Proponujemy klientowi coś więcej, oszczędzamy jego czas i pieniądze – mówi Robert Szczęsny, który prowadzi dwie placówki franczyzowe pod szyldem Mail Boxes Etc.
Czy biznes w branży kurierskiej to ciekawy biznes?
Moim zdaniem bardzo ciekawy. Realizując usługi w obszarze logistyki mamy możliwość kontaktu praktycznie z każdą branżą gospodarki, przy okazji możemy poznać ciekawych ludzi pracujących na przykład w firmach wprowadzających innowacyjne rozwiązania. Pod wpływem ciekawych kontaktów i zdobytej wiedzy możemy modyfikować swoje usługi .
Na rynku jest kilka firm kurierskich oferujących franczyzę. Dlaczego wybrał Pan MBE?
MBE to nie jest firma kurierska, nie skupiamy się wyłącznie na realizacji transportu przesyłki z punktu A do B. MBE to szereg usług, jesteśmy dla klienta działem logistyki, administracji, magazynem, sekretariatem. Usługa skierowana jest do małych i trochę większych przedsiębiorców, którzy jeszcze nie mają / nie potrzebują utrzymywać swoich działów administracji, czy logistyki. Klient w MBE w jednym miejscu otrzymuje wiele usług niezbędnych do prowadzenia działalności. To brzmi jak slogan reklamowy ale tak jest , zorganizujemy przesyłkę kopertową krajową po niestandardową paletową przesyłkę do Afryki, u nas klient zamówi pieczątkę, wizytówki, foldery, obsłużymy również jego korespondencję realizując usługę Wirtualnego Biura. Przed podjęciem decyzji o podpisaniu umowy zrobiłem wywiad na rynku, rozmawiałem z osobami już współpracującymi i z MBE i innymi. Właściciele firm działających pod szyldem MBE podkreślali, że w sieci nie czują się sami, zawsze mają wsparcie z centrali, ale również od właścicieli z innych punktów MBE. Moim zdaniem to jest bardzo ważne, szczególnie dla osób zaczynających w biznesie.
Prowadzi Pan już dwie placówki pod szyldem MBE. Czy obydwie są na podobnym poziomie rentowności?
Tak od pięciu lat prowadzę biuro w Grodzisku Mazowiecki, a od trzech miesięcy w Pruszkowie. Punkt w Grodzisku pracuje pełną parą, mamy stałych klientów, ugruntowaną pozycję . W Pruszkowie jesteśmy na początku drogi, przed nami ciężka praca, według moich estymacji biuro w Pruszkowie powinno się usamodzielnić po ok 10-12 miesiącach. Z doświadczenia wiem, że tyle potrzeba czasu na zapewnienie samodzielności.
Ile kosztowała inwestycja w każdą z tych placówek?
Każdy, kto planuje inwestycje w ten interes musi mieć przygotowane finansowanie do kwoty 80 -100 tys. W tej kwocie zawiera się koszt wyposażenia, uruchomienia, finansowania do czasu osiągnięcia rentowności.
Jak działalność pod szyldem MBE pomaga Panu w bieżącym zarządzaniu?
Szczególnie na początku drogi bardzo ważne jest wsparcie, polegające na cyklach szkoleń specjalistycznych tj. poligrafii, z zakresu usług kurierski, ubezpieczeń, sprzedaży, zarządzania czasem, pieniędzmi itd. Po etapie wstępnych szkoleń organizowane są cykliczne szkolenia tematyczne. Moim zdanie to jest to bardzo cenne wsparcie, pomagające w codziennym zarządzaniu biznesem.
Co jest motorem napędowym branży kurierskiej?
Dobre pytanie we właściwym czasie! W ostatnich dniach wszyscy tego doświadczyliśmy. W konsekwencji pandemii sprzedaż tradycyjna w jednej chwili stanęła, klienci i sprzedawcy przenieśli się do sieci, handel internetowy wystrzelił, i pociągnął wolumen przesyłek kurierskich do wartości z okresu Q4 .
Konkurencyjność branży powoduje rozproszenie popytu. Jak sobie z tym radzicie?
Wcześniej już o tym mówiłem, nie sprzedajemy wyłącznie przesyłek. Proponujemy klientowi coś więcej, oszczędzamy jego czas, pieniądze. Sprzedajemy klientowi wartość dodaną. Proponujemy usługę kompleksowej usługi logistycznej w tym magazynowanie, pakowanie, konfekcjonowanie.
Czy klienci są lojalni, czy raczej szukają tańszych usług?
Poważni przedsiębiorcy wiedzą, że nie jakość kosztuje a jej brak. Proponujemy klientowi usługę w optymalnej cenie w bardzo dobrej jakości.
A co znajduje się w ofercie Pana punktów MBE?
Staram się sprzedawać usługi z pełnej oferty MBE tj. przesyłki kurierskie, usługi spedycyjne, magazynowanie, obsługę sklepów internetowych, ale również z zakresu poligrafii i usługi wirtualnego biura .
Czy e-commerce mocno wpływa na punkty stacjonarne?
Moim zdanie tak, jest do dla nas szansa na rozwój. To są nasi potencjalni klienci z jednej strony możemy być działem logistyki małej firmy z obszaru e-commerce, a drugiej strony możemy odesłać klientowi zwrot niechcianego towaru.
Jakie działania Pan podejmuje by klient trafił do Pana a nie „do internetu”?
Nasi klienci to głownie mali przedsiębiorcy, najczęściej zaczynają współpracę „z internetem” po kilku reklamacjach, zagubionych, nieodebranych przesyłkach itp. zaczynają szukać innego rozwiązania. W trakcie spotkania czy rozmowy telefonicznej staram się klientowi opowiedzieć co może zyskać decydując się na usługi MBE.
A czy ten biznes się opłaca?
Odpowiem tak, miliona dolarów w miesiąc nie zarobimy, ale współpracuje z MBE pięć lat i uważam, że przy zaangażowaniu i solidnej pracy można osiągnąć dochód pozwalający na godne życie.
Dziękuję za rozmowę
Edyta Rozmus
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji