Franczyza w Polsce

W minionym roku liczba sklepów z alkoholami w Polsce wzrosła o 5 proc., a od 2009 r. o prawie 30 proc. Na rynku pojawiają się zarówno ekskluzywne salony z szeroką ofertą zagranicznych win, jak i klasyczne „monopolowe”. Zauważalnie rośnie też liczba sieci franczyzowych.

 

Dynamiczny rozwój branży alkoholowej w Polsce odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na trunki wśród naszych rodaków. Ubiegłoroczne wydatki na piwo – najchętniej wybierany przez Polaków alkohol – zwiększyły się o 5,3 proc. wobec 2011 r. Drugim najpopularniejszym produktem spożywczym jest wódka. Wartość jej sprzedaży wzrosła w 2012 r. o 1,6 proc., do ponad 10 mld. zł. W przypadku wina, wzrost nie przekracza 3 proc.

Warto zaznaczyć, że rozwój sieci ogólnospożywczych – systematycznie rozszerzających gamę produktów alkoholowych – powoduje, że małe punkty nie są w stanie utrzymać się na rynku z dotychczasową ofertą. Rozwiązaniem jest specjalizacja, która zmniejsza koszty i utrzymuje satysfakcjonujące obroty. Na polskim rynku istnieje kilka konceptów sklepów franczyzowych z alkoholami. Niektóre od samego początku, uwzględniając potrzeby coraz zamożniejszej klienteli, wyspecjalizowały się w konkretnym asortymencie.

Aktualnie najwięcej placówek ma sieć sklepów Planeta. Firma działa na polskim rynku od 2003 roku, dziś liczy 66 placówek. Aby stać się franczyzobiorcą sieci trzeba dysponować kwotą 25 tys. zł. netto na opłatę licencyjną, w ramach której klient otrzymuje na zasadzie bezpłatnej dzierżawy wyposażenie sklepu. Opłata miesięczna wynosi 200 zł netto.

Podobnie jak Planeta, rozwój swej sieci planują też Alkohole Winoteka. Sieć  liczy obecnie niecałe 30 placówek, z czego 16 prowadzą franczyzobiorcy. Aby dołączyć do konceptu, trzeba prowadzić działalność gospodarczą, posiadać własny lub wynajęty sklep o powierzchni 40-70 m2 i niezbędne do wdrożenia projektu pieniądze – minimum 60 tys. zł. Same koszty wyposażenie lokalu to 25 tys. zł. Firma nie pobiera opłaty licencyjnej, a opłaty bieżąca i marketingowa wynoszą po 0,5 % od obrotu miesięcznie.

Od 2009 roku swoją sieć sklepów Zagłoba rozwija też Las Vegas Power Energy Drink. Dziś funkcjonuje 14 placówek. Warunki franczyzy negocjowane są indywidualnie. Zagłoba rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku. W ofercie sklepów znajduje się bogaty wybór alkoholi, słodyczy, papierosów oraz napoi bezalkoholowych. Przystąpienie do sieci to dla potencjalnego franczyzobiorcy możliwość wynegocjowania lepszych warunków na dostawy alkoholi mocnych, koniaków, wina, piwa, napojów bezalkoholowych i papierosów. Franczyzobiorca może liczyć na kompleksowe wsparcie handlowe, a zarazem doradztwo w zakresie działalności operacyjnej sklepu i pomoc w zakresie promocji.

Wartym zainteresowanie konceptem franczyzowym jest sieć Dobrewina.pl. Obecnie pod szyldem marki działa 27 sklepów, w większości franczyzowych. Firma jest dostawcą win dla osób prywatnych i firm. Sklepy sieci są skromne, tak żeby nie wystrój nie skupiał uwagi na niczym, poza asortymentem. Motto sieci „dobre wina w dobrej cenie” potwierdza, zdaniem firmy, opinia klientów. Aby przystąpić do franczyzy Dobrewina.pl trzeba dysponować środkami na poziomie ok. 35 tys. zł. Wymagana przez sieć wielkość lokalu waha się między 20 a 60 mkw.

Ofertę dla franczyzobiorców przygotowała też sieć z kilkunastoletnim doświadczeniem na rynku – MSC Alkohole. Sklepy tej marki charakteryzuje bardzo duży wybór niespotykanych gdzieindziej alkoholi. Koszty dołączenia do konceptu dla potencjalnego franczyzobiorcy to ok. 65 tys. zł. (20 tys. zł wyposażenie placówki, 40 tys. zł. zatowarowanie i 5 tys. zł koszty licencji). Wynajęty lub własny lokal handlowy powinien mieć powierzchnię min. 30 m2.

Propozycję dla franczyzobiorców ma też sieć sklepów winiarskich Wykwintne Wina. Marka tworzona jest przez pasjonatów, którzy postanowili połączyć pasję z własnym biznesem. Firma importuje wina z Francji, Włoch i Hiszpanii, które zanim trafią do sklepu są degustowane oraz starannie sprawdzane przez enologa. Producenci z którymi Wykwintne Wina współpracują to małe rodzinne winnice, gdzie szczególną uwagę przykłada się do naturalnych oraz tradycyjnych metod uprawy i winifikacji. Potencjalny franczyzobiorca na otwarcie sklepu musi przeznaczyć kwotę od 30 do 50 tys. zł. Firma nie pobiera opłaty licencyjnej ani bieżącej.

Ciekawą ofertę dla franczyzobiorców ma firma WIN CIN zajmująca się od kilkunastu lat importem i dystrybucją alkoholi w Polsce. Oznacza to w praktyce zaopatrywanie sklepów różnych marek w asortyment liczący prawie 200 pozycji. Dołączenie do sieci daje wyłączność na rozwóz alkoholi na uzgodnionym terenie. Firma zapewnia program wsparcia finansowego umożliwiający start i pierwsze miesiące bez własnych środków (na zapas magazynowy przyznawane są kredyty kupieckie). W chwili obecnej posiada 4 jednostki własne i 24 franczyzowe. Wymagany jest własny środek transportu, komputer i prowadzenie działalności gospodarczej.

Ilość sklepów z alkoholami w Polsce, zarówno tych „usieciowionych” jak i pojedynczych „całonocnych”, przyprawia o zawrót głowy. W większości miast znajdziemy je na rogu prawie każdej ulicy – często w bliskiej odległości. Warto więc zadać sobie pytanie czy przy tak dużej konkurencji otwarcie kolejnej placówki przyniesie zakładany zysk. W chwili obecnej rynek sklepów z alkoholami rozwija się dynamicznie, ale należy założyć, że podobnie jak w przypadku sklepów spożywczych, czeka go w niedalekiej przyszłości szybka konsolidacja. Przystąpienie do sieci na pewno umocni pozycję franczyzowej placówki już na starcie. Polscy konsumenci przyzwyczają się do marek, a rosnące wymagania potrafią spełnić tylko najsilniejsi gracze. 2013 rok może okazać się ostatnim dzwonkiem na tego typu biznes.

Wybór konceptu franczyzowego jak zawsze zależy od indywidualnych preferencji, lokalnego rynku i możliwości finansowych potencjalnego franczyzobiorcy. Przed ostateczną decyzją warto sprawdzić w jakiej kondycji znajduje się sieć i czy obecni franczyzobiorcy są zadowoleni z dotychczasowej współpracy. Pomocne może się okazać przejrzenie for internetowych, gdzie znaleźć można zarówno opinie o wyżej wymienionych sieciach wśród klientów jak i wśród prowadzących sklepy franczyzobiorców.

Adam Gieras

Artykuły które powinny Ci się spodobać

O tym się mówi
Autor: / Lipiec 2, 2018
O tym się mówi
Autor: / Czerwiec 4, 2018
O tym się mówi
Autor: / Maj 15, 2018

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Aktualności
Grene - nowy rok, kolejne sklepy
Autor: / Marzec 16, 2018
Aktualności

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.09.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.09.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 27.09.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jakie pytanie jako pierwsze zadałbyś franczyzodawcy podczas rozmowy na temat przystąpienia do sieci?

Jaka jest całkowita kwota inwestycji franczyzobiorcy? - 48.6%
Ile wynosi okres zwrotu z inwestycji? - 27%
Jakie są kary wynikające z umowy franczyzy? - 12.2%
Jakie know-how oferuje franczyzodawca? - 12.2%

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą