W I kw. tego roku obcokrajowcy kupili w Polsce towary i usługi za 7,7 mld zł, a wydatki Polaków za granicą wyniosły 4,6 mld zł. Zyskują na tym sieci handlowe i usługowe, zlokalizowane przy głównych ulicach największych polskich miast. Zgadza się z tym Vincent Gauthier, właściciel sieci kawiarnio-piekarni Café Vincent, działających w centrum Warszawy.
– Mimo, że większość naszych klientów to Polacy, do kawiarni przy ulicy Chmielnej bardzo często przychodzą zagraniczni goście. Mamy tu duży ruch – mówi nam Vincent Gauthier.
Jak podał GUS, w trzech pierwszych miesięcy br. z ogółu wydatków cudzoziemców 57,9% przypadło na osoby przekraczające wewnętrzną granicę lądową Unii Europejskiej na terenie Polski, a 26,8% - zewnętrzną granicę lądową UE, natomiast 14,1% granicę powietrzną i 1,2% morską.
Szacunkowa wartość kupionych w Polsce towarów i usług przez cudzoziemców przekraczających polski odcinek zewnętrznej granicy Unii Europejskiej w I kw. 2014 r. wyniosła ok. 2,1 mld zł i w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku była wyższa o 24,9%. Jednak w stosunku do kwartału poprzedniego wydatki cudzoziemców były niższe o 9,9%.
INK