Ponad 30% Polaków zamawia jedzenie przez Internet 2-3 razy w miesiącu. Co jemy, za ile i kiedy?
57% Polaków codziennie przygotowuje posiłki w domu. Ale tyle samo z nas (56%) co najmniej raz w miesiącu wychodzi do restauracji. Jeszcze więcej – 61% – zamawia jedzenie przez telefon, 11% z nas kupuje jedzenie „po drodze”. A prawie co trzeci Polak zamawia potrawy przez internet 2-3 razy w miesiącu. Wartość koszyka online jest porównywalna do zamówień telefonicznych – 47% powyżej 50 PLN.
33% z nas uważa zamawianie online za wygodny i prosty sposób zapełnienia stołu. To wnioski z raportu przygotowanego przez serwis Pyszne.pl, który korzystając z geolokalizacji pokazuje użytkownikom ofertę najbliższych punktów gastronomicznych i umożliwia zamówienie jedzenia bezpośrednio przez swój system. Polacy nie mają czasu na gotowanie – przyznaje tak 36% z nas. Tyle samo (37%) zamawia, gdy ma chęć na kulinarne odkrycia, a 25% osób zamawiających jedzenie w Internecie jest po prostu zmęczonych.
Najczęściej zamawiane potrawy zaliczają się do kuchni włoskiej (47%), tureckiej (16%), azjatyckiej (13%). Do polskiego stołu sięga 12% użytkowników Pyszne.pl. Pozostałe zamówienia wypełniają dania z USA i reszta bogatej oferty kuchni europejskiej. Portal stanowi podstawę żywienia dla młodych, pracujących (do 34 roku życia). Grupą najczęściej zamawiającą są dwu- (38%) i trzyosobowe (23%) rodziny/lokatorzy. Robią to szybko i łatwo przez aplikację pozycjonującą punkty gastronomiczne. Większość płaci on-line, co jest niezwykle wygodnym sposobem rozliczenia się z restauracją. Ale spora część korzysta z płatności gotówką przy odbiorze (42%).
Portal Pyszne.pl, który w błyskawicznym tempie wszedł do smartphonów, laptopów, na pulpity PC, czy generalnie – jest znany w sieci – połączył w jeden wielki krajowy stół 4 tys. restauracji. (Do końca roku przybędzie kolejny 1 tys.). Dzięki niemu klienci zamawiają jedzenie nie bezpośrednio z restauracji, a przez e-lokalizator, który oferuje o wiele więcej dań i rodzajów kuchni niż pojedynczy lokal. To właśnie bogate menu skłania do zamówień 22% Polaków. Powodują się oni czymś w rodzaju smakowej ekscytacji, bo aż 75% podejmuje decyzję o wyborze dania dopiero po wejściu do sieci – wcześniej nie wiedzą, na jaką kuchnię się zdecydują. 21% docenia możliwość dostawy na wybraną godzinę (np. o 12:00 składamy zamówienie, które będzie u nas np. o godz. 16:00). Atrakcyjne zniżki, dostępne tylko w Internecie, to argument do wyboru Pyszne.pl dla 22% Polaków.
Trzon jego klienteli stanowią pary – 39%, oraz trzyosobowe rodziny/lokatorzy – 22%, singli jest 10%. Najwięcej zamówień dotyczy klientów w wieku 24-35 lat. Jesteśmy tu europejscy w pełnym wymiarze, a nawet – przewyższamy Niemców (20% z nich zamawia jedzenie przez Internet 2-3 razy w miesiącu). Raz w miesiącu robi to 25% Belgów, 2/3 razy – 17%. Generalnie, europejskie społeczeństwa sięgają po e-jedzenie świadome wygody, prostej metody płatności – online bądź gotówką. (W Holandii za 62% zamówień płaci się online, w Polsce – 58%).
Krajowy rynek e-food wycenia się na 200 mln złotych rocznie, z perspektywą kilkukrotnego wzrostu w ciągu kilku kolejnych lat.