W ubiegłym roku większość nowootwartych salonów RuckZuck znalazła się poza granicami Polski. Nie oznacza to jednak, że sieć zakończyła już rozwój w naszym kraju.
W roku 2009 RuckZuck uruchomił łącznie ponad 40 nowych jednostek, większość poza granicami naszego kraju. Sieć działa bowiem również w Niemczech, Rosji, na Ukrainie, Białorusi, Łotwie, w Rumunii i na Węgrzech. Plany na ten rok zakładają otwarcie blisko 60 nowych salonów. Koszt inwestycji dla potencjalnego partnera jest dość niski. Wiąże się głównie z przygotowaniem lokalu do tzw. stanu wyjściowego, czyli wykonaniem drobnych prac remontowych. Konieczne nakłady zamykają się zwykle w kwocie kilku, czasem kilkunastu tysięcy złotych. Oprócz tego partner powinien dysponować środkami pozwalającymi na uregulowanie należności za część towaru niesprzedanego w terminie płatności. - Okres zwrotu z inwestycji jest wprost zależny od wielkości nakładów poniesionych na obiekt i w większości przypadków nie przekracza kilku miesięcy – zapewnia Adam Wawrzyńczyk.
Dyrektor handlowy RuckZuck przyznaje, że niekiedy ich partnerom zdarzają się porażki biznesowe. Przyczyny? - Są dwie: dotyczące lokalu - problemy z obecnym bądź chęć przeniesienia się w celu podniesienia standardu oraz dotyczące partnera – najczęściej związane są z jego niedostatecznym zaangażowaniem w prowadzenie sklepu – wyjaśnia Adam Wawrzyńczyk.
Z drugiej strony w sieci RuckZuck nie brakuje partnerów, którzy mają nie jeden, ale kilka sklepów i dalej chcą rozwijać ten biznes. Przykładem jest Joanna Makahon, która ma już dwa sklepy RuckZuck, w Opolu i Nysie, a pod koniec ubiegłego roku otworzyła także magazyn drzwi i ościeżnic w Opolu.- Jednym z problemów, na jaki natknęliśmy się w trakcie prowadzenia punktów handlowych był długi okres oczekiwania na zamówione przez klienta drzwi. Reagując na zwiększone zapotrzebowanie rynku, firma Classen-Pol w krótkim czasie uruchomiła dodatkowe linie produkcyjne, które znacznie skróciły termin oczekiwania. Zaobserwowaliśmy jednak, że istnieje grupa klientów, która chciałaby otrzymać zakupione drzwi od ręki. Są to głównie firmy budowlane oraz klienci, którzy wykańczają mieszkania i domy na ostatnią chwilę. Z myślą o nich postanowiliśmy stworzyć magazyn drzwi i ościeżnic – tłumaczy Joanna Makahon.
To właśnie sprzedaż drzwi odnotowuje w ostatnim czasie największe wzrosty spośród oferty sieci RuckZuck. - Na rynku paneli podłogowych odnotowujemy pewną stabilizację. Ale przyrosty sprzedaży, choć może nie tak spektakularne jak jeszcze kilka lat temu, nadal mają miejsce – mówi dyrektor Wawrzyńczyk.
Koniunktura na rynku urządzenia i wyposażenia wnętrz daleka jest jeszcze do czasów swej największej świetności. Niemniej może to być dobry okres do inwestowania w sklepy z tego typu produktami. - Można wynegocjować korzystne stawek najmu nieruchomości. Niższe są także stawki ekip remontowych oraz oczekiwania płacowe potencjalnych pracowników – wyjaśnia Adam Wawrzyńczyk.
Joanna Cabaj – Bonicka
jcabaj@arss.com.pl