Jak wynika z badań 75% decyzji zakupowych kliencie podejmują podczas pobytu w placówce sprzedaży. Ważne jest więc, by była ona atrakcyjna wizualnie, zachęcała do zakupów impulsowych i tworzyła przyjemną atmosferę zakupów.
W ostatnich latach można zaobserwować dynamiczny rozwój Digital Merchandisingu, czyli Merchandisingu Multimedialnego. Stateczne materiały POS coraz częściej zastępowane są urządzeniami multimedialnymi.
Zaletą tego typu rozwiązań są zdecydowanie niższe koszty oraz krótszy czas realizacji kampanii w stosunku do zwykłych akcji promocyjnych. Szacuje się, że reklama z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych daje od 10 do 40% wzrostu sprzedaży niż zwykłe materiały reklamowe POS. Większa jest również efektywność przekazu- narrowcasting- dostosowanie przekazu do określonego, konkretnego klienta.
Z innych badań wynika, że 9 na 10 badanych osób, odwiedzających centra handlowe zwróciło uwagę na ekrany LCD, dla większości z nich Digital Mechandising nie stanowił agresywnej formy przekazu.
Moda na multimedialną formę przekazu rozpoczęła się 10 lat temu. Początkowo ze względu na wysoką cenę, monitory LCD zaczęły pojawiać się tylko w punktach sprzedaży marek z górnej półki. Dziś obserwujemy znaczny spadek cen elektroniki. Z danych portalu DisplaySearch wynika, że ceny ekranów ciekłokrystalicznych spadły o blisko 40 %. Aktualne atrakcyjne ceny sprzętów wykorzystywanych w Digital Merchandisingu sprawiły, że multimedialne formy prezentacji zaczęły pojawiać się w większości sklepów i restauracji.
Digital Merchandising kojarzy się głównie z telewizorami plazmowymi, jednak eksperci prognozują, że przyszłość merchandisingu multimedialnego to urządzenia interaktywne. Coraz więcej zagranicznych placówek handlowych zapewnia klientom interakcję, montując w ścianach i podłogach ekrany dotykowe i podłogi reagujące na ruch klienta.
Taka forma multimedialna nie jest tylko nośnikiem reklamy, stanowi ona źródło informacji dla klienta oraz zapewnia mu rozrywkę. Doskonałym przykładem są tu monitory w których klient może sprawdzić aktualną cenę wybranego produktu, w restauracji poprzez dotyk ekranu złożyć zamówienie, a w sklepie sportowym pograć w wirtualny football.
W Polsce Digital Merchandising zaczął rozwijać się dopiero niedawno także w stosunku do USA jesteśmy daleko w tyle. Plazmy i projektory początkowo zaczęły pojawiać się głównie w sieciach zagranicznych marek, obecnie istnieją i w rodzimych placówkach. W przeciągu ostatnich miesięcy telewizory plazmowe wprowadziła do swoich punktów sieć sklepów spożywczych Żabka oraz sieć z obuwiem dziecięcym Bartek. Natomiast interaktywną podłogę można było niedawno oglądać podczas promocji Wild Bean Cafe w Multikinie.
Na polskim rynku coraz więcej pojawia się technicznych nowości, posiadanie elektronicznego gadżetu stało się trendem, modnym dodatkiem. Coraz chętniej czas spędzamy w wirtualnych światach gier komputerowych. Nic, więc dziwnego, że prognozy specjalistów przewidują, że za 5 lat, co czwarta reklama na bilbordzie będzie cyfrowa.
Sabina Kobus, marzec 2008 r.