Sieć SPAR, na bazie swoich międzynarodowych doświadczeń, kreuje nową jakość marketów poprzez wdrażanie koncepcji i trendów typu convenience - nieobecnych tylko w Polsce.
W wielu marketach SPAR w Europie i na świecie zostały uruchomione trzy technologie convenience: Treehouse juice, CENSA coffee bar oraz Kitsu noodle bar. CENSA to specjalnie wyznaczona strefa w sklepie, w której klienci mogą napić się kawy mielonej na miejscu, ze specjalnie wyselekcjonowanych ziaren, parzonej w najnowocześniejszych modelach ekspresów. Komplementarnie, klienci mogą tu kupić ciasta, ciastka, sałatki oraz kanapki. Treehouse juice to strefa, w której klienci mogą napić się soków wyciskanych ze świeżych owoców, koktajli i shake`ów z dodatkiem mleka. Kitsu to miejsce, w którym przygotowywane są na bieżąco dania gotowe oparte na makaronach z wok`a. Forma konsumpcji produktów przygotowywanych w tych trzech strefach marketu (kawa, soki, koktajle, kanapki, makarony) zależy od preferencji klientów i może być to konsumpcja na miejscu, a także zakup produktów na wynos.
SPAR jest największą na świecie siecią supermarketów, działającą w 33 państwach, w 12680 sklepach, realizującą każdego dnia oczekiwania 10 mln klientów. Roczna sprzedaż w roku 2008 wyniosła 27 miliardów EUR.
Jak zauważa Jerzy Bednarek z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, SPAR jest wielką siecią, ale zrzeszającą niezależnych kupców, co stawia go w szeregu jednej z największych sieci franczyzowych na świecie. SPAR nie jest tym samym jednolitym podmiotem w sensie własnościowycm, a struktura własności jest różna w różnych krajach. W niektórych krajach SPAR został przejęty przez konkurencję, np. ITM w Niemczech. - W Polsce SPAR nie odniósł na razie należnego mu sukcesu, z uwagi na strukturę własności właśnie, masterfranczyzobiorca (SPAR Polska) należy do funaduszu inwestycyjnego, co jak wiadomo nie jest korzystne z punktu widzenia rozwoju biznesu (fundusz pe/vc nigdy nie będzie dobrym właścicielem biznesu, który ma się skutecznie rozwijać) - twierdzi Bednarek.
Jego zdaniem format convenience, o którym informował SPAR, jest w sieci od wielu już lat i nazywa się SPAR Express. - Te nowe eksperymenty są dość interesujące, ale mam wątpliwości, czy SPAR Express ma w Polsce szanse na rozwój (vide www.spar.pl - niewielka liczba Expressów w porównaniu z innymi supermarketami), także z powodu relatywnie niskiej masy zysku generowanej przez taki sklep i koniecznością zapewnienia doskonałej nowoczesnej logistyki - kończy Bednarek.
FwP, 1 września 2009r.