Dobre prognozy dla gastronomii

Autor: Redakcja
Data dodania: 24 grudnia 2015
Kategoria:
Foto: freeimages.com
Gastronomia to rozwojowy sektor.

W 2015 roku rynek hotelowo-restauracyjny wzrośnie o 3,4% do 24,2 mld zł. Branża jest na drodze stabilnego rozwoju. Koniunktura będzie sprzyjać inwestycjom w tym sektorze. 

Według prognoz firmy badawczej PMR polski rynek hotelowo-restauracyjny (HoReCa) wzrośnie w tym roku o 3,4% do 24,2 mld zł. Chociaż Polacy coraz więcej podróżują i chętniej jadają poza domem, na usługi tego typu wydają mniej niż Czesi czy Niemcy. To pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość. Branża ocenia, że rynek gastronomiczny ma przed sobą nawet dekadę systematycznego rozwoju. Sprzyjającą koniunkturę wykorzystują zarówno zagraniczni inwestorzy, jak i polskie firmy.

Gastronomia to jeden z sektorów, w którym zachodzą procesy konsolidacji. Coraz więcej firm wybiera rozwój poprzez franczyzę. Jedną z największych polskich marek franczyzowych jest sieć pizzerii Da Grasso. Pod jej logo działa obecnie 170 lokali partnerskich. W segmencie gastronomii rosną też sieci lodziarni. Pozycję lidera zajmuje w nim marka Lody Bonano, która ma około 220 punktów sprzedażowych.

Franczyzowe marki gastronomiczne, które cechuje dynamiczny rozwój to także m.in. Kuchnia Marche, Olimp, Gusto Dominium oraz koncepty należące do firmy Wojtex (Sieć Pizzerii Biesiadowo, Crazy Piramid Pizza, Western Chicken, Rybkodajnia).

Choć miesiące jesienne i zimowe to dla branży HoReCa słabszy okres, w tym roku restauratorzy mogą spodziewać się wzrostów. W 2014 roku rynek wzrósł o 2,2% i osiągnął wartość 23,4 mld. zł. Analitycy PMR szacują, że w 2015 roku rynek będzie wart już 24,2 mln zł (wzrost o 3,4% rdr.).

Bliżej światowych trendów
Według danych RIA Rating odsetek wydatków Polaków na usługi restauracyjne oraz hotelowe wynosi 2,9% miesięcznych zarobków. Dla porównania w Czechach jest to 5,2%, a na Słowacji – 6,1%. Najwięcej na posiłki w restauracjach wydają Portugalczycy – aż 10,4%. Wpływ na niskie wydatki w Polsce mają osiągane zarobki, a także mentalność. Ta jednak znacząco się zmienia.

Z badań przeprowadzonych we współpracy GFK Polonia z grupą restauracyjną Sfinks wynika, że najczęściej z lokali gastronomicznych korzystają mieszkańcy Krakowa oraz Warszawy. Odpowiednio 44% oraz 40% z nich przynajmniej raz w tygodniu bywa w restauracji. Najrzadziej poza domem stołują się poznaniacy oraz gdańszczanie – zaledwie 29% z nich minimum raz na tydzień korzysta z usług restauracyjnych. Klientami restauracji są zarówno osoby konserwatywne, jak i poszukujące kulinarnych nowości.

Osoby zainteresowane inwestycją w lokal gastronomiczny w oparciu o sprawdzony model biznesowy zapraszamy do bazy systemów franczyzowych, w którym przedstawiamy ciekawe koncepty restauracyjne.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram