Droższe meble bardziej odporne na kryzys

Autor: Redakcja
Data dodania: 12 stycznia 2010
Kategoria:

mebleBankructwo Swarzędza z pewnością wzbudziło czujność u wielu osób myślących o otwarciu salonu meblowego. Są jednak marki, które radzą sobie bardzo dobrze, uruchamiając kolejne sklepy.

Giełdowy Swarzędz od około dekady miał problemy finansowe. Jednym z elementów strategii ratunkowej firmy miało być uruchamianie własnych salonów sprzedaży. W latach 2006-2008 Swarzędz otworzył ich około 20, teraz stopniowo zamyka. Wczoraj likwidator spółki poinformował, że zakończył działalność salon w Katowicach. Wraz z końcem stycznia zamknięty zostanie salon w Bielsku-Białej, na koniec lutego - jeden z warszawskich salonów, a na koniec marca - salon w Poznaniu. Do likwidacji pozostanie wówczas jeszcze osiem placówek. Analitycy nie pozostawiają wątpliwości, że Swarzędz był po prostu spółką źle zarządzaną. Miał co prawda silną markę, ale wiązała się ona z tradycją i nie trafiała do młodych ludzi, którzy dziś są główną siłą nabywczą na rynku mebli.

Wiele firm z branży meblarskiej może jednak poszczycić się systematycznym rozwojem sieci salonów sprzedaży. Jednym z liderów pod tym względem są Meble Vox. Firma otworzyła w 2009 roku 11 nowych salonów, w tym 6 zagranicą, a 5 w Polsce. Dodatkowo cztery placówki zostały gruntownie odnowione. Obecnie do sieci należy 145 salonów w naszym kraju oraz ok. 60 zagranicą. Plany na ten rok zakładają powiększenie liczby placówek w kraju o kolejne 10 salonów. - Szacujemy, że w Polsce jest jeszcze miejsce na ok. 35 salonów pod nasza marką. Mogą one działać we wszystkich miejscowościach powyżej 50-60 tys. mieszkańców - mówi portalowi Franczyzawpolsce.pl Marek Szkutnik z firmy Vox Industrie. Sieć salonów Meble Vox rozwija się przede wszystkim poprzez franczyzę, 99 proc. sklepów stanowią właśnie placówki frachisingowe. Koszt adaptacji, wykończenia lokalu i przygotowania do otwarcia takiego salonu o powierzchni ok. 400 mkw. w miejscowości liczącej 60-100 tysięcy mieszkańców wynosi ok. 150 tys. złotych (bez zakupu ekspozycji . - Dla każdej miejscowości robimy analizy, czy taki salon  byłby opłacalny. Zapewniamy franczyzobiorcy także projekt salonu, pomoc stylistki, opiekę menadżera regionalnego oraz pomagamy go jak najtaniej wyposażyć i urządzić - mówi Marek Szkutnik. Twierdzi on, że na rozwoju firmy nie zostawił piętna kryzys. Nabywcy mebli Vox to bowiem klasa średnia i wyższa, czyli grupa najbardziej odporna na zawirowania gospodarcze.

Meble Vox postawiły przede wszystkim na partnerów w postaci franczyzobiorców. Wiele firm stawia jednak na własne sklepy (np. Mebelplast) bądź wybiera system mieszany, np. firma Kler, która ma w Polsce 35 salonów własnych oraz 10 franczyzowych. Kler, podobnie jak Meble Vox, z sukcesem wyeksportował formułę swoich salonów zagranicę. Największa polska firma meblarska Black Red White sprzedaje natomiast swoje produkty głównie przez partnerów handlowych w ok. 2000 placówek, z czego blisko połowa to sklepy zagraniczne. Nie rezygnuje jednak z rozwoju salonów firmowych, których ma już ok. 50.

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram