Czy Eurocash będzie konkurentem swoich franczyzobiorców?

Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Eurocash przeżywa ciężkie chwile. Spółka ma coraz niższe zyski a kurs akcji jest najniższy od lat. Ratunkiem ma być rozbudowa własnych sieci detalicznych.

Akcje Eurocashu są najtańsze od marca 2010 roku. W efekcie spółka stała się najtańszym podmiotem w indeksie WIG20 a jej kapitalizacja wynosi tylko 2,5 mld zł. Na domiar złego jej miejsce w WIG20 może zająć jej konkurent - Dino, którego kapitalizacja wynosi już 9 mld zł.
 
Od dwóch lat Eurocash notuje spadek zysków (w 2017 r. poniósł nawet pierwszą w swojej historii stratę), i to pomimo rosnących przychodów. Luis Amaral, prezes i główny akcjonariusz spółki tłumaczył niższą rentowność słabszymi wynikami w formacie Cash & Carry, a także wzrostem inwestycji w nowe projekty, takie jak np. Duży Ben, o którym niedawno pisaliśmy. Innymi dużymi projektami inwestycyjnymi obciążającymi wyniki spółki są rozbudowa sieci Delikatesów Centrum i restrukturyzacja segmentu Cash&Carry, w efekcie której zamkniętych zostało 10 hurtowni. Została ona jednak już zakończona i w cenie Eurocashu w kolejnych latach ma przynieść oszczędności w wysokości 10 mln zł.

Jednym  z lekarstw na bolączki Eurocashu ma być rozwój własnego detalu (przede wszystkim sieci „Delikatesy Centrum”), co dość jaskrawo kłóci się z realizowaną od lat strategią spółki mającą na celu „zapewnienie konkurencyjności niezależnym sklepom detalicznym”, które są klientami sieci hurtowni Cash & Carry prowadzonych przez spółkę.
Budowa sieci własnych sklepów oznacza bowiem wejście w bezpośrednią konkurencję z małymi sklepami niezależnymi, które są kluczowymi klientami hurtowej części Eurocashu. Sklepów niezależnych z roku na rok jednak sukcesywnie ubywa a ich klienci odpływają do dużych sieci takich jak Biedronka, Lidl czy choćby Dino. Wygląda więc na to, że w dłuższym terminie dalsze stawianie na hurt przestanie się opłacać i Eurocash będzie zmuszony do dalszego rozwoju własnych sieci detalicznych, nawet kosztem własnych klientów.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram