Czy grupa zakupowa może być alternatywą dla franczyzy?

Data dodania: 13 maja 2015
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Coraz więcej firm stawia na model współpracy, który pozwala, w porównaniu do franczyzy, w większym stopniu zachować kupcom niezależność, a także umożliwia zmniejszenie wydatków. Jakie jeszcze korzyści niosą za sobą grupy zakupowe, do których chętnie przyłączają się właściciele mniejszych sklepów?

Prowadzenie własnego biznesu staje się coraz trudniejsze ze względu na pojawiające się wszędzie dyskonty czy sklepy wielkopowierzchniowe. Pojedynczy sklep nie ma szans w starciu z sieciówkami oferującymi towary w podobnej cenie, które wygrywają ogromnymi nakładami na marketing. Dodatkowo nie jest on w stanie wynegocjować niższych cen i lepszych warunków u dostawców, jak jego znacznie więksi konkurenci.

W tym miejscu pojawia się opcja prowadzenia interesu w modelu grupy zakupowej, które można podzielić na dwa rodzaje - ogólnopolskie i regionalne. Do pierwszej przystąpić mogą sklepy z całego kraju, dzięki czemu uzyskują one rabat sięgający nawet kilkunastu procent. Z kolei druga grupa współpracuje z partnerami tylko z wybranych regionów, gdzie korzyści sięgają 5-8%. Właściciel sklepu, decydując się na taką współpracę, zobowiązuję się do zakupu całego towaru u danego dostawcy lub przynajmniej jego części.

W porównaniu do sieci franczyzowej, gdzie franczyzobiorca jest pod stałą kontrolą ze strony sieci, właściciele sklepów w grupie zakupowej zachowują dużo większą niezależność. Nie zapominajmy jednak, że wejście w szeregi grupy wymaga spełnienia kilku warunków, podobnie jak w sieci franczyzowej.

Po pierwsze sklep musi być w dobrej kondycji finansowej. Drugim wymogiem jest określona powierzchnia sklepu i wielkość realizowanych obrotów. W zamian sklep otrzymuje asortyment najwyższej jakości w konkurencyjnej cenie, a także wszelką pomoc w kwestiach logistycznych, a co najważniejsze, marketingowych.

Grupa zakupowa to przykład współpracy, dzięki której mniejsze sklepy mogą rywalizować z dużymi sieciami zarówno polskimi, jak i zagranicznymi. Ma większe szanse by osiągnąć sukces na rynku lokalnym, gdzie często duzi gracze nie docierają.

INK

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design