Biurokracja opóźni Starbucksa?

Autor: Redakcja
Data dodania: 24 września 2008
Kategoria:
wykres_rzepa.jpg

Sieć nie wejdzie w tym roku do Polski. Firma zaprzecza, ale wiadomo, że ma kłopoty ze zdobyciem lokali.

Z informacji, do których dotarła Rzeczpospolita AmRest, firma odpowiedzialna za wprowadzenie Starbucksa do Polski, może mieć problemy z dotrzymaniem terminu otwarcia pierwszej kawiarni.

wykres_rzepa.jpg
Sieci kawowe w Polsce. Otwarcie kawiarni kosztuje nawet 0,5 mln zł. To cena, gdy lokal jest w prestiżowym miejscu i wymaga adaptacji.

AmRest (formalnie jako spółka ze Starbucks-AmRest Coffee) przejął w Warszawie lokal na Nowym Świecie, który nie był przystosowany dla celów gastronomicznych. Jego adaptacja się przedłuża, gdyż wymaga uzyskania kolejnych zezwoleń.
– Nie zmieniamy naszych planów – mówi „Rz” Anna Robotycka, rzeczniczka AmRestu. – Planujemy otwarcie pierwszej kawiarni w Polsce jeszcze w tym roku. Wyjaśnia, że będzie to w Warszawie albo we Wrocławiu. AmRest jest znany jako operator sieci KFC i Pizza Hut.
– Przepisy dotyczące dostosowania lokali do wymogów gastronomicznych wymagają tylu zezwoleń, że czasami sprawa trwa nawet rok – mówi Krzysztof Gryczman, szef rady nadzorczej eCoffee, spółki rozwijającej w Polsce sieć Costa Coffee. Zaznacza jednak, że nie potrafi się odnieść do planów Starbucksa.
Przeszkodą w ich realizacji mogą być także kłopoty firmy na świecie. W lecie Starbucks ogłosił decyzje o zamknięciu 600 kawiarni w USA i 60 w Australii (praktycznie wycofując się z tego kraju). Pracę straciło 13 tysięcy osób. Na świecie pod logo giganta działa 15,8 tysiąca barów kawowych.

Tymczasem w Polsce bez szumnych zapowiedzi pojawiła się Gloria Jean’s Coffees, australijsko-amerykańska sieć kawowa, która dysponuje 750 kawiarniami w prawie 30 krajach. Pierwszy bar tej marki został właśnie otwarty w Warszawie. Sieć nie ujawnia swoich planów dotyczących naszego kraju, wiadomo tylko, że ma być rozwijana we franczyzie.
Zdaniem Krzysztofa Gryczmana w Polsce jest jeszcze sporo miejsca na kolejnych graczy, jeżeli wziąć pod uwagę nasycenie kawiarniami na jednego mieszkańca. W Wielkiej Brytanii jest ono około dziesięciokrotnie większe.

Źródło: Rzeczpospolita
Aleksandra Biały
24 września 2008 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram