Franczyza w Polsce

Szanse na rozwój widzą przede wszystkim w inwestowaniu w rozbudowę oferty i bardziej innowacyjne sposoby działania.

Foto: freeimages.com

Mali przedsiębiorcy nie spodziewają się znaczącej poprawy swojej sytuacji w tym półroczu. Szanse na rozwój widzą przede wszystkim w inwestowaniu w rozbudowę oferty i bardziej innowacyjne sposoby działania. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Firmy.net zaprezentował wnioski z czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na pierwszą połowę 2015 roku, zawiera on także m.in. ocenę minionego półrocza przez przedsiębiorców.

Najwięcej optymizmu mają firmy z sektora usług i przemysłu. Gorsze nastroje panują wśród firm działających w handlu, rolnictwie i budownictwie, które częściej spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji niż jej poprawy.

Coraz mniej firm chce konkurować ceną, stawiając na innowacje

Ponad połowa przedsiębiorców (61,6%) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (21,6%) niż wzrost (16,8%).

Polecamy: Top 10 - najciekawsze Trendy Franczyzy z 2014 roku

Strategia walki ceną nie jest jednak dominującym pomysłem na poprawę swojej sytuacji na rynku wśród małych firm, tym bardziej, że nie przyniosła ona oczekiwanych efektów w poprzednim półroczu. Większość z przedsiębiorców stawia na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (48,2%), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (40,1%), zastosowanie nowych metod produkcji (26,4%), czy poszukiwanie nowych lokalizacji i rynków zbytu (25,7%). Są to metody budowania konkurencyjności sprawdzone już w poprzednim półroczu przez firmy, który osiągnęły poprawę wskaźników.

Trudno się dziwić przedsiębiorcom, że stosunkowo mało optymistycznie patrzą w przyszłość. Z jednej strony mamy zagrożenia wynikające z tego, co się dzieje za naszą wschodnią granicą - zaostrzający się konflikt na Ukrainie i konsekwencje tych wydarzeń, czyli bardzo złe stosunki polityczno-gospodarcze z Rosją. Z drugiej strony wewnętrzne niepokoje i niezadowolenie poszczególnych grup pracowniczych w Polsce i mało konsekwentne, a tym samym kosztowne dla budżetu państwa, decyzje strony rządowej. Cieszyć się jednak należy z faktu, że przedsiębiorcy zmieniają swoje podejście do konkurowania na rynku – odejście od strategii walki cenowej na rzecz wzrostu innowacyjności swoich produktów czy usług, jest bardzo obiecujące w kontekście perspektywy finansowej 2014-2020, gdzie wiele środków finansowych dla przedsiębiorców będzie właśnie skierowanych na wzrost innowacyjności – komentuje dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz, Grupa OSB.

INK

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Aktualności
Nowa oferta współpracy od Lody Lida
Autor: / Marzec 13, 2018
Aktualności
Aktualności

A może te Cię zaciekawią

O tym się mówi
Zakupy po drodze
Autor: / Marzec 26, 2018
O tym się mówi
Autor: / Czerwiec 25, 2018
O tym się mówi
Autor: / Lipiec 2, 2018

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.09.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.09.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 27.09.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jakie pytanie jako pierwsze zadałbyś franczyzodawcy podczas rozmowy na temat przystąpienia do sieci?

Jaka jest całkowita kwota inwestycji franczyzobiorcy? - 48.6%
Ile wynosi okres zwrotu z inwestycji? - 27%
Jakie są kary wynikające z umowy franczyzy? - 12.2%
Jakie know-how oferuje franczyzodawca? - 12.2%

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą