Czy inwestując dużo zarobisz więcej?

Autor: Redakcja
Data dodania: 15 grudnia 2011
Kategoria:


Franczyzy z górnej półki cenowej cieszą się niemal takim samym zainteresowaniem inwestorów jak te najtańsze. Powód? Wiążą się one zazwyczaj z proporcjonalnie wyższymi zyskami.

W jednym z naszych ostatnich raportów analizowaliśmy rynek najbardziej przystępnych cenowo franczyz, koncentrując się na konceptach wymagających na starcie inwestycji do 30 tysięcy złotych. Nasza analiza wykazała, że takich systemów mamy w Polsce ok. 120, zaś zwrot z  inwestycji zamyka się w większości przypadków w okresie od 6 do 12 miesięcy, choć nie brakowało sieci, które deklarowały, że niektórzy inwestorzy uzyskują zwrot w ciągu pierwszego miesiąca bądź pierwszego kwartału działalności. Z drugiej strony zdarzały się też takie sytuacje, w których okres ten wydłużał się do ok. 2 lat.

Zyski z działalności w ramach sieci zaliczanych do grona najtańszych konceptów franczyzowych mogą kształtować się na poziomie kilkuset złotych miesięcznie (zwłaszcza w przypadku konceptów, które można traktować jako zajęcie dodatkowe) do ok. 10 tys. zł (głównie koncepty z branży finansowej). A jak jest w przypadku droższych konceptów, wymagających inwestycji minimum ćwierć miliona złotych? Aby koncept przyciągał franczyzobiorców, musi charakteryzować się atrakcyjnym okresem zwrotu (większość inwestorów oczekuje, że będzie to ok. 2 lat), a to z kolei oznacza, że zyski z takiego biznesu muszą być znacznie wyższe.

Gastronomia najbardziej kapitałochłonna

Na polskim rynku franczyzowym działa ok. 100 systemów wymagających inwestycji na poziomie powyżej 250 tys. zł. Najwięcej w branży gastronomicznej. Powyżej tej kwoty trzeba wydać na bary wegetariańskie, bary sałatkowe, restauracje – pizzerie, restauracje fast food, a także większość kawiarni. Koncepty gastronomiczne, oprócz stosunkowo wysokiej kwoty inwestycji, wymagają także dużego zaangażowania ze strony franczyzobiorcy. Zsumowanie tego czynniku z dobraną właściwie lokalizacją powoduje jednak, że w branży tej dość szybko uzyskuje się zwrot nawet stosunkowo wysokich kwot.

- Średni zwrot z inwestycji w gastronomii to 36 miesięcy – mówi Sławomir Skwark odpowiedzialny za kontakty z mediami w sieci Piramida Steakhouse. - Piramida mieści się w tych wyliczeniach. W zależności od lokalizacji i generowanych obrotów zwrot może nastąpić w okresie od 24 do 36 miesięcy – dodaje. Wartość inwestycji w lokal tej sieci to od 350 do 500 tys. zł. Sieć, obok 4 restauracji własnych, ma już 2 franczyzy, a w przyszłym roku planuje uruchomić 3 -5 nowych lokali.

Dość wysokie koszty związane są także z uruchomieniem baru wegetariańskiego. Jak informuje Przemysław Ciernioch, twórca sieci Bioway, otwarcie takiego lokalu to koszt minimum 400 tys. zł, zaś okres zwrotu z inwestycji szacowany jest na od roku do trzech lat, co oznacza, że właściciel takiej placówki może liczyć średnio na przynajmniej ponad 100 tys. zł czystego zysku rocznie. Warunkiem wejścia do sieci nie jest jednak tylko posiadanie niezbędnego kapitału.

- Powinny być to osoby, które osobiście zaangażują się w biznes, a nie będą tylko inwestorami kapitałowymi. Pomocnym jest, jeżeli posiadają własny lokal o powierzchni 150-170 mkw. - tłumaczy Ciernioch. Poza trzema lokalami własnymi do sieci Bioway należą już 2 franczyzowe, zaś dalszy rozwój planowany jest wyłącznie w oparciu o licencjobiorców.

Podobny wymóg co do zaangażowania dotyczy franczyzobiorców sieci Multifood STP. - Franczyzobiorca musi zadeklarować, że przez okres minimum 12 miesięcy będzie sam pracował w lokalu. Musi wziąć udział we wszystkich szkoleniach w naszych lokalach i zrozumieć specyfikę współpracy franczyzowej – mówi Marzena Krupińska, dyrektor ds. rozwoju sieci.

W adaptację lokalu na potrzeby restauracji Multifood STP trzeba zainwestować od 180 do 250 tys. zł. Dochodzi do tego inwestycja rzędu 200 – 300 tys. zł w sprzęt gastronomiczny, aczkolwiek można go wziąć w leasing. Według szacunków franczyzodawcy, średni okres zwrotu takiej inwestycji to dwa lata. Multifood posiada obecnie 2 lokale własne i 7 franczyzowych, zaś na 2012 r. zaplanowano otwarcie 7 kolejnych restauracji na licencji.

Multifood to jedna z kilku w naszym kraju sieci restauracji serwujących jedzenie na wagę. Pozostałe takie jak np. Bon Apetito czy Olimp charakteryzują się podobnymi wymogami kapitałowymi względem swoich franczyzobiorców. I one także pozyskują kolejnych chętnych do współpracy.

Jadną z najdroższych franczyz na polskim rynku i jednocześnie najdroższą w gastronomii jest McDonald's. Inwestor, który chciałby stać się właścicielem restauracji tej sieci, musi posiadać kwotę minimum 1,2 mln zł. A i tak nie jest to pełna wartość inwestycji. - Ceny naszych działających restauracji, które przekazujemy nowym franczyzobiorcom, wahają się zwykle od 1,2 do 1,8 mln zł. Do tego dochodzi ok. 200 tys. zł opłat za licencję i kaucję. W praktyce franczyzobiorca musi pokryć ok. 40 proc. tych kosztów. Ok. 60 proc. może sfinansować z kredytu udzielonego pod zastaw wyposażenia restauracji. Koszt nowo otwartej restauracji to ok. 3 mln zł – tłumaczy Monika Dąbrowska, franchising manager w McDonald's Polska.

McDonald's ma w naszym kraju już 141 restauracji franczyzowych prowadzonych przez 52 franczyzobiorców. Na początku grudnia 2011 roku liczba lokali McDonald's w Polsce działających na licencji przekroczyła liczbę lokali własnych.

Nie tylko biznes, ale i styl życia

Im bardziej kapitałochłonny biznes, tym wyższe są wymogi wobec franczyzobiorców, także te pozafinanasowe. McDonald's, oprócz posiadania 1,2 mln zł, wymaga od przyszłych franczyzobiorców przejścia około rocznego szkolenia obejmującego wszystkie aspekty funkcjonowania restauracji – od robienia hamburgerów po zarządzanie. Grupa Muszkieterów, zarządzająca sieciami supermarketów Intermarche oraz marketów budowalnych Bricomarche, wymaga półrocznego szkolenia oraz... rezygnacji z wszelkiej innej działalności gospodarczej.

- Członkowstwo w organizacji wiąże się ponadto z zaakceptowaniem tzw. Karty Muszkietera, określającej zasady działania, standardy i misję Grupy. Franczyzobiorcy mają możliwość kreowania całej polityki Grupy dzięki zaangażowaniu w prace centrali. Każdy właściciel poświęca część swojego czasu na rzecz całej struktury i innych franczyzobiorców. Jest to jedyny tego typu model franczyzowy funkcjonujący w Polsce. Uwzględnia on rodzinny i społeczny charakter przedsiębiorstwa. Każdy właściciel sklepu wypełnia podwójną funkcję kierowniczą: z jednej strony jest szefem przedsiębiorstwa, które sam stworzył, z drugiej – pełni funkcję zarządczą w ramach Grupy – mówi Bartłomiej Tarłowski z biura prasowego Grupy Muszkieterów.

Aby przystąpić do sieci Intermarche lub Bricomarche, trzeba posiadać kapitał w wysokości 500 tys. zł lub 20 proc. wartości planowanej inwestycji. Zainwestowane pieniądze nie są opłatą za licencję, wracają do inwestora jako kapitał zasilający jego spółkę, która zarządza marketem.

- Okres zwrotu wynosi ok. 10 lat. Jednak możliwość wypłaty dywidendy ze spółki, która prowadzi sklep, istnieje już po pierwszym roku funkcjonowania. Jednak wówczas wyniki i sposób zarządzania muszą stać na bardzo wysokim poziomie – informuje Tarłowski.

Do grupy najbardziej kapitałochłonnych biznesów należą także stacje paliw oraz hotele. W tych przypadkach należy się liczyć z wydatkiem rzędu kilku milionów złotych, okres zwrotu z inwestycji jest zwykle dłuższy niż w innych przypadkach, często wynosi ok. 5-7 lat. Pozostałe branże, w których wydatki także są spore bez względu na wybrany koncept to: pralnie, serwisy samochodowe, apteki (dotyczy inwestycji w nowy punkt, a nie przystosowania do wymogów sieci działajacej placówki) czy kluby fitness.

Wiele sieci wymagających nakładów przekraczających ćwierć miliona złotych działa w branży odzieżowej. Aczkolwiek jest to branża, która do tej pory wygenerował najwięcej systemów franczyzowych, od tych najtańszych wymagających inwestycji rzędu 20 tys. zł po te najdroższe, przekraczające nawet pół miliona złotych.

Kwota ok. 500 tys. zł potrzeba jest do uruchomienia m.in. sklepu z odzieżą męską Camel Active. Zyski oczywiście zależne są od kosztów, bowiem przeciętny obrót, na jaki może liczyć sklep to ok. 150 tys. zł miesięcznie. - Wygenerowanie tej kwoty powinno być podstawą i jest to średnia, z którą nie powinno być problemu przy dobrej lokalizacji i właściwej obsłudze – podkreśla Anna Dziełak, prezes firmy Bueltel International, rozwijającej sieć Camel Active, która liczy już 3 sklepy w Polsce, zaś zainteresowanie przystąpieniem do niej wyraziło 3 kolejnych potencjalnych kontrahentów, z którymi prowadzone są rozmowy.

Camel Active jest jadną z nielicznych sieci odzieżowych, które dość precyzyjnie określają wartość inwestycji. Warto zwrócić uwagę na to, że zazwyczaj wahania w tym względzie nawet w obrębie jednego konceptu są dość znaczące. Dla przykładu, LPP szacuje, że nakłady na sklep Cropp lub House mogą wynieść od 270 do 750 tys. zł, właściciel sieci Diverse podaje równie szerokie widełki (200 – 800 tys. zł). W innych przypadkach nie są one tak duże (Big Star 100 – 330 tys. zł,  Ambra 200 – 330 tys. zł), niemniej zauważalne. Różnice te wynikają przede wszystkim z tego, że placówki tej samej sieci mogą się znacząco różnić powierznią (mogą mieć np. niekiedy 50, innym razem 150 mkw.; raz 200 mkw, a raz 300 mkw. etc.), zaś wydatki często szacowane są w przeliczeniu na mkw.

Dodatkowo duże znaczenie odgrywa fakt, czy jest to sklep przyuliczny (otwarcie takiego jest dużo tańsze), czy w centrum handlowym. Sklepy odzieżowe i obuwnicze niemal bez wyjątku stawiają jednak dziś na centra handlowe, ale i to nie sprzyja ujednoliceniu prognoz co do wielkości inwestycji, bowiem zupełnie inaczej będzie się ona kształtować w przypadku rekomercjalizacji (zwłaszcza po inny sklepie odzieżowym), zaupełnie innych nakładów będzie wymagał lokal w stanie deweloperskim. Co więcej, temu drugiemu osiągnięcie rentowności i satysfakcjonujących zysków może zająć więcej czasu, ale sieci odzieżowe, a wraz z nimi i franczyzobiorcy związani z tą branżą mimo to chętnie inwestują w nowych obiektach, spodziewając się po nich pozytywnego rozwoju.

Najdroższe franczyzy

Segmenty rynku Sieci
Gastronomia – jedzenie na wagę Multifood STP, Bon Apetito, Olimp, Express Marche, Restauracja Familijna
Gastronomia – fast food McDonald's, United Chicken, Subway, Conieco, Jack's Restaurant
Gastronomia - pizzerie Da Grasso Restauracje, Pizza Dominium, Solo Pizza, Fabryka Pizzy
Gastronomia – zdrowa żywność Greenway, Bioway, Salad Story, De Luca
Gastronomia – kawiarnie, cukiernie, lodziarnie A. Blikle, Cafe Club, Coffeeshop Company, CafeRepublic, Tonino Lamborghini Caffe, Pijalnie Czekolady Wedla, Mount Blanc, Klubokawiarnia, Cafe Chopin, Columbus Coffee, Wayne's Coffee, Haagen – Dazs, Chiaroscuro, Carte d'Or Cafe (kawiarnio-lodziarnia premium), Chocolate Graphics, Gelatomagia
Gastronomia - inne Pierogarnia Stary Młyn, Piramida Steakhouse, Cleopatra, Piwiarnia Warki, Hana Sushi, Czas na sushi, Dom Sushi
Odzież, obuwie Pepe Jeans, House, Cropp, Camel Active, Bagatt, Diverse, Levi's, Big Star, Quiosque, Tatuum, Sizeer, Hexeline, Ambra, CCC, Coccinelle, Calzedonia / Intimissimi, Wolford
Supermarket Intermarche, Piotr i Paweł
Pralnie 5aSec, Pralnie Panda, Perfect Clean
Apteki Arnika, Mediq, Bliska Apteka
Motoryzacja S Plus, Auto-Spa, Premio
Art. do domu Bricomarche, PSB Mrówka, BoConcept, Villeroy & Boch
Uroda Jean Louis David, Marco Aldany, Instytut Kosmetyczny Dr Irena Eris, Dermika Salon & Spa, Instytut Zdrowia i Urody Yasumi
Fitness FitCurves, Gold's Gym, Mrs. Sporty
Stacje paliw (greenfield) Lotos, Lotos Optima, Orlen, Bliska, Statoil, BP, Shell, Moya
Hotele Hilton, Best Western, ComfortExpress, De Silva
Inne Vision Express, 100 Bajek (greenfield), Swiss, YES

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Raporty

Data dodania: 24 sierpnia 2021
Nadeszły dobre czasy dla franczyzy
Data dodania: 9 sierpnia 2021
Sposoby gastronomii na przetrwanie kryzysu
Data dodania: 28 maja 2021
Franczyza - do usług
Data dodania: 25 marca 2021
Pośrednictwo finansowe wciąż daje zarobić
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram