Biedronka zostawia konkurencję w tyle

Autor: Redakcja
Data dodania: 18 stycznia 2010
Kategoria:

Sieć najpopularniejszych w Polsce dyskontów zwiększyła sprzedaż w 2009 roku o 30 procent. Większość sklepów spożywczych może jedynie pomarzyć choćby o połowie takiej dynamiki.

W ubiegłym roku sprzedaż w sieci Biedronka wyniosła 3,7 mld euro (16 mld zł)  – podała portugalska firma Jeronimo Martins Distribution, która jest właścicielem dyskontów działających w naszym kraju pod marką Biedronka. Wzrost liczony w euro to „tylko” 5,8 proc. rok do roku, w złotówkach wyniósł zaś 29,8 proc. Oczywiście to ta druga wartość określa realny wzrost wydatków Polaków w Biedronkach. W 2009 r. sieć zwiększyła się o 163 sklepy do 1466. Jednocześnie spółka zamknęła 50 sklepów, w tym 38 ze względu na wcześniejszą decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która była warunkiem zgody na przejęcie sieci Plus w 2008 roku. Przypomnijmy, że wówczas to po przeprowadzonej analizie UOKiK stwierdził, że zbyt duża liczba Biedronek w niektórych miejscowościach może być niekorzystna dla jej konkurencji i nakazał zamknięcie 38 konkretnych sklepów do końca 2009 r.

 

Sprzedaż Carrefoura w Polsce w ubiegłym roku przekroczyła natomiast nieznacznie 2 mld euro, co oznacza spadek o 16 proc. w tej walucie. Jeśli weźmiemy pod uwagę rozliczenia w złotówkach, to zauważymy wzrost o 2,8 proc., znikomy w porównaniu z Biedronką.

Metro Group, właściciel hipermarketów Real nie podaje wyników sprzedażowych w podziale na kraje, a jedynie regiony. Jedak to wystarczy, by ocenić, że sytuacja tej firmy podobna jest do Carrefoura. W krajach Europy Wschodniej Metro Group zanotowało 15,8 mld euro sprzedaży. Oznacza to spadek w euro o ponad 14 proc. rok do roku, w walutach lokalnych natomiast wzrost o zaledwie 1,4 proc. Metro Group ma w Polsce, oprócz 54 hipermarketów Real, jeszcze trzy marki: Makro Cash&Carry (29 sklepów) oraz Media Markt i Saturn (w sumie 53 sklepy).

- Tak duży sukces Biedronki w porównaniu z innymi sieciami wynika z przyrostu liczby sklepów, a także z korzystnych lokalizacji. Jej placówki znajdują się na osiedlach mieszkaniowych, a więc klienci mają do nich łatwiejszy dostęp niż do hipermarketów ulokowanych w centrach handlowych na obrzeżach miast. Trzeba też zauważyć, że dzięki takim lokalizacjom Biedronka stanowi konkurencję nie tylko dla hipermarketów, ale również dla sklepów osiedlowych – komentuje Adam Wroczyński, dyrektor ds. projektów w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

To niedobra wiadomość dla właścicieli tych placówek, ale jednocześnie szansa dla sieci franczyzowych, które mają łatwiejsze zadanie, by takich przedsiębiorców przyciągnąć. Takimi możliwościami zainteresowany jest Lewiatan i Groszek z imperium Emperii, a także sieć abc należąca do Eurocashu. Ta ostatnia zapowiada, że w tym roku chce przyłączyć 500 sklepów. Nie spocznie na laurach z pewnością Żabka, która w ubiegłym roku po raz pierwszy przekroczyła 2 mld zł sprzedaży oraz Carrefour, który stosunkowo niedawno rozpoczął rozwój mniejszych formatów sklepów.

- Naszym największym atutem jest z pewnością kompleksowość oferty. W jej ramach Carrefour proponuje franczyzobiorcom znaną markę, dostęp do szerokiego asortymentu oraz atrakcyjną ofertę cenową. Współpraca z Carrefour zapewnia również franczyzobiorcom opracowanie aranżacji i dobór wyposażenia sklepu oraz dostęp do wyspecjalizowanej logistyki. Wszyscy franczyzobiorcy mają również zagwarantowane wsparcie w postaci profesjonalnych szkoleń i doradztwa – powiedziała portalowi Franczyzawpolsce.pl Maria Cieślikowska, dyrektor komunikacji i PR w Carrefour Polska. Na koniec 2009 roku Carrefour posiadał 30 sklepów franczyzowych pod logo Carrerour 5 minut i Carrefour Express. W 2010 roku Carrefour Polska przewiduje dalszy dynamiczny rozwój sieci franczyzowej na terenie całego kraju. Nadal będą to sklepy osiedlowe o powierzchni sprzedaży od 100 do 600 mkw.

Joanna Cabaj – Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram