Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 22 wrzesień 2020

Foto: Branża delivery w erze COVID

Nowe partnerstwa, większy wybór produktów i branż czy odważniejsze decyzje zakupowe konsumentów – COVID-19 przyspieszył rozwój branży delivery na niespotykaną dotąd skalę. Przed sezonem jesiennym eksperci aplikacji Glovo podsumowują doświadczenia polskie i globalne, wskazując zmiany wywołane pandemią, które zostaną na rynku na dłużej.

Globalna pandemia o niespotykanym dotychczas rozmiarze sprawiła, że w ciągu ostatnich miesięcy codzienność zmieniła się diametralnie. Za sprawą lockdownu wiele osób musiało przeorganizować swoje obowiązki, pozostać w domu czy przejść na tryb pracy zdalnej. Pomimo trudnej sytuacji, biznes szybko dostosował się do nowej rzeczywistości. Według badania Global Consumer Insights Survey, przeprowadzonego przez PWC wynika, że 74 proc. przebadanych chociaż przez jakiś czas w tym roku pracowało zdalnie, a 59 proc. z nich obecnie częściej niż przed pandemią wykorzystuje aplikacje do wideokonferencji. Wymóg społecznego dystansu i izolacji przyspieszył rozwój branży delivery i agregatorów do zamawiania jedzenia online, które stanęły przed wyzwaniem wzmożonego zainteresowania klientów, dostępności produktów, partnerów czy szybkości realizowania zamówień. Coraz większa liczba konsumentów postawiła na zakupy online i dostawy jedzenia do domu. Eksperci wskazują kluczowe zmiany branży delivery, widoczne w Polsce i na świecie z perspektywy międzynarodowej firmy.

Rozwój sieci partnerskiej i większy wybór dla klientów

Pandemia udowodniła, że współpraca restauracji z partnerem umożliwiającym zamawianie i dostawę zamówień jest niezbędna w czasie kryzysu. Nigdy wcześniej na taką skalę restauracje, sklepy i usługodawcy nie korzystali z rozwiązań technologicznych, które w czasie lockdownu okazały się kluczowe dla utrzymania ciągłości biznesu. Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na obecność w popularnych aplikacjach, nie zrezygnowali z nich kiedy ograniczenia związane z pandemią zostały poluzowane. Kryzys przyspieszył również cyfryzację innych sektorów, które zostały pozbawione możliwości fizycznej działalności, od lokalnych sklepów i kiosków po supermarkety i sklepy z elektroniką. Pandemia przyspieszyła również dostęp konsumentów do produktów z dużych sklepów, zwłaszcza w sektorze spożywczym. Przed COVID-19 sfinalizowanie umów z największymi detalistami i dużymi firmami bywało czasochłonne. Umowy, które negocjowaliśmy czasem nawet od trzech lat, udało nam się sfinalizować w ciągu kilku tygodni – podkreśla Carlos Silvan.

Mocny koszyk wirtualny i nowy model konsumenta

Współczesny konsument znacznie różni się od tego, z którym mieliśmy do czynienia chociażby pół roku temu. Wcześniej dostawy jedzenia czy zakupów spożywczych do domu były często postrzegane jako wygoda, teraz to nasza codzienność. Raport PWC Consumer Insights Survey potwierdza, że od czasu wybuchu pandemii 63 proc. konsumentów chętniej kupuje artykuły spożywcze online ze względu na bogatą ofertę oraz chęć zachowania dystansu społecznego. Cyfrowymi rozwiązaniami zainteresowały się osoby, które nigdy wcześniej nie korzystały z tego typu udogodnień. Średnia liczba produktów w koszyku kompletowanym przez użytkowników Glovo w kwietniu wzrosła w Polsce o 274 proc. w porównaniu do lutego. Zamówienia artykułów spożywczych za pośrednictwem Glovo globalnie urosły prawie 6-krotnie. Obecnie oczywiście nie są aż tak wysokie, wciąż utrzymują się na poziomie wyższym niż przed okresem pandemii. Rynek jasno pokazuje, że konsumenci oczekują już nie tylko możliwie szybkiej dostawy przez cały dzień, ale także szerokiego wachlarza produktów. Gracze rynku delivery, wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, nawiązali współpracę z dużymi sieciami handlowymi i dyskontami.

Biznes lokalnie i pod znakiem eko

W ciągu ostatnich miesięcy zmieniły się również priorytety konsumentów, a na znaczeniu zyskały lokalność i nastawienie na ekologię. Wiele firm postawiło na zmniejszenie śladu węglowego, współpracę z bliskimi, lokalnymi dostawcami i producentami, a także ograniczenie wykorzystywania plastiku. Coraz więcej z nich składa deklaracje i zobowiązania względem ekologii, nawiązując partnerstwa z firmami wspierającymi eko-rozwiązania.

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Aktualności
Autor: / Czerwiec 10, 2020
Aktualności
Aktualności
Autor: / Sierpień 24, 2020

A może te Cię zaciekawią

Im się udało
Autor: / Czerwiec 25, 2020
Własny Biznes
Ludzie i biznes
Autor: / Lipiec 20, 2020


Konsultacje online

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą