Foto: freeimages.com
Zamawianie potraw z dostawą z roku na rok staje się coraz popularniejsze, a możliwość zamawiania i płatności online są doceniane przez konsumentów na całym świecie. Zestawienie polskich zwyczajów oraz trendów obowiązujących przy zamawianiu jedzenia online w minionym roku znalazło się w raporcie przygotowanym przez serwis PizzaPortal.pl.
Smaki świata na talerzu
Na portalu PizzaPortal.pl dostępnych jest ponad 2500 restauracji, które w tym franczyzowe sieci gastronomiczne. Choć Polacy nadal gustują w kuchni włoskiej (53%), coraz częściej sięgają po dania bardziej wyrafinowane, czy też orientalne. Wyraźnie widać, że chętnie próbują nowości i lubią odkrywać różnorodne smaki. Zasmakowali nie tylko w dobrze znanych z kuchni amerykańskiej burgerach, ale także w przysmakach meksykańskich (21%), takich jak: salsa, tortilla, guacamole. Ogromnym uznaniem cieszy się także kuchnia azjatycka (18%).
Co więcej, okazuje się, że azjatyckie potrawy to dla użytkowników nie tylko dania chińskie (9%), wietnamskie (5%), tajskie (4%) i japońskie sushi (28%). Do kuchni azjatyckiej zalicza się również bardziej orientalne dania indyjskie (4%), a nawet kuchnię turecką. Popularność kebabów sprawiła, że aż 50% restauracji, które oferują dania azjatyckie, to lokale właśnie z daniami tureckimi. Niesłabnącym od lat zainteresowaniem cieszy się też kuchnia domowa. Dania takie jak pierogi, zupy czy kotlety schabowe stanowiły 20% zamówień.
– Zauważyliśmy, że średni koszyk zamówienia dla poszczególnych kuchni utrzymuje się na stałym poziomie. Aż dla 3 rodzajów kuchni - włoskiej, domowej i amerykańskiej wynosi on 35 zł. Przy zamówieniach potraw z kuchni azjatyckiej, średni koszyk to koszt 77 zł. Średnie koszyki zamówień w restauracjach zaliczanych do kuchni azjatyckiej wynoszą natomiast więcej niż 35 zł – mówi Lech Kaniuk, dyrektor zarządzający PizzaPortal.pl.
Najdroższe zamówienia składają zwolennicy kuchni japońskiej, którzy w głównej mierze zamawiają sushi. Średni koszyk zamówienia tego japońskiego przysmaku wynosi ponad 200 zł.
– Na drugim miejscu znalazła się kuchnia indyjska (75 zł), a tuż za nią tajska (52 zł). Najniższe koszyki w tym rodzaju kuchni generują zamówienia kuchni chińskiej oraz tureckiej – dodaje Lech Kaniuk.
Zauważalną tendencją jest znaczny wzrost zainteresowania zamówień przez inne platformy niż strona internetowa, zwłaszcza w dużych miastach (Kraków, Warszawa). W minionym roku wzrost ściągnięć aplikacji mobilnych zwiększył się o 250%, w porównaniu do roku 2013.
INK