Wartość obrotów biura podróży Travelplanet.pl w pierwszym kwartale 2009 r. wyniosła 33,337 mln zł. To o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 r. W ujęciu styczeń-kwiecień wartość przychodów wyniosła 42691 tys. zł, co oznacza spadek rzędu 14%.
Giełdowy Travelplanet.pl tłumaczy się inwestycjami i rezerwami, które zwiększył o 400 tys. zł i obiecuje poprawę, której jednak nie widać. Wartość zrealizowanego obrotu w marcu 2009 wyniosła 10,236 mln zł, co oznacza spadek w stosunku do marca 2008 rzędu 5 proc. Kwiecień nie przyniósł polepszenia sytuacji. Wartość zrealizowanego obrotu wyniosła 9354 tys. zł, co oznacza spadek w stosunku do kwietnia 2008 roku na poziomie 16%.
Już w marcu po słabych wynikach, jakie spółka zaprezentowała w raporcie za czwarty kwartał 2008 r. Analitycy DM PKO BP obniżyli z „akumuluj” do „sprzedaj” rekomendację dla akcji Trevelplanet.pl. Autor rekomendacji Przemysław Smoliński podkreślił, że wyniki za IV kwartał i cały rok 2008 mocno rozczarowały.„Zamiast zapowiadanej poprawy rentowności i pierwszych zysków, spółka ponownie pokazała ponad milionową stratę przy przychodach nieznacznie wyższych, niż w IV kw. 2007 r. i zarazem sporo niższych niż nasze prognozy” – dodał. Krytycy podkreślają, że Travelplanet.pl nie spełnił żadnych swoich giełdowych obietnic, że firma nie wykorzystała znakomitej koniunktury na osiągnięcie zysku. Cięcie kosztów może spowodować zepchnięcie jej z pozycji lidera.
Spółka Travelplanet.pl S.A. jest ogólnopolskim Internetowym Biurem Podróży. Spółka prowadzi sprzedaż produktów i usług partnerów handlowych w zakresie turystyki, szczególnie turystyki zagranicznej. Punkty obsługi klienta Travelplanet.pl to biura podróży zlokalizowane w centrach handlowych. W swojej ofercie sprzedaży posiada pakiety turystyczne wiodących organizatorów wyjazdów zagranicznych działających w Polsce (Touroperatorów), w tym oferty last minute oraz bilety lotnicze tradycyjnych oraz tanich linii lotniczych. Na giełdzie Travelplanet.pl notowane jest od 2005 roku.
Pośród biur podróży na zasadzie franczyzy rozwijają się także: Ecco Holiday (6 jednostek własnych, 22 franczyzowe i 31 patronackich), Euro Multi Agent (dwa biura własne),Adriatyk, Rainbowtours oraz biuro podróży Sun Club.
Agnieszka Grabuś, 11 maja 2009 r.