Dealerzy ciężarówek DAF zapłacą kary za zmowy rynkowe

Data dodania: 11 stycznia 2022
Kategoria:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, wydał dwie decyzje w sprawie zmów między dealerami samochodów ciężarowych marki DAF. Pierwsza dotyczyła porozumienia pięciu spółek, druga - zmowy trzech innych firm.

Pierwsza decyzja: Porozumienie między pięcioma spółkami

W pierwszej decyzji Prezes UOKiK stwierdził, że pięć spółek: DBK, ESA Trucks Polska, TB Truck & Trailer Serwis, Van Tilburg-Bastianen Groep i WTC, zawarło porozumienie ograniczające konkurencję. Firmy podzieliły rynek, ustalając, że każda z nich będzie sprzedawać ciężarówki DAF na wyznaczonym terytorium, nie rywalizując o klientów w innych regionach Polski. Porozumienie obejmowało również wymianę informacji o cenach i ofertach przetargowych.

Skutki zmowy dla rynku

Zmowa ograniczała możliwość zakupu ciężarówek DAF po konkurencyjnych cenach. "Biorąc pod uwagę znaczenie branży transportu drogowego w Polsce, zmowa mogła mieć negatywne skutki dla całej gospodarki," mówi Tomasz Chróstny.

Kary finansowe dla spółek

Prezes UOKiK nałożył na spółki łączną karę ponad 118 mln zł. Kary zostały obniżone dla TB Truck & Trailer Serwis i Van Tilburg-Bastianen Groep, które skorzystały z programu łagodzenia kar (leniency) i dobrowolnie poddały się karze.

Kary dla osób zarządzających

Nałożono także sankcje na menadżerów firm za aktywny udział w porozumieniu, włączając dyscyplinowanie handlowców do przestrzegania ustaleń. Kary te zostały obniżone o 50% w przypadku menadżerów spółek TB Truck & Trailer Serwis i Van Tilburg-Bastianen Groep, którzy skorzystali z programu leniency.

Druga decyzja: Zmowa DBK, Wanicki i WTC

Druga decyzja dotyczyła porozumienia pomiędzy trzema spółkami: DBK, Wanicki i WTC. Firmy te podzieliły rynek przetargowy, ustalając, że każda z nich będzie startować w przetargach tylko na swoim przydzielonym terytorium. Łączne kary dla uczestników zmowy wyniosły ponad 2,65 mln zł.

Skutki dla rynku i możliwość dochodzenia roszczeń

"Nieuczciwe porozumienia skutkowały gorszymi warunkami zakupu samochodów ciężarowych marki DAF, co odczuwały polskie firmy transportowe," wyjaśnia Tomasz Chróstny. Wydane decyzje otwierają drogę poszkodowanym przez te praktyki do dochodzenia odszkodowań przed sądem, na podstawie ustawy o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design