Branże, które osłabły w kryzysie, mogą teraz odrabiać straty

Autor: Redakcja
Data dodania: 1 kwietnia 2010
Kategoria:
ubrania_-_sklepW tym roku najbardziej ma wzrosnąć w Polsce sprzedaż elektroniki - o ponad 11 proc. oraz odzieży i obuwia - o 9 procent. Tak wynika z badań ekspertów, same firmy podchodzą jednak z dużą ostrożnością do prognozowania popytu na rynku.

W tym roku wartość sprzedaży sprzętu elektronicznego ma osiągnąć 31,7 mld zł, odnotowując wzrost o 11,2 proc. Na drugim miejscu najbardziej dynamicznych sektorów rynku ma znaleźć się odzież i obuwie, które odnotują wzrost sprzedaży o 9 proc. do blisko 35 mld zł - wynika z zestawienia Euromonitora przygotowanego dla "Parkietu". Obie branże wymieniane przez Euromonitor jako tegoroczni liderzy rozwoju w ubiegłym roku dość mocno ucierpiały z powodu kryzysu. Spółki z tego sektora wciąż są dalekie od optymistycznego patrzenia w przyszłość.

- Ten rok powinien być bardziej stabilny niż miniony, chociaż w pierwszej jego połowie może nastąpić jeszcze spadek popytu, w drugiej połowie roku powinna nastąpić jego stabilizacja, a dopiero w kolejnym roku spodziewamy się większego ożywienia popytu – mówi portalowi FranczyzawPolsce.pl Mirosław Mazur, dyrektor działu sprzedaży w firmie Ravel. Ta krakowska spółka odzieżowa zajmuje się projektowaniem i dystrybucją ubrań dla młodzieży oraz młodych kobiet i mężczyzn. Rok 2009 zamknęła z liczbą 40 sklepów własych i 12 franczyzowych w Polsce. Ma także 4 salony na Litwie.

Powodów do zadowlenia nie ma na razie LPP, właściciel takich marek jak Reserved (rozwijana m.in. poprzez franczyzę) czy Cropp. W miesiącach styczeń-luty 2010 r. jej sprzedaż wyniosła 283 mln zł  i była o 10 proc. niższa niż rok wcześniej. Odzieżówka liczy obecnie najwięcej ze wszystkich sektorów gospodarki systemów franczyzowych i agencyjnych. Na tę formę rozwoju postawiło już ok. 100 sieci. Sukcesami w trudnym 2009 r. mogło się poszczycić niewiele, głównie te, które oferowały klientom towary po przystępnych cenach np. Butik czy outlety City Hell.

Wśród sklepów z elektroniką nie ma tak dużego wyboru systemów franczyzowych jak w odzieżówce. Sieci budowane są przede wszystkim przez dystrybutorów sprzętu komputerowego m.in. Komputronik, AB (sieć Alsen) czy Action (sieć Sferis).

Według Euromonitora, wartość rynku handlu spożywczego ma urosnąć w tym roku zaledwie o 1 proc. do 154,5 proc. - Nasze analizy wskazują, że w nadchodzącym roku w branży handlu detalicznego nie możemy się spodziewać spektakularnego wzrostu - potwierdza Arkadiusz Mościński, członek zarządu Żabka Polska S.A. - Sieci Żabka oraz Freshmarket na pewno zwiększą swój udział w rynku, ale może to się odbyć kosztem tzw. sklepów tradycyjnych, które w okresie spowolnienia gospodarczego nie wytrzymują konkurencji z dyskontami i hipermarketami - dodaje. Wśród dóbr szybkozbywalnych liderem wzrostów ma być... karma dla zwierząt (+7,7 procenta do 1,6 miliarda złotych).

Najsłabsze perspektywy rysują się natomiast przez sklepami z alkoholem, sprzedaż trunków wysokoprocentowych ma spaść w tym roku o 4 proc. do 39,6 mld zł. Co ciekawe, sieci sklepów specjalistycznych z winami, które rozwijają się m.in. poprzez placówki partnerskie, oczekują roku lepszego niż ubiegły. - W 2009 dał się odczuć nieznaczny spadek sprzedaży, choć były i takie placówki, które osiągnęły wzrosty. Mamy nadzieję, że ten rok przyniesie odwrócenie trendów. Czas do inwestycji jest nadal dobry, a branża jak najbardziej rozwojowa, zważywszy na fakt , że w najbliższych latach oczekuje się corocznie minimum 10-procentowego wzrostu konsumpcji wina – mówi Piotr Czułowski, prezes spółki Win-Cin, która buduje sieć sklepów Alkohole-Winoteka.

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arrs.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 12 sierpnia 2022
Bezrobocie w Polsce najniższe od 32 lat
Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram