OZE - biznes z dobrą energią

Data dodania: 12 września 2022

Poszukując pomysłu na rozwój swojego biznesu, warto przyjrzeć się nowym branżom, które mogą mieć przed sobą lata, a nawet dekady dynamicznych wzrostów jak np. odnawialne źródła energii (OZE). Rozpoczęcie działalności w tej branży może być stosunkowo łatwe, zwłaszcza jeśli zwiążemy się z doświadczonym partnerem.

W ostatnich latach inwestycje w odnawialne źródła energii (OZE) w Polsce poszły dynamicznie w górę. A to dopiero początek energetycznej rewolucji.

Jak informuje Instytut Energetyki Odnawialnej (IOE), rok 2020 był najlepszym w historii dla fotowoltaiki (największy segment rynku OZE) w Polsce. Moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec 2020 roku wyniosła ponad 3,9 GW i wzrosła w ciągu roku o 200 proc. Według IEO w najbliższych latach rynek fotowoltaiczny wciąż utrzyma swoją dynamikę rozwoju. Co roku w Polsce będzie powstawać od 2 do 2,5 GW nowych mocy fotowoltaicznych. Zmieni się jednak struktura rynku. Dotychczas dominującym segmentem były mikroinstalacje realizowane najczęściej dla klientów indywidualnych. Stanowią one obecnie 75 proc. zainstalowanych mocy w fotowoltaice. Prognozy mówią, że począwszy od bieżącego roku będzie rosła także rola prosumentów biznesowych.

W efekcie rosnącego zainteresowania tą branżą w naszym kraju przybywa również firm zajmujących się dostawą oraz sprzedażą energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Wiele z nich oferuje możliwości współpracy partnerskiej i franczyzowej. Są wśród nich m.in. Concept Energy, Green Energy, Solenerga, Solar Point, Brewa, Evo Energy czy PVGE. Ich flagowym produktem są instalacje fotowoltaiczne. Część z nich oferuje także m.in. pompy ciepła, stacje ładowania pojazdów czy systemy klimatyzacji.

Firma dla handlowca

Zasady współpracy franczyzowej z większością firm z tego sektora opierają się głównie na pozyskiwaniu i obsłudze klientów, w tym wykonywanie audytów miejsc, w których mają być zamontowane panele fotowoltaiczne i zebranie danych niezbędnych do stworzenia projektu. Za montaż instalacji odpowiada najczęściej centrala. Oznacza to, że wcale nie trzeba być specjalistą od energetyki, by spełnić warunki nawiązania współpracy z jedną z firm z sektora OZE.

– Potrzebną wiedzę licencjobiorcy zdobywają na szkoleniach. Pierwszy etap to szkolenie wprowadzające, które trwa pięć dni. Obejmuje m.in. podstawy fotowoltaiki, techniki sprzedaży oraz szkolenie produktowe. W drugiej kolejności każdy franczyzobiorca przechodzi szkolenia terenowe – razem z menedżerem sprzedaży spotyka się z umówionymi wcześniej klientami. Trzeci etap obejmuje warsztaty doszkalające i cykliczne, utrwalające już nabytą wiedzę – wyjaśnia Łukasz Ciołkowski, prezes zarządu Solenerga. Obecnie marka ma 3 oddziały własne oraz 15 franczyzowych, a na rynku obecna jest od roku.

Jak informuje z kolei Agnieszka Kwiatkowska, dyrektor sieci partnerskiej w Concept Energy, firma od franczyzobiorców oczekuje przede wszystkim doświadczenia w prezentacji ofert handlowych. Powinni oni też dysponować własną bazą potencjalnych kontaktów do osób i firm, które mogą być zainteresowane inwestycją w fotowoltaikę. Potrzebną wiedzę franczyzobiorcy mogą zdobyć na bezpłatnych szkoleniach. Firma oferuje także stałe wsparcie merytoryczne opiekuna, materiały reklamowe i promocyjne oraz dostęp do narzędzi, takich jak platforma pozwalająca na tworzenie kalkulacji i ofert oraz system CRM. Obsługą posprzedażową zajmuje się centrala.

Nieco inny model współpracy proponuje franczyzobiorcom Green Energy. To oferta dla tych, którzy nie tylko chcą pozyskiwać klientów, ale też zapewnić im kompleksową obsługę.

– U nas wszyscy franczyzobiorcy sami zarządzają swoja firmą i mają 100 proc. zysku. Korzystają z naszych ekip monterskich z wynegocjowanymi stawkami za montaże, magazynu centralnego i wynegocjowanych przez nas cen sprzętu, ale decyzje biznesowe podejmują samodzielnie – wyjaśnia Ewa Cebula z Grupy Green.

– Otwieranie punktu stacjonarnego nie jest w naszej sieci konieczne. Posiadamy profesjonalne call center, które dba o dotarcie do zainteresowanych klientów – dodaje.

Potencjał w każdej lokalizacji

Warto podkreślić, że nowoczesne źródła energii to nie tylko biznes dla przedsiębiorców z dużych miast. Popyt na tego rodzaju ofertę jest spory także w mniejszych miastach oraz na wsiach.

– Punkt obsługi klienta w zakresie oferty OZE można otworzyć praktycznie w każdej lokalizacji. Tak naprawdę miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców już się do tego nadają. To właśnie w takich miejscowościach znajdują się domy jednorodzinne czy gospodarstwa rolne, dla których fotowoltaika jest idealnym rozwiązaniem. Podobnie jak w większych miastach, gdzie poza domami często też znajdują się przedsiębiorstwa, które decydując się na własny prąd w znaczny sposób obniżają koszty prowadzenia działalności – wyjaśnia Dominika Majcher, specjalista ds. marketingu w Grupie PVGE.

Podobne podejście praktykują także inne firmy z branży. Podkreślają one, że popyt na ich usługi jest bardzo duży niezależnie od wielkości miejscowości, w której działa partner. Niektóre z firm decydują się na gwarantowanie wyłączności swoim partnerom na wybranych obszarach. Dla przykładu, każdy franczyzobiorca Solenergi otrzymuje wyłączność na ok. 150 tys. mieszkańców. Z koeli Evo Energy zakłada, że punkty należące do sieci powinny być odsunięte od siebie w granicach 60 km. Firma poszukuje partnerów w miastach od ok. 30 tys. mieszkańców.

Ważny jest też mocny pakiet wsparcia, na jaki mogą liczyć partnerzy firm fotowoltaicznych. Profesjonalne materiały marketingowe, dostęp do systemów informatycznych oraz cykl szkoleń produktowych i sprzedażowych to właściwie standard. Niekiedy można tez liczyć na dedykowanego opiekuna merytorycznego, a nawet bazę potencjalnych klientów od prowadzonego centralnie call center. Zakres wsparcia w tej branży powinien być z pewnością istotnym kryterium przy wyborze partnera.

Wystarczy kwartał na zwrot inwestycji

Inwestycja początkowa w przypadku otwarcia punktu obsługi klienta / biura handlowego firmy z branży OZE jest stosunkowo niska. W przypadku franczyzy większość sieci wymaga uruchomienia stacjonarnego biura sprzedaży (optymalny lokal powinien mieć ok. 20-25 mkw.). Bardziej luźne, partnerskie formy współpracy nie muszą się wiązać z uruchomieniem oddziału. Można działać mobilnie, co pozwala zredukować koszty inwestycji wstępnej praktycznie do zera.

– Przygotowanie franczyzobiorcy i lokalu w stanie deweloperskim do rozpoczęcia współpracy to koszt w wysokości 40 tys. zł brutto. Oczywiście ostateczne koszty przygotowania lokalu są zależne od ingerencji franczyzobiorcy i zasobów, które posiada. Zależy nam na odwzorowaniu wykończenia naszego biura, lecz nie musi być to 1 do 1 – mówi Mateusz Skóra, sales manager w Evo Energy. Według wyliczeń firmy zwrot z inwestycji przy całkowitym koszcie na poziomie 40 tys. zł brutto następuje po 3 miesiącach.

– Po pełnym wdrożeniu franczyzobiorcy po 3 miesiącach sumiennego działania generuje on zyski w wysokości 15-20 tys. zł miesięcznie – dodaje Mateusz Skóra.

Na podobne wyniki można liczyć przy współpracy z innymi firmami. Według franczyzodawcy konceptu Solenerga, średnia planowana sprzedaż miesięczna to 30 kWp (jednostka określająca wydajność paneli fotowoltaicznych). Średnia marża to 600 zł netto za 1 kWp, co daje 18 tys. zł netto miesięcznie.

– Naszym najlepszym franczyzobiorcom inwestycja zwróciła się już w dwa miesiące – podkreśla Łukasz Ciołkowski. Jej początkowa wysokość szacowana jest również na ok. 40 tys. zł.

– Dla nowo powstającej firmy w branży PV pakiet startowy z gwarancją zysku zaczyna się od 30 tys. zł netto – informuje Ewa Cebula z Green Energy.

– Jesteśmy w stanie zagwarantować, że w szczycie sezonu, inwestycja ta zwróci się maksymalnie w dwa miesiące. Dajemy tę gwarancję w umowie – dodaje.

Inwestycja może być niższa

Warto też wiedzieć, że niektóre firmy deklarują, że inwestycja wstępna może być dużo niższa, w przedziale 10-15 tys. zł, a niekiedy nawet mniej.

– Szacujemy, że ok. 10 tys. zł to kwota potrzebna na start, obejmująca budowę franczyzy od zera, wliczając w to podstawowy sprzęt czy umeblowanie. Jeśli jednak ktoś prowadzi już np. firmę budowlaną, punkt handlowo-usługowy czy biuro projektowe, praktycznie nie poniesie żadnych kosztów, ponieważ współpraca z nami może być oparta na istniejącej infrastrukturze – wyjaśnia Agnieszka Kwiatkowska z Concept Energy.

Na kwotę ok. 12 tys. zł koszty otwarcia punktu szacuje PVGE, jednak w ramach trwającej do końca czerwca promocji otwarcie oddziału franczyzowego tej sieci to koszt 0 zł. – Już w pierwszych miesiącach taka działalność może generować zyski na poziomie kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od zaangażowania przedsiębiorcy – podkreśla Dominika Majcher.

Ekologia i niezależność

Rynek fotowoltaiki ma przed sobą wciąż doskonałe perspektywy. Do jego rozwoju przyczyniają się z pewnością m.in. programy dofinansowania do instalacji. W lipcu 2021 roku rozpocznie się nabór do kolejnej, trzeciej już edycji Programu Mój Prąd, w ramach którego można uzyskać dotacji na instalacje fotowolaiczne dla domu o mocy od 2 do 10 kWp. Biznes również coraz chętniej kieruje się ku OZE, które zapewniają im zarówno długoterminowe profity ekonomiczne (uniezależnienie od wzrostu cen prądu tradycyjnego), jak i korzyści wizerunkowe.

– Mówiąc o najbliższych latach, nie można także pominąć faktu, że zgodnie z programem transformacji energetycznej, w najbliższym czasie należy wymienić stare, nieekologiczne źródła ciepła jak choćby „kopciuchy". Fakt ten systemowo zmusza klientów do poszukiwania nowych rozwiązań, a fotowoltaika jest najbardziej naturalnym zastępstwem tego typu nieekologicznych urządzeń – mówi Agnieszka Kwiatkowska.

– Najbliższe lata, zgodnie z przewidywaniami niemal wszystkich ekspertów, będą kontynuacją boomu na fotowoltaikę. Rynek nie jest jeszcze nasycony, a swoista moda na odnawialne źródła energii dopiero się rozpoczyna – podsumowuje.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram