Bez ludzi nie ma firmy

Data dodania: 26 sierpnia 2019
Kategoria:
Foto: Bez ludzi nie ma firmy

Większość pracodawców zaczyna sobie uświadamiać, że inwestycja w ludzi, to inwestycja długofalowa.

Ale by ta inwestycja się opłaciła, nie wystarczy tylko przysłowiowo „ściągnąć” pracownika do firmy, dziś trzeba wiedzieć, co motywuje takiego człowieka do pracy. Kiedyś były to tylko pieniądze, ludzie zmieniali pracę głównie pod kątem zarobkowym. Na przestrzeni lat ta motywacja bardzo ewoluowała. W myśl zasady, że pieniądze to nie wszystko, pracownicy zaczęli zwracać uwagę na takie aspekty jak atmosfera w pracy, możliwość rozwoju czy dojazd do biura. Coraz bardziej cenimy sobie czas, który mamy do zagospodarowania po pracy, dlatego też pracownicy szukają miejsca pracy, gdzie funkcjonuje tzw. work life balance.

CZY PRACOWNIK JEST ZADOWOLONY?

Priorytety pracowników zmieniają się wraz z pokoleniem i zajmowanym stanowiskiem. Młodsi stawiają na klimat, starsi na stabilność zatrudnienia, a doświadczeni i wykwalifikowani – możliwość rozwoju. Zdają sobie z tego sprawę pracodawcy, którzy robią wszystko, by pracowników utrzymać jak najdłużej.
Jak wynika z badania „Monitor Rynku Pracy” firmy Randstad, prawie 8 na 10 Polaków jest zadowolonych ze swojej obecnej pracy. Rozwijającym się, szukającym nowych pracowników firmom coraz trudniej przejąć osoby zatrudnione u konkurencji. Większe zarobki? To za mało. Benefity pracownicze? Kiedyś działały jak magnes, dziś już nie robią większego wrażenia.
To może właśnie atmosfera w pracy? Właśnie tak! Ponad 50% badanych pracowników różnych firm wskazało właśnie na ten aspekt pracy decydujący o tym, czy zmienimy pracę, czy też nie.

DOBRA ATMOSFERA, CZYLI JAKA?

Na atmosferę panującą w pracy składa się wiele czynników, z których jednym z ważniejszych są pozytywne relacje między pracownikami oraz między pracownikami a kierownictwem. Dzięki temu łatwiej zadbać o takie elementy jak dobra współpraca, koleżeńska pomoc, lojalność.
A to z kolei przekłada się na eliminację niezdrowej rywalizacji. Pracownicy czują, że tworzą wspólnotę, a to przekłada się na efektywność pracy. Pozytywna atmosfera wpływa na jakość pracy. Dużo łatwiej zaangażować się w pracę, do której przychodzimy z chęcią i bez stresu. Wzrasta efektywność pracownika. Ma to ogromne znaczenie, gdyż w pracy spędzamy większość naszego dnia. Dzięki dobrej atmosferze pracownik ma pozytywne nastawienie do tego, co robi. Wie, że bez stresu może wyrazić swoje zdanie, a pod jego pracą czy projektem nie podpisze się ktoś inny. Wzrasta dzięki temu samoocena. Pracownik szuka nowych pomysłów, które mogłyby rozwinąć nie tylko firmę, ale też jego kompetencje. Dlatego dobra atmosfera w przedsiębiorstwie jest gwarancją jej stałego rozwoju, długotrwałych więzi oraz zwiększenia pozycji na rynku.

KTO TWORZY ATMOSFERĘ?

Bez wahania odpowiemy, że ludzie. I nie inaczej jest w miejscu pracy. Ale nadrzędną rolę w tym przypadku pełnią pracodawcy, na których w pewien sposób wzorują się pracownicy. Szef powinien być sprawiedliwy, oceniać każdego pracownika pod kątem jego pracy i umiejętności, nie wzbudzać niezdrowej rywalizacji między pracownikami. Dlatego warto zadbać o to, by manager czy właściciel firmy miał odpowiednie kompetencje do zarządzania podległym mu zespołem. Na myśl od razu przychodzi nam, że takie kompetencje to posiadanie dyplomu MBA, 3 kierunki studiów i 20 lat doświadczenia. Niestety nie o to chodzi. Najważniejsze w zarządzaniu ludźmi są tzw. kompetencje miękkie, czyli ludzkie podejście do pracownika.

CO TO OZNACZA W PRAKTYCE?

Wielu pracowników ponad wiedzę stawia kompetencje miękkie przełożonego. Według nich dobry szef to taki, który nie stawia się na piedestale, pracowników traktuje po partnersku, jest współodczuwający i współczujący. Niezbędna jest umiejętność budowania relacji z zespołem tak, aby go angażować i odpowiednio motywować. Co więcej, menedżer musi planować pracę, odpowiednio zarządzać czasem, koordynować wdrażane projekty oraz na bieżąco rozwiązywać napotykane problemy. Powinien posiadać wizję tego, w jaki sposób kierować projektem oraz firmą, ale też nie bać się zmian i słuchać swoich podwładnych. Oprócz tak ważnych umiejętności interpersonalnych, musi dzielić się wiedzą specjalistyczną, kreatywnością oraz sumiennością. Kompetencje miękkie to fundament, na którym powinno budować się swoją karierę właśnie w tej roli. Menedżer powinien być obserwatorem, który do swoich pracowników podchodzi w sposób psychologiczny. Przykład? Zamiast zganić pracownika za źle wykonane zadanie, lepiej wyznaczyć mu kolejne i poinstruować, w jaki sposób ma je wykonać. Gdy w końcu zrealizuje je prawidłowo, wskazać różnice i wypunktować progres. Jak się okazuje kompetencje te można wytrenować. Oznacza to, że każdy z nas może być świetnym menedżerem lub szefem.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design