Social media jest obecnie na ustach wszystkich – od specjalistów do spraw marketingu w sieci w dużych korporacjach po małe lokalne przedsiębiorstwa. Czy faktycznie przynosi korzyści?
Po pierwsze, tradycyjnie stosowane chwyty marketingowe, teksty i slogany w tym kanale dotarcia do klientów nie zdają egzaminu. Należy być świadomym tego, że w mediach społecznościowych nie ma miejsca na reklamę, perswazyjny język, chwyty marketingowe. To długotrwałe budowanie wzajemnych relacji opartych na zaufaniu i wzajemnej sympatii. Może odbywać się na bijącym obecnie rekordy popularności Facebooku. Aczkolwiek nie należy zapominać o pozostałych obliczach social media, jak blogi czy fora internetowe.
Skuteczna komunikacja wymaga taktu, umiejętności, a przede wszystkim – dużo czasu. Trzeba wiedzieć, jak zainteresować czytelnika, czasem odpowiedzieć na jego pytania po godzinach pracy. I bardzo ważna kwestia: trzeba potrafić konstruktywnie i umiejętnie zmagać się z negatywnymi opiniami i krytyką. Anonimowość w sieci sprawia, że niezadowoleni klienci czy byli pracownicy chętnie korzystają z forów internetowych, by zepsuć danej firmie opinię oraz zniechęcić do niej klientów. Monitorowanie tego typu informacji oraz odpowiednia reakcja może jednak spowodować, że cel ten nie zostanie osiągnięty.