Czy słusznie DM Millennium prognozuje konsolidację na rynku FMCG?

Autor: Redakcja
Data dodania: 4 kwietnia 2009
Kategoria:
eurocash_grupa.jpg

eurocash_grupa.jpg   Analitycy Domu Maklerskiego Millennium spodziewają się postępującej konsolidacji na rynku FMCG i zwracają uwagę na słabe wyniki odnotowane w IV kw. przez giełdowych przedstawicieli tej branży, wynika z raportu z 27 marca. Jednak czy zapowiadana od lat konsolidacja w branży przyspieszy?

Analitycy rekomendują "kupuj" dla spółek Bomi i Emperia, "akumuluj" dla Eurocash oraz "neutralnie" dla spółki Alma, wynika z raportu odtajnionego w piątek. "Spowolnienie gospodarcze przyspiesza konsolidację rynku, który wciąż jest bardzo rozdrobniony. Liczba małych prywatnych sklepów szybko spada, kosztem placówek zrzeszonych w sieciach franczyzowych. Spółki giełdowe z uwagi na wysokie inwestycje oraz skalę działalności będą jednymi z kluczowych graczy i beneficjentów konsolidacji" - czytamy w raporcie.
- Pomimo faktu, że rynek FMCG w Polsce, zgodnie z rozwojem nowoczesnych gospodarek europejskich, zmierza w kierunku konsolidacji, nie uważam aby obecna sytuacja na rynku miałaby ten proces przyspieszyć. – twierdzi Adam Wroczyński, dyrektor w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, firmy doradczej specjalizującej się w doradztwie franczyowym.
bomi_fota.jpgAnalitycy zwracają uwagę, że poza spółką Eurocash, wyniki odnotowane w IV kw. przez giełdowych przedstawicieli branży handlu FMCG były słabe. Większości firm ciążą wysokie koszty intensywnego rozwoju, spotęgowane niższą dynamiką rynku. - Kilka lat temu równie głośno było o błyskawicznym przejmowaniu rynku przez najsilniejszych sieciowych graczy, jednakże impet tego typu działania napotkał na niespodziewany opór w postaci preferencji konsumentów, którzy w dalszym ciągu lubią i doceniają zakupy w małych sklepach w pobliżu miejsc ich zamieszkania. – komentuje Adam Wroczyński. - W takim wariancie najwięksi dystrybutorzy zmienili strategię tworząc systemy franczyzowe oparte o proste zasady funkcjonowania, które wraz z postępem tego rynku dziś w kilku wypadkach stały się w pełni profesjonalnymi ofertami franczyzowymi oferującymi kompleksową obsługę handlową i wsparcie franczyzowbiorcy we wszystkich aspektach operacyjnych prowadzenia sklepu. W świetle tych danych nie dziwi fakt, że wymieniony powyżej Eurocash, posiadający jedną z najstarszych sieci franczyzowych w Polsce, razem z innymi obszarami swojego działania osiągnął dobre wyniki w I kwartale.- daodaje. - Pozostali uczestnicy rynku, aby zapewnić sobie odpowiednią dynamikę przyrostu sieci oraz wolumenu sprzedaży muszą zreorganizować swoje oferty franczyzowe, aby zwiększając ich atrakcyjność, przekonać wielu w dalszym ciągu sceptycznych niezależnych właścicieli sklepów. Takie działania zresztą w swojej strategii zapowiedział prezes Bomi Andrzej Wojciechowicz, planując rozwój sieci, również za pośrednictwem franczyzy we wszystkich 4 formatach sklepów spożywczych operujących obecnie na rynku.- uważa Wroczyński.

Zdaniem autorów raportu wysokie dynamiki wzrostu handlu FMCG odnotowywane jeszcze w I połowie 2008r. szybko nie powrócą. Pomimo faktu, iż branża ta będzie silniejsza w czasie kryzysu od większości sektorów, nie wykluczają, iż w obliczu szybko rosnącego bezrobocia i zmieniających się preferencji klientów (wybór tańszych produktów) branża handlu FMCG może skurczyć się w roku bieżącym.  "Konserwatywnie zakładamy spadek rynku o 2% w 2009r. i stabilizację w 2010r." - podsumowują.

Kasia Foks, 4 kwietnia 2009 r.

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram