Branża dóbr szybkozbywalnych pnie się do góry

Autor: Redakcja
Data dodania: 16 kwietnia 2009
Kategoria:
bomi_fota.jpg

Zdaniem analityków, w czasie kryzysu najlepiej radzą sobie branże bezpośrednio związane z zaspokajaniem podstawowych potrzeb konsumentów. Jedną z takich branż jest handel detaliczny dobrami szybkozbywalnymi.

FMCG to bardzo dynamiczna branża, której kryzys finansowy jeszcze nie sięgnął i wszystko wskazuje na to, że tak zostanie. Ubiegły rok w naszym kraju był lepszy niż 2007, kiedy to wartość produktów szybko zbywalnych zwiększyła się o bomi_fota.jpg14,6 proc. W Polsce rosła także sprzedaż FMCG w ujęciu ilościowym. Wzrost sprzedaży ilościowo sięgnął u nas 10,4 proc. i też był najwyższy w Europie. Podczas gdy inne sektory gospodarki notują spadki, w lutym 2009, w porównaniu z lutym 2008, całkowity wolumen sprzedaży produktów szybkozbywalnych wzrósł (o 2,6 proc.). Zwiększyła się także liczba transakcji. Ostatnie szacunki GUS wskazują na dwuprocentowy wzrost sprzedaży detalicznej w kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (w lutym 2009 r. w ujęciu rok do roku), pomimo spadku sprzedaży detalicznej ogółem o 1,6 proc. Jak zauważa Andrzej Wojciechowicz, Prezes Zarządu PPH BOMI S.A., media od dłuższego czasu wskazują, że w czasie kryzysu będzie następowało przesunięcie sprzedaży z sieci delikatesowych do sklepów o niższym standardzie oferowanych towarów i usług. Nasze wstępne wyniki sprzedażowe po I kwartale nie potwierdzają tej tezy. Sklepy otwarte przez nas w ubiegłym roku odnotowują wzrostową tendencję sprzedaży, pozostałe zaś są zbliżone w wynikach do założeń budżetowych. Co istotne, dotyczy to wszystkich formatów reprezentowanych w Grupie BOMI, a więc delikatesów, supermarketów oraz sklepów osiedlowych - mówi Andrzej Wojciechowicz. Jak zaznacza dalej, istotną rolę w strategii rozwoju Grupy BOMI odgrywa franchising, który umożliwia szybkikosz wzrost sprzedaży przy umiarkowanym zaangażowaniu kapitału. Jest to istotne w czasie spowolnienia gospodarczego, gdy wzrasta znaczenie najbardziej płynnych aktywów w strukturze bilansu przedsiębiorstw. W 2009 r. Grupa planuje pozyskać do sieci franczyzowej ok. 150 nowych sklepów.

Bomi stawia na franczyzę
- Przewidujemy skierowanie nowej, rozszerzonej oferty franchisingowej do naszych partnerów już w maju tego roku. Poza istniejącą ofertą w formacie sklepów osiedlowych, w III kwartale będziemy również gotowi przedstawić  atrakcyjną propozycję dla większych przedsiębiorców, chcących prowadzić  supermarkety lub delikatesy. Równocześnie nie rezygnujemy z rozwoju organicznego własnej sieci. W naszym budżecie na rok 2009 przewidzieliśmy
ponad 28 mln zł na nowe otwarcia, które obejmą 5 delikatesów i 2 supermarkety oraz blisko 26 mln zł na modernizację dotychczasowych placówek w centrach handlowych. Z końcem marca otworzyliśmy pierwsze w tym roku delikatesy, a w miniony weekend w nowej formule otwarte zostały delikatesy w C.H. Klif w Gdyni - dodaje Prezes.
PPH BOMI S.A. jako jedna z niewielu spółek notowanych na GPW zdecydowała się na ogłoszenie prognozy wyników na rok 2009. Grupa Kapitałowa BOMI zamierza w bieżącym roku osiągnąć przychody na poziomie 1,64 miliarda złotych. Zysk netto według przewidywań Spółki wyniesie prawie 44 miliony złotych.

We franczyzie też Krasnale
Na rozwój poprzez rozbudowę sieci franczyzowej stawia także Społem Centrum, do którego należą sklepy Krasnal. Wrocławska spółdzielnia Społem Centrum chce rozwijać sieć niewielkich sklepów spożywczych o sali sprzedaży od 50 do krasnal_p.jpg100 mkw. pod brandem Krasnal Społem. Na razie sieć tworzą trzy placówki własne. „Jesteśmy już na etapie pozyskiwania pierwszych franczyzobiorców. Przy wsparciu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych opracowaliśmy bardzo atrakcyjną ofertę franczyzową. – zdradza w rozmowie z portalem www.franczyzawpolsce.pl Paweł Sobański kierownik działu obrotu własnego i marketingu w Społem Centrum. W samym 2009 roku ma jednak powstać pięć kolejnych placówek własnych. Wrocławski PSS Społem Centrum planuje także uruchamiać nowe Krasnale przy współpracy z zewnętrznymi partnerami na zasadzie franczyzy. Jak zdradził w rozmowie Sobański, w pierwszym etapie poszukiwani są głownie partnerzy z terenu Dolnego Śląska, którzy posiadają lub są gotowi nabyć lokal o odpowiednich cechach (m.in. sala sprzedażowa od 50m2 do 100 m2) zlokalizowany w miejscu o dużym potencjale handlowym. Z okazji Świąt Wielkanocnych spółdzielnia wdrożyła program lojalnościowy pod nazwą Krasnalowe Zakupy. - Klienci otrzymują specjalne karty, przy pomocy których mogą zbierać punkty. Będzie je można wymieniać na bony towarowe i nagrody specjalne - zdradza Paweł Sobański.

Promocja na kryzys
Sieć sklepów "Delikatesy Centrum" liczy obecnie ponad 300 placówek handlowych. Z każdym miesiącem przybywa chętnych do współpracy. Sklepy zlokalizowane są w południowo-wschodniej Polsce na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego nie tylko w większych miastach, ale przede wszystkim w małych miastach i wioskach.  Atutem sieci "Delikatesy Centrum" jest szeroki asortyment produktów dobrej jakości, niskie ceny oraz częste promocje. W obliczu kryzysu finansowego zwłaszcza dwa ostatnie z wymienionych elementów nabierają szczególnego znaczenia. Już wspomnieliśmy o programie lojalnościowym wprowadzanych przez Krasnale. Real uruchomił podobną akcję -  Zbieraj punkty - odbieraj prezenty, z kolei Carrefour Polska w swoich hipermarketach, minihipermarketach i supermarketach organizuje akcję "Więcej kupujesz rabaty zyskujesz". Zniżki od 20 do nawet 90 proc. ceny wyjściowej przysługują na drugi, trzeci, czwarty, piąty albo szósty z kupowanych artykułów.

Także sklepy piekarnicze…
Pomimo trudnej sytuacji na rynku, wydaje się, że prowadzenie sklepów piekarniczych jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeżeli posiadają one silne zaplecze produkcyjne lub działają w ramach sieci franczyzowej. Założenie sklepu z asortymentem piekarniczym na zasadach franczyzy nie jest rozwiązaniem częstym w branży, natomiast praktykowanym z powodzeniem. Na rozbudowę sieci zdecydowały się m.in. firma Nowakowski Sklepy Sp.z o.o. oraz Spółdzielnia Piekarsko – Ciastkarska.

Agnieszka Grabuś, 7 kwietnia 2009 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram