Aktywnie na rynku nieruchomości handlowych; Foto: Galeria Bursztynowa
Łącznie, w budowie jest obecnie ok. 794 tys. m² nowej powierzchni handlowej, z czego 720 tys. m² przypada na centra handlowe. Małe miasta sięgają po nowe projekty i konsekwentnie rozszerzają swoją ofertę.
Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej JLL podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec II kw. 2014 r. oraz opracowali prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące.
Łącznie w I półroczu 2014 na rynek trafiły 252 tys. m² nowej powierzchni handlowej, z czego ok. 205 tys. m² przypadło na centra handlowe. Największym centrum handlowym ukończonym w okresie od stycznia do końca czerwca było Atrium Felicity w Lublinie (73 tys. m² GLA). W samym II kw. rynek wzbogacił się o ok. 88 tys. m² nowej powierzchni handlowej, z czego prawie 64 tys. m² zostało oddane do użytku w ramach trzech nowych centrów handlowych i jednej rozbudowy, a 24 tys. m² w dwóch parkach handlowych i dwóch wolnostojących magazynach handlowych (DIY i hipermarket).
Na koniec I półrocza 2014 r., całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 12,1 mln m² GLA, z czego centra handlowe stanowią 8,7 mln m², parki handlowe - 1,3 mln m², wolnostojące magazyny handlowe - 1,9 mln m² , a centra wyprzedażowe - 163 tys. m². Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 226 m² na 1 tys. mieszkańców (powyżej średniej europejskiej 191m², ale poniżej średniej dla krajów zachodnioeuropejskich - 255 m²).
– Z naszych danych wynika, że w I półroczu 2014 wartość transakcji inwestycyjnych, których przedmiotem były nieruchomości handlowe, szacuje się na 368 mln euro, z czego 73 mln przypadły na II kw. Biorąc pod uwagę aktywność inwestorów oraz toczące się negocjacje spodziewamy się, że wartość umów kupna/sprzedaży w segmencie handlowym może sięgnąć nawet 1,5 mld euro na koniec 2014 – mówi Agnieszka Kołat, dyrektor w dziale rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo - Wschodniej, JLL.
Największą transakcją w segmencie handlowym w I półroczu była sprzedaż Poznań City Center przez TriGranit, Europa Capital oraz PKP na rzecz funduszy Resolution i ECE, sfinalizowana w I kw. tego roku. W II kw. warto wspomnieć o sprzedaży Galerii Mazovia w Płocku przez Lewandpol na rzecz CBRE Global Investors. W obydwu przypadkach wartość transakcji nie została ujawniona.
INK