Batalia o franczyzowe salony samochodowe za oceanem

Autor: Redakcja
Data dodania: 8 marca 2010
Kategoria:
cadillacGeneral Motors chciał zakończyć współpracę z 1300 franczyzobiorcami. Kilka dni temu nieoczekiwanie ogłosił, że jednak podtrzyma ją z 661 z nich. Spór z pozostałymi nadal toczy się przed sądem. O arbitraż upominają się też dealerzy Chryslera.

General Motors zadeklarował utrzymanie 661 swoich salonów dealerskich w Stanach Zjeodnoczonych, które wcześniej przeznaczył do zamknięcia, usiłuje bowiem na nowo odbudować sprzedaż swoich aut po tym, jak w ubiegłym roku ledwo uniknął bankructwa – podał Reuters. Na koniec 2008 roku sieć salonów dealerskich GM liczyła 6150 punktów, w tym były także salony franczyzowe Saturna, Saaba, Hummera i Pontiaca. Te cztery marki zostaną jednak sprzedane bądź produkcja tych samochodów zostanie wstrzymana. GM chce skoncentrować się na czterech innych markach, które uznał za kluczowe i perspektywiczne. Są to Chevrolet, Buick, Cadillac i GMC. Jeśli wszystkich 661 dealerów, którzy dostali ofertę pozostania w sieci, przyjmie ją, liczba salonów GM w USA będzie wynosiła 4800.

Zatrzymanie części dealerów pozwoli GM skuteczniej bronić swojej pozycji na rynku amerykańskim w czasie, kiedy sprzedaż samochodów będzie się podnosiła po największym od blisko 30 lat załamaniu. W wyniku kryzysu kondycja motoryzacyjnego giganta stała się tak krytyczna, że 60 proc. udziałów spółki musiał przejąć Skarb Państwa, by ją uratować. W związku z tym problemy koncernu, w tym te z franczyzobiorcami, stały się automatycznie problemami Kongresu. To tam lobbował zawiązany przez poszkodowanych franczyzobiorców Komitet Przywrócenia Praw Dealerów. Trzeba przyznać, że dość skutecznie.

Oferta GM dla 661 dealerów nie oznacza jednak końca walki, bowiem z decyzją o zakończeniu współpracy nie zgadzało się aż 1160 z 1300 dealerów, którym wypowiedziano umowy. Pozostałych 500, z którymi GM po dodatkowych analizach nie zdecydował się jednak kontynuować współpracy, nadal czeka na arbitraż. Firma będzie dążyć do ugody z nimi, wszelkie związane z tym procesy mają zakończyć się do 15 lipca. Zabezpieczyła już ok. 600 mln dolarów na wypłatę ewentualnych rekompensat.

Bunt trwa także wśród dealerów Chryslera, który w ubiegłym roku również o włos uniknął bankructwa. Kontrolę nad firmą przejął włoski Fiat, który w czerwcu ubiegłego roku zamknął 800 salonów Chryslera. Ponad połowa właścicieli owych salonów zażadała arbitrażu, twierdząc, że umowy franczyzowe zostały zerwane z naruszeniem prawa. Arbiter przed wydaniem decyzji będzie sprawdzał m.in. zyskowność salonu dealerskiego w ciągu ostatnich czterech lat, a także na ile dany dealer mógłby wesprzeć GM bądź Chryslera w realizacji ich planów odbudowania sprzedaży.

Joanna Cabaj – Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Źródło: Reuters

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram