W tym roku znacząco rośnie wartość udzielonych za ich pośrednictwem kredytów hipotecznych oraz sprzedaż produktów inwestycyjnych.
– Jak widać po wynikach pierwszego półrocza 2010 roku kryzys finansowy mamy już za sobą. Od początku roku z miesiąca na miesiąc rośnie wartość udzielanych kredytów hipotecznych oraz zainteresowanie Polaków oszczędzaniem. Na rynku kredytowym obserwujemy coraz większą konkurencję pomiędzy instytucjami finansowymi, co przede wszystkim objawia się spadającymi marżami banków. W czerwcu klienci bez problemu mogli uzyskać już kredyty z marżą poniżej 2 p.p. w euro i poniżej 1,5 p.p. w złotych. A banki nie powiedziały jeszcze w tej kwestii ostatniego słowa, przygotowując ciekawe oferty na początek jesieni – komentuje Marcin Szostak, wiceprezes ZFDF oraz wiceprezes Expandera.
Zdecydowanym liderem w branży doradztwa finansowego w Polsce jest należący do Getin Holdingu Open Finance. W pierwszym półroczu klienci tej firmy zaciągnęli kredyty hipoteczne na kwotę 3,1 mld zł, natomiast w produktach inwestycyjnych ulokowali 3,99 mld zł.
Wyniki pozostałych firm zrzeszonych w ZFDF w zakresie kredytów hipotecznych prezentują się następująco: DK Notus – 889 mln zł, Expander – 870 mln zł, Doradcy24 – 282 mln zł, Money Expert – 260 mln zł, AZ Finance razem z Goldenegg – 166 mln zł, Credit House Polska – 83 mln zł, Gold Finance – 50 mln zł, Real Finance – 5,2 mln zł.
W zakresie sprzedaży produktów inwestycyjnych rola pozostałych firm ze ZFDF, poza Open Finance, jest niewielka. Przypomnijmy, że Open Finance osiągnęło wynik 3,99 mld zł. Firma z drugiego miejsca - Wealth Solutions - w pierwszym półroczu pomogła swoim klientom ulokować ponad 102 mln zł. Trzeci był Expander z wynikiem niespełna 48 mln zł. AZ Finance razem z Goldenegg osiągnęły wartość sprzedaży w tej kategorii na poziomie 16,6 mln zł, Real Finance – 4,1 mln zł, Money Expert – 2 mln zł, Gold Finance – 1,8 mln zł, zaś Doradcy24 – 1 mln zł.
Branża doradztwa finansowego należy do najaktywniejszych w zakresie rozwoju sieci placówek. Firmy nierzadko wykorzystują w tym celu franczyzę bądź inne formy partnerskiej współpracy. Tego typu sieci, pozwalające niezależnym polskim przedsiębiorcom na działalności pod znaną marką, budują np. Expander, Gold Finance, Money Expert, Credit House Polska, a także Doradcy24. Warunkiem dołączenia do nich jest najczęściej wcześniejsze doświadczenie w sprzedaży produktów finansowych.
JCB