Czy franczyza przegra z demagogią?
DATA DODANIA: 08 grudzień 2020
Wbrew temu co twierdzą stowarzyszenia franczyzobiorców i poseł Lewicy franczyza nie jest narzędziem wyzysku drobnych, polskich przedsiębiorców przez wielkie zachodnie korporacje.
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Sejmie, Maciej Konieczny - poseł Lewicy dowodził, że mamy sytuację patologicznego, nieuregulowanego rynku franczyzy w Polsce, która owocuje dziesiątkami tysięcy tragedii ludzkich, że ludzie (franczyzobiorcy) popadają w ogromne długi nie z własnej winy, często w depresję, mnożą się sytuacje samobójstw. Wtórowali mu pozostali, zaproszeni przez niego, uczestnicy konferencji, a jeden z nich posunął się nawet do stwierdzenia, że franczyza to wirus. Słuchając tych wypowiedzi, ktoś niezorientowany w temacie mógł odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z wielkim problemem społecznym, ewentualnie ogromną aferą finansową, przy której bledną oszustwa Amber Gold czy GetBack albo z kolejną epidemią, tym razem o tajemniczej nazwie „Franczyza”.
Skąd się wzięła ta nagonka na franczyzę? Wygląda na to, że z poczucia krzywdy i niesprawiedliwości niektórych byłych franczyzobiorców Żabki i Grupy Eurocash, którzy postanowili poruszyć niebo i ziemię w celu obrony swoich interesów pogwałconych, w ich opinii, przez te dwie firmy. Wysunęli oni także żądanie, aby wprowadzona została ustawowa regulacja franczyzy, dzięki czemu wzmocnieniu uległaby pozycja franczyzobiorców w relacjach z franczyzodawcami.
To, że franczyzobiorcy nie siedzą z założonymi rękami i nie czekają aż ktoś się nad nimi ulituje, tylko organizują się i aktywnie zabiegają o obronę własnych interesów jest oczywiście godne odnotowania i chwalebne. Dlaczego jednak w swoich działaniach zakłamują rzeczywistość, kolportują fałszywe dane i nieprawdziwe informacje i formułują radykalne oceny szkodliwe dla całego rynku franczyzowego, a tym samym dla ich własnej sprawy? Twierdzenie o „dziesiątkach tysięcy tragedii ludzkich” spowodowanych współpracą w ramach franczyzy jest bowiem, delikatnie mówiąc, nadużyciem, które nie znajduje potwierdzenia w dostępnych danych rynkowych. Podobnie rzecz ma się z narracją prezentowaną przez posła Koniecznego, w której franczyza jest przedstawiana, jako narzędzie wyzysku drobnych, polskich przedsiębiorców przez wielkie zachodnie korporacje. Tymczasem zdecydowana większość franczyzodawców działających na naszym rynku to małe i średnie przedsiębiorstwa o czysto „polskim” rodowodzie i kapitale.
Mamy więc tu do czynienia z czystej wody demagogią, która nie ma nic wspólnego z racjonalną argumentacją i merytoryczną dyskusją. Rozpowiadając takie niestworzone historie, ich głosiciele szkodzą nie tylko całemu polskiemu rynkowi franczyzy, ale także własnym interesom, bo w tym demagogicznym mule zagrzebane również zostaną ich słuszne i rozsądne propozycje.
Artykuły które powinny Ci się spodobać

Krajobraz po bitwie –wyniki przedsiębiorstw zmagających się ze skutkami koronakryzysu
A może te Cię zaciekawią

O czym pamiętać otwierając salon kosmetyczny? - praktyczne wskazówki

Moda wciąż modna. Na sektor odzieżowy silnie wpływają ogólne trendy konsumenckie
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?