnie. Polscy internauci wyrażają się generalnie dobrze o zakupach przez internet. Dotyczy to także tych osób, które nie dokonują tego rodzaju transakcji, chociaż w ich przypadku można mówić o nieco większym sceptycyzmie. Najsłabiej oceniany jest aspekt bezpieczeństwa, za to takie zakupy opisywane są jako wygodne oraz nieskomplikowane. Warto przy tym odnotować, że ten swoisty wizerunek zakupów on-line nie zmienił się znacząco od czasu poprzedniego badania z grudnia 2012 roku.

INK

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram