Biznes z dobrą energią

Autor: JCB
Data dodania: 12 września 2022

Poszukując pomysłu na rozwój swojego biznesu, warto przyjrzeć się nowym branżom, które mogą mieć przed sobą lata, a nawet dekady dynamicznych wzrostów jak np. odnawialne źródła energii (OZE). Rozpoczęcie działalności w tej branży może być stosunkowo łatwe, zwłaszcza jeśli zwiążemy się z doświadczonym partnerem.

W ostatnich latach inwestycje w odnawialne źródła energii w Polsce poszły dynamicznie w górę, a to dopiero początek energetycznej rewolucji.

Jak informuje Instytut Energetyki Odnawialnej (IOE), rok 2020 był najlepszym w historii dla fotowoltaiki (największy segment rynku OZE) w Polsce. Moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec 2020 roku wyniosła ponad 3,9 GW i wzrosła w ciągu roku o 200 proc. Według IEO w najbliższych latach rynek fotowoltaiczny wciąż utrzyma swoją dynamikę rozwoju. Co roku w Polsce będzie powstawać od 2 do 2,5 GW nowych mocy fotowoltaicznych. Zmieni się jednak struktura rynku. Dotychczas dominującym segmentem były mikroinstalacje realizowane najczęściej dla klientów indywidualnych. Stanowią one obecnie 75 proc. zainstalowanych mocy w fotowoltaice. Prognozy mówią, że począwszy od bieżącego roku będzie rosła także rola prosumentów biznesowych.

W efekcie rosnącego zainteresowania tą branżą w naszym kraju przybywa również firm zajmujących się dostawą oraz sprzedażą energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Wiele z nich oferuje możliwości współpracy partnerskiej i franczyzowej. Są wśród nich m.in. Concept Energy, Green Energy, Solenerga, Solar Point, Brewa, Evo Energy czy PVGE. Ich flagowym produktem są instalacje fotowoltaiczne, aczkolwiek część z nich oferuje także m.in. pompy ciepła, stacje ładowania pojazdów czy systemy klimatyzacji.

Firma dla handlowca

Zasady współpracy franczyzowej z większością firm z tego sektora opierają się głównie na pozyskiwaniu i obsłudze klientów, w tym wykonywanie audytów miejsc, w których mają być zamontowane panele fotowoltaiczne i zebranie danych niezbędnych do stworzenia projektu. Za montaż instalacji odpowiada najczęściej centrala. Oznacza to, że wcale nie trzeba być specjalistą od energetyki, by spełnić warunki nawiązania współpracy z jedną z firm z sektora OZE.

– Potrzebną wiedzę licencjobiorcy zdobywają na szkoleniach. Pierwszy etap to szkolenie wprowadzające, które trwa pięć dni. Obejmuje m.in. podstawy fotowoltaiki, techniki sprzedaży oraz szkolenie produktowe. W drugiej kolejności każdy franczyzobiorca przechodzi szkolenia terenowe – razem z menedżerem sprzedaży spotyka się z umówionymi wcześniej klientami. Trzeci etap obejmuje warsztaty doszkalające i cykliczne, utrwalające już nabytą wiedzę – wyjaśnia Łukasz Ciołkowski, prezes zarządu Solenerga. Obecnie marka ma 3 oddziały własne oraz 15 franczyzowych, a na rynku obecna jest od roku.

Jak informuje z kolei Agnieszka Kwiatkowska, dyrektor sieci partnerskiej w Concept Energy, firma od franczyzobiorców oczekuje przede wszystkim doświadczenia w prezentacji ofert handlowych. Powinni oni też dysponować własną bazą potencjalnych kontaktów do osób i firm, które mogą być zainteresowane inwestycją w fotowoltaikę. Potrzebną wiedzę franczyzobiorcy mogą zdobyć na bezpłatnych szkoleniach. Firma oferuje także stałe wsparcie merytoryczne opiekuna, materiały reklamowe i promocyjne oraz dostęp do narzędzi, takich jak platforma pozwalająca na tworzenie kalkulacji i ofert oraz system CRM. Obsługą posprzedażową zajmuje się centrala.

Nieco inny model współpracy proponuje franczyzobiorcom Green Energy – to oferta dla tych, którzy nie tylko chcą pozyskiwać klientów, ale też zapewnić im kompleksową obsługę.

– U nas wszyscy franczyzobiorcy sami zarządzają swoja firmą i mają 100 proc. zysku. Korzystają z naszych ekip monterskich z wynegocjowanymi stawkami za montaże, magazynu centralnego i wynegocjowanych przez nas cen sprzętu, ale decyzje biznesowe podejmują samodzielnie – wyjaśnia Ewa Cebula z Grupy Green. – Otwieranie punktu stacjonarnego nie jest w naszej sieci konieczne. Posiadamy profesjonalne call center, które dba o dotarcie do zainteresowanych klientów – dodaje.

Potencjał w każdej lokalizacji

Warto podkreślić, że nowoczesne źródła energii to nie tylko biznes dla przedsiębiorców z dużych miast. Popyt na tego rodzaju ofertę jest spory także w mniejszych miastach oraz na wsiach.

– Punkt obsługi klienta w zakresie oferty OZE można otworzyć praktycznie w każdej lokalizacji. Tak naprawdę miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców już się do tego nadają. To właśnie w takich miejscowościach znajdują się domy jednorodzinne czy gospodarstwa rolne, dla których fotowoltaika jest idealnym rozwiązaniem. Podobnie jak w większych miastach, gdzie poza domami często też znajdują się przedsiębiorstwa, które decydując się na własny prąd w znaczny sposób obniżają koszty prowadzenia działalności – wyjaśnia Dominika Majcher, specjalista ds. marketingu w Grupie PVGE.

Podobne podejście praktykują także inne firmy z branży, podkreślając, że popyt na ich usługi jest bardzo duży niezależnie od wielkości miejscowości, w której działa partner. Niektóre z firm decydują się na gwarantowanie wyłączności swoim partnerom na wybranych obszarach. Dla przykładu, każdy franczyzobiorca Solenergi otrzymuje wyłączność na ok. 150 tys. mieszkańców. Z koeli Evo Energy zakłada, że punkty należące do sieci powinny być odsunięte od siebie w granicach 60 km. Firma poszukuje partnerów w miastach od ok. 30 tys. mieszkańców.

Ważny jest też mocny pakiet wsparcia, na jaki mogą liczyć partnerzy firm fotowoltaicznych. Profesjonalne materiały marketingowe, dostęp do systemów informatycznych oraz cykl szkoleń produktowych i sprzedażowych to właściwie standard. Niekiedy można tez liczyć na dedykowanego opiekuna merytorycznego, a nawet bazę potencjalnych klientów od prowadzonego centralnie call center. Zakres wsparcia w tej branży powinien być z pewnością istotnym kryterium przy wyborze partnera.

Wystarczy kwartał na zwrot inwestycji

Inwestycja początkowa w przypadku otwarcia punktu obsługi klienta / biura handlowego firmy z branży OZE jest stosunkowo niska. W przypadku franczyzy większość sieci wymaga uruchomienia stacjonarnego biura sprzedaży (optymalny lokal powinien mieć ok. 20-25 mkw.). Bardziej luźne, partnerskie formy współpracy nie muszą się wiązać z uruchomieniem oddziału, można działać mobilnie, co pozwala zredukować koszty inwestycji wstępnej praktycznie do zera.

– Przygotowanie franczyzobiorcy i lokalu w stanie deweloperskim do rozpoczęcia współpracy to koszt w wysokości 40 tys. zł brutto. Oczywiście ostateczne koszty przygotowania lokalu są zależne od ingerencji franczyzobiorcy i zasobów, które posiada. Zależy nam na odwzorowaniu wykończenia naszego biura, lecz nie musi być to 1 do 1 – mówi Mateusz Skóra , sales manager w Evo Energy. Według wyliczeń firmy zwrot z inwestycji przy całkowitym koszcie na poziomie 40 tys. zł brutto następuje po 3 miesiącach. – Po pełnym wdrożeniu franczyzobiorcy po 3 miesiącach sumiennego działania generuje on zyski w wysokości 15-20 tys. zł miesięcznie – dodaje Mateusz Skóra.

Na podobne wyniki można liczyć przy współpracy z innymi firmami. Według franczyzodawcy konceptu Solenerga, średnia planowana sprzedaż miesięczna to 30 kWp (jednostka określająca wydajność paneli fotowoltaicznych). Średnia marża to 600 zł netto za 1 kWp, co daje 18 tys. zł netto miesięcznie. – Naszym najlepszym franczyzobiorcom inwestycja zwróciła się już w dwa miesiące – podkreśla Łukasz Ciołkowski. Jej początkowa wysokość szacowana jest również na ok. 40 tys. zł.

– Dla nowo powstającej firmy w branży PV pakiet startowy z gwarancją zysku zaczyna się od 30 tys. zł netto – informuje Ewa Cebula z Green Energy. – Jesteśmy w stanie zagwarantować, że w szczycie sezonu, inwestycja ta zwróci się maksymalnie w dwa miesiące. Dajemy tę gwarancję w umowie – dodaje.

Warto też wiedzieć, że niektóre firmy deklarują, że inwestycja wstępna może być dużo niższa, w przedziale 10-15 tys. zł, a niekiedy nawet mniej.

– Szacujemy, że ok. 10 tys. zł to kwota potrzebna na start, obejmująca budowę franczyzy od zera, wliczając w to podstawowy sprzęt czy umeblowanie. Jeśli jednak ktoś prowadzi już np. firmę budowlaną, punkt handlowo-usługowy czy biuro projektowe, praktycznie nie poniesie żadnych kosztów, ponieważ współpraca z nami może być oparta na istniejącej infrastrukturze – wyjaśnia Agnieszka Kwiatkowska z Concept Energy.

Na kwotę ok. 12 tys. zł koszty otwarcia punktu szacuje PVGE, jednak w ramach trwającej do końca czerwca promocji otwarcie oddziału franczyzowego tej sieci to koszt 0 zł. – Już w pierwszych miesiącach taka działalność może generować zyski na poziomie kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od zaangażowania przedsiębiorcy – podkreśla Dominika Majcher.
Ekologia i niezależność

Rynek fotowoltaiki ma przed sobą wciąż doskonałe perspektywy. Do jego rozwoju przyczyniają się z pewnością m.in. programy dofinansowania do instalacji. W lipcu 2021 roku rozpocznie się nabór do kolejnej, trzeciej już edycji Programu Mój Prąd, w ramach którego można uzyskać dotacji na instalacje fotowolaiczne dla domu o mocy od 2 do 10 kWp. Biznes również coraz chętniej kieruje się ku OZE, które zapewniają im zarówno długoterminowe profity ekonomiczne (uniezależnienie od wzrostu cen prądu tradycyjnego), jak i korzyści wizerunkowe.

– Mówiąc o najbliższych latach, nie można także pominąć faktu, że zgodnie z programem transformacji energetycznej, w najbliższym czasie należy wymienić stare, nieekologiczne źródła ciepła jak choćby „kopciuchy". Fakt ten systemowo zmusza klientów do poszukiwania nowych rozwiązań, a fotowoltaika jest najbardziej naturalnym zastępstwem tego typu nieekologicznych urządzeń – mówi Agnieszka Kwiatkowska.
– Najbliższe lata, zgodnie z przewidywaniami niemal wszystkich ekspertów, będą kontynuacją boomu na fotowoltaikę. Rynek nie jest jeszcze nasycony, a swoista moda na odnawialne źródła energii dopiero się rozpoczyna – podsumowuje.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Pomysły na biznes

Data dodania: 29 września 2022
Nierówna walka z globalnymi gigantami
Data dodania: 2 września 2022
Praca od silversa
Data dodania: 22 kwietnia 2022
E-handel dodał skrzydeł kurierom
Data dodania: 30 marca 2022
Biznes na wsi

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram