W ponad połowie polskich e-sklepów w ostatnim roku ceny produktów pozostały bez zmian. Oznacza to, że rodzimy rynek e-commerce doszedł do momentu, w którym możliwość obniżania kosztów została wyczerpana, a co za tym idzie, firmy będą musiały szukać nowych sposobów na przyciągnięcie klientów. To dobrze wróży wszystkim konsumentom, którzy swoje zakupy przenieśli do sieci.
Jak pokazują badania, w internetowym handlu robi się coraz ciaśniej. Firmy nie mogą już konkurować ze sobą wyłącznie za pomocą cen, dlatego coraz większe środki będą inwestowane w marketing i strony internetowe. Wkraczanie na rynek urządzeń mobilnych i nowych technologii to już podstawa, która realizowana jest przez większość z liczących się na rynku graczy. Raport „Co nakręca e-commerce” przygotowany przez CubeResearch i Shoper wskazuje na pozytywne trendy w polskim handlu elektronicznym. Przynajmniej z perspektywy konsumenta, ponieważ firmy będą musiały zwiększyć swój wysiłek i stosować nowe metody pozyskiwania klientów.
Zakładając sklep w Internecie wielu początkujących przedsiębiorców popełnia ten sam błąd - próbują zbyt mocno wejść w rynek, który jest im nie do końca znany. Zatrudniany jest sztab ludzi: informatyków, programistów, grafików i marketingowców, którzy mają sprawić, że strona rozpocznie swoje działanie z „wysokiego C”. Niestety, rzeczywistość szybko weryfikuje ambitne plany, a wyniki sprzedaży nie są takie, jak zakładano na początku.
O najczęstszych przyczynach niepowodzeń w e-handlu mówi Mariusz Skiba z NetVentures.
– Osoby, które planują swoje wejście na rynek internetowego handlu często mają mylne wyobrażenie o zasadach jego działania. Zakładają, że efektowna grafika i bardzo niskie ceny załatwią sprawę. Niestety, koszty generowane przez tworzenie, serwisowanie i prowadzenie zaawansowanej strony sprawiają, że ceny nie mogą być już tak konkurencyjne. Na początku najważniejsze jest przebicie się do głównego nurtu i zbudowanie reputacji. Tutaj potrzebna jest przede wszystkim sprawna obsługa klienta oraz nagłośnienie swojej działalności. Pieniądze zaoszczędzone na budowaniu skomplikowanej witryny można wykorzystać na inne cele.
INK