Co trzecia sieć franczyzowa w gastronomii… nie ma franczyzobiorców!

Autor: Redakcja
Data dodania: 23 marca 2012
Kategoria:
restauracja_-_stoliki

Jak podaje Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych w swoim najnowszym raporcie na temat franczyzy w gastronomii marek gastronomicznych, które są już obecne na polskim rynku i chcą się tu rozwijać dalej poprzez franczyzę jest aktualnie 138.

 

Deklaracje jednak często nie idą w parze z realizacją założeń w praktyce. Jednostki franczyzowe posiada bowiem obecnie tylko 86 sieci. Oznacza to, że w przypadku ponad 50 marek franczyza pozostaje wciąż w sferze teorii. Możemy wyróżnić 3 główne powody takiego stanu rzeczy.

Pierwszym jest brak atrakcyjności konceptu dla potencjalnych franczyzobiorców. Może to wynikać z tego, że franczyzodawca ma zbyt małe doświadczenie - ogłaszanie rozwoju poprzez franczyzę przez podmioty posiadające jeden lokal działający od kilku miesięcy niestety nie należy w tej branży do rzadkości. U podłoża braku zainteresowania ze strony franczyzobiorców może leżeć także fakt, że koncept jest zbyt drogi w stosunku do prognozowanych zysków albo innych podobnych konceptów na rynku.

Drugim powodem jest brak odpowiednich kandydatów na franczyzobiorców. Gastronomia to skomplikowana branża, dlatego odpowiedzialny franczyzodawca nie zdecyduje sie na współpracę z każdym, kto wyrazi chęć, ale gruntownie zweryfikuje jego przygotowanie do prowadzenia takiego biznesu, a także podejście do franczyzy i wzajemnej współpracy. Wiele sieci, pomimo posiadania oferty franczyzowej oraz atrakcyjnej marki, woli rozwijać się wolniej, ale o własnych siłach oraz przy współpracy ze sprawdzonymi partnerami niż zbyt szybko, narażając się na ewentualne późniejsze problemy. Przykładów dostarczają choćby Pijalnie Czekolady E.Wedel czy cukiernie A.Blikle – obie sieci mają już jednostki franczyzowe, ale ich rozwój przebiega powoli i stabilnie.

Trzecim powodem braku jednostek franczyzowych w wielu sieciach jest krótki staż ich działania jako potencjalnych franczyzodawców. Wiele z nich ogłosiło chęć rozwoju poprzez franczyzę w latach 2010-2011. Okres funkcjonowania ich oferty może być więc jeszcze zbyt krótki, by mógł przełożyć się na pozyskanie odpowiednich osób do współpracy.

Pełny tekst raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych na temat franczyzy w gastronomii znajduje się w dziale Raporty.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram