Bankowa oferta dla MSP

Autor: Redakcja
Data dodania: 11 lipca 2008
Kategoria:

Każdy, kto chce rozpocząć działalność gospodarczą, obowiązkowo musi otworzyć konto w banku. Banki prześcigają się w ofertach dla przedsiębiorców. Na stronie internetowej każdego z banków znajdziemy pakiet usług adresowany do małych i średnich przedsiębiorstw. Ale co z finansowaniem franczyzy?

Wartość inwestycji dokonanych w sektorze franczyzy z roku na rok dynamicznie rośnie. Przybywa zarówno sieci franczyzowych, jak i współpracujących z nimi franczyzobiorców, czyli firm posiadających licencję jednej z nich. Własny biznes, tyle że we franczyzie, przestaje być ryzykowny. Mimo to banki w Polsce nadal nie mają w ofercie kredytów, przeznaczonych dla firm z tego segmentu przedsiębiorczości.
Wśród małych i średnich firm, osób prywatnych a nawet wśród bezrobotnych jest wielu potencjalnych biorców licencji franczyzowych. Niestety wielu z nich, po obliczeniu kosztów uruchomienia własnej działalności, rezygnuje z marzeń o własnym biznesie. Powód – brak kapitału na uruchomienie jednostki franczyzowej – sklepu, baru, placówki handlowej, punktu usługowego czy oddziału jednej z blisko 500 istniejących w Polsce sieci franczyzowych. Brak oferty bankowej stanowi główną barierę hamującą inwestycje franczyzowe i ograniczającą rozwój drobnej przedsiębiorczości.

Czas na zmiany
Czołowe polskie banki od kilku lat obiecują, że to się zmieni. Pojawiają się informacje, że kolejna instytucja finansowa pracuje nad ofertą dla środowiska franczyzy. Niestety poza deklaracjami i dobrymi chęciami nic konkretnego z tego nie wynikło. Franczyzobiorcy i osoby myślące o uruchomieniu działalności gospodarczej na licencji franczyzowej muszą posiadać własny kapitał, żeby wejść do większości z działających w Polsce sieci. Jednak niewielu Polaków stać na inwestycję rzędu ponad 100 tys. zł bez zaciągnięcia kredytu, a banki nie mają dla rynku franczyzy żadnej specjalnej oferty, np. odrębnej linii kredytowej. Choć na Zachodzie jest to standard, banki w Polsce ciągle traktują franchising po macoszemu, tzn. biorca jest takim samym klientem jak każdy inny, który chce zainwestować w działalność gospodarczą. Wszędzie na świecie licencja franchisingowa jest traktowana jak produkt zmniejszonego ryzyka, ale nie w Polsce.

ROR to za mało
Oferta banku dla małych i średnich przedsiębiorstw to rachunek bieżący/oszczędnościowo-rozliczeniowy uwzględniający specyfikę firmy oraz gama produktów dodatkowych (tj. lokaty, kredyty, karty płatnicze). Problem w tym, że udzielane są kredyty w wysokości 2-3 albo ok.10-20 tysięcy złotych, a to zdecydowanie za mało na rozkręcenie działalności gospodarczej np. w handlu czy usługach. Poza tym funkcjonują jeszcze inne utrudniające życie przedsiębiorcom obostrzenia. I tak, szanse na kredyt bankowy – na zakup licencji – ma tylko firma działająca minimum 12 miesięcy, w dodatku przynosząca zysk. O wsparcie w postaci kredytu bankowego dla firmy rozpoczynającej działalność można ubiegać się dopiero po uzyskaniu pierwszych wpływów ze sprzedaży, w uruchamianej placówce franczyzowej czy partnerskiej. Sprowadza się to do tego, że w praktyce oferta ta nie dotyczy firm startujących, a raczej istniejących na rynku co najmniej 12 miesięcy.
Franczyzobiorcom pozostają więc jak na razie inne źródła finansowania działalności – leasing, factoring oraz kredyty kupieckie. Ale te narzędzia nie pokryją całości kosztów inwestycji i zakupu licencji franczyzowej. W leasing można wziąć samochód czy meble, ale niestety opłaty licencyjne franczyzodawcom  trzeba płacić gotówką. Na szczęście pojawia się coraz więcej sieci, które licencjobiorcom nie tylko pomagają zdobyć pieniądze na inwestycje, ale kredytują pierwsze miesiące działalności i rezygnują z opłat licencyjnych.

MSP na celowniku
Małe i średnie firmy stają się dziś coraz bardziej atrakcyjnym celem dla banków. Obecnie sektor ten generuje ok. 50% nakładów inwestycyjnych sektora przedsiębiorstw, a dostęp do funduszy unijnych przyczynia się do dalszego wzrostu inwestycji w tym sektorze. Wzrost zainteresowania funduszami strukturalnymi przekłada się na wzrost zainteresowania kredytami przeznaczonymi dla firm ubiegających się o dotacje.
Klienci z sektora MSP poszukują jednak kompleksowej oferty, która często jest dopasowana do etapu w cyklu rozwoju firmy. Przedsiębiorcy w wyborze banku kierują się także oceną wysokości opłat, czy też możliwością skorzystania z pomocy indywidualnego doradcy, który zna przedsiębiorcę i jest w stanie pomóc mu w doborze produktów. Ważnym argumentem decydującym o wyborze banku przez małe i średnie firmy jest wciąż duża liczba oddziałów o dogodnej lokalizacji. I w tej dziedzinie same banki chętnie korzystają z franczyzy, jako sposobu na szybszą ekspansję i otwieranie nowych lokali. Konkurencyjna walka o klienta sprawia, że banki chciałaby zaoferować swoim klentom jak najlepszy dostęp do usług dzięki rozbudowywanej sieci placówek lub sprzedaży produktów przez pośredników.
„Osiągnięcie sukcesu rynkowego przez dany bank zależy dziś od konkurencyjności w zakresie obsługi sektora MSP. Tą konkurencyjność bank musi budować równocześnie w trzech obszarach: atrakcyjna oferta produktowa, kanały dystrybucji odpowiadające potrzebom firm oraz sprawne procesy, które współgrają z dynamiką działania MSP” – ocenia Piotr Siciak, starszy menedżer w firmie doradczej Deloitte

Nowe potrzeby
W ostatnim czasie na polskim rynku pojawiają się nowe banki, a już istniejące coraz głośniej mówią o rozwijaniu oferty dla mikro, małych i średnich firm. Rosnąca konkurencja na rynku często skutkuje dodatkowymi korzyściami dla klienta. W zakresie oferty firmy mogą spodziewać się bardziej atrakcyjnych warunków cenowych oraz rozwoju pakietów dostosowanych do specyfiki branży lub fazy cyklu życia firmy. Czy możemy zatem spodziewać się oferty dla coraz większej ilości śmiałków decydujących się na działalność franchisingową?

Kasia Foks, 11 lipca 2008 r.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram