– Nasuwa się pytanie, że skoro dochodowość jest dla franczyzobiorców tak ważna, to dlaczego tak mało systemów franczyzowych posiada model finansowy pozwalający określić, na jakie przychody i zyski w kolejnych miesiącach działania może liczyć placówka franczyzowa. Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych przebadała ponad 150 systemów pod kątem tego, jakie dokumenty wchodzą w skład oferty franczyzowej. Model finansowy posiadało tylko 46 procent z nich – mówi Adam Wroczyński, dyrektor ds. projektów w ARSS, firmie doradczej zajmującej się m.in. problematyką budowy, wdrożenia i zarządzania systemami franczyzowych, agencyjnymi, dystrybucyjnymi i partnerskimi.
Do przybliżonego określenia dochodowości może posłużyć także ujawnienie informacji o wynikach finansowych placówek działających już w sieci, tzn. kiedy uzyskały rentowność, jakie generują przychody, a jakie koszty. – Jednak, żeby te informacje były miarodajne, franczyzodawca powinien mieć przynajmniej kilka placówek zlokalizowanych w różnych regionach funkcjonujących przynajmniej od kilkunastu miesięcy – podkreśla Adam Wroczyński.
Sporym zaskoczeniem może wydawać się fakt, że kolejne miejsce wśród najistotniejszych cech systemów franczyzowych zajęła siła marki. Bowiem, jak wyjaśnia Adam Wroczyński, polski konsument nie jest jeszcze szczególnie lojalny w stosunku do marek, zwłaszcza marek firm.
Dopiero na kolejnym miejscu uplasowała się wysokość kwoty inwestycji – na te kryterium oddało głos 11,6 proc. uczestników sondy. Niewielkie znaczenie ma także wsparcie oferowane przez franczyzodawcę (8,7 proc.) oraz perspektywy rozwoju danej branży (5,3 proc.).
Wszystkim potencjalnym franczyzobiorcom zastanawiającym się nad tym, na co zwrórcić uwagę przy wyborze systemu franczyzowego polecamy nasz artykuł Pytania, jakie należy zadać franczyzodawcy znajdujący się w dziale ABC.
Zachęcamy także do głosowania w naszej kolejnej sondzie - Ile maksymalnie jesteś skłonny zainwestować, przystępując do systemu franczyzowego.
Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl