Ile trwa i kosztuje założenie firmy w krajach europejskich
DATA DODANIA: 09 wrzesień 2019
W Estonii firmę założymy w niecałe 4 dni. W Polsce cały proces trwa niemal dziesięć razy dłużej. Portal aleo.com porównał warunki dla startujących przedsiębiorców w trzydziestu europejskich krajach.
Gładki start najskuteczniej ułatwiają przedsiębiorcom urzędy w Wielkiej Brytanii, Danii i Szwecji – tak wynika z rankingu Europejskich Perspektyw Przedsiębiorczości opracowanego przez ALEO.com, internetową bazę firm. Autorzy wzięli pod lupę średni czas i koszty zakładania nowej firmy oraz porównali pozycje trzydziestu europejskich państw w najważniejszych ekonomicznych zestawieniach (m.in. rankingu „Doing Business” Banku Światowego, Indeksie Wolności Gospodarczej czy Międzynarodowym Indeksie Praw Własności).
JAK W ZESTAWIENIU WYPADŁA POLSKA?
Fatalnie – plasujemy się dopiero na 23. miejscu, wyprzedzając jedynie Chorwację. Proces rejestracji nowej spółki z o. o. nad Wisłą pochłania aż 37 dni, najdłużej spośród wszystkich badanych krajów. Pod tym względem możemy porównywać się co najwyżej z naszymi sąsiadami – w Czechach na założenie biznesu potrzeba średnio 24,5 dnia, a na Słowacji 26,5 dnia. Od czołówki rankingu dzieli nas przepaść. W Wielkiej Brytanii, która zajęła pierwsze miejsce, rejestracja nowego biznesu jest niemal dziesięć razy szybsza i zajmuje niecałe 4 dni. Równie szybko z formalnościami przedsiębiorcy uporają się m.in. w Norwegii, na Łotwie czy w Estonii. Autorzy rankingu zwracają szczególną uwagę na ten ostatni kraj, który może służyć jako przykład udanej implementacji zasady jednego okienka. – Szereg czynności, takich jak weryfikacja nazwy, wniosek o rejestrację czy zdeponowanie kapitału, w Estonii można wykonać jednocześnie, w tym samym miejscu. To przynosi nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale sprawia również, że wymogi proceduralne są bardziej przejrzyste i przystępne – tłumaczą cytowani w raporcie przedstawiciele Banku Światowego. Obraz Polski jako państwa, w którym na małych przedsiębiorców czeka wiele przeszkód, rysuje się jeszcze wyraźniej, gdy spojrzymy nie tylko na europejskie, ale również ogólnoświatowe statystyki. W opracowanym przez Bank Światowy rankingu „Starting Business” wyprzedzają nas takie kraje jak Białoruś, Kirgistan czy Oman.
METODOLOGIA
Zestawienie zostało opracowane na bazie trzech współczynników: średniego czasu potrzebnego na założenie firmy w danym kraju, łącznego kosztu, jaki musi ponieść przyszły przedsiębiorca, oraz Multi Wskaźnika Gospodarczego – czyli wskaźnika opracowanego specjalnie na potrzeby rankingu, łączącego kilka najważniejszych metryk dotyczących poszczególnych gospodarek. Ostateczny wynik w rankingu Europejskich Perspektyw Przedsiębiorczości stanowi średnią tych trzech wartości.
Artykuły które powinny Ci się spodobać

Podczas tegorocznego Black Friday średnie obniżki cen sięgnęły 3,4 proc.

70 proc. firm w branży szkoleniowej jest zagrożonych bankructwem
A może te Cię zaciekawią

Pracownicy 50 plus. Jak będzie wyglądała nasza zawodowa przyszłość?
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?