Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 08 sierpień 2019

Foto: pixabay.com

Banalne skarpetki, a może zwykły dezodorant? Takimi prezentami nie podbijemy dziś już niczyjego serca. Stąd rosnąca ilość portali, które prezenty dobiorą i spersonalizują w imieniu klienta.


Co wybrać na prezent z okazji osiemnastych urodzin dla syna znajomych? Można godzinami przeczesywać portale i sklepy, a i tak nie uda się trafić w jego gust. Wystarczy jednak zaznaczyć w wyszukiwarce prezentów jego podstawowe dane. Chłopak, wiek: okolice liceum, fan sportu. Portal Katalog Marzeń proponuje m.in. kupon na lot paralotnią czy lekcję na strzelnicy. W My Gift DNA dostaniemy karafkę na whiskey z wygrawerowanym imieniem lub ścienną mapę świata z zestawem pinesek, którymi można zaznaczać swoje podróżnicze marzenia i zrealizowane wyjazdy. Eprezenty.pl proponuje grawerowaną skrzynkę na piwo z imieniem, brelok-ciężarówkę z dedykacją lub mosiężny kompas w szkatułce z wybranym cytatem.
To tylko przykłady propozycji, których są dziesiątki. Portale prezentowe pozwalają zaoszczędzić czas i uniknąć największych pułapek przy planowaniu upominku. Starsze pokolenie pamięta czasy, gdy miś lub czekoladki były marzeniem. Młodszemu to już nie wystarczy, a prezent ma być przemyślany i naprawdę oryginalny.

DLA EKOLOGÓW I RODZIN

Pomysł na taki biznes przyszedł do nas z zagranicy. Konkurencja jest spora, ale wciąż powstają nowe serwisy, bo łatwo znaleźć niszę. Jeśli położymy nacisk na prezenty personalizowane, przeżycia (wizyta w escape roomie, kurs warzenia piwa), ekologiczne, ekskluzywne lub przeznaczone dla określonej grupy, wciąż istnieje spora szansa na to, by się wyróżnić. Można też założyć pokrewny biznes, czyli portal prezentowy, na którym państwo młodzi mogą zrobić listę prezentów, a ich gościom pozostanie już tylko ich zakup. Inna wersja tego samego wariantu to portal dla rodzin, na którym każdy członek może stworzyć własną listę dostępną dla innych w czasie Świąt.

WŁAŚCICIEL POŚREDNIKIEM

Od strony technicznej ten biznes tylko pozornie wymaga dużego kapitału. W rzeczywistości najczęściej właściciel serwisu podpisuje umowy z dostawcami poszczególnych upominków, zamiast osobiście je składować i wysyłać. W momencie złożenia zamówienia, przekazuje je tylko podwykonawcy, inkasując wcześniej swoją prowizję. Zachodu może wymagać znalezienie odpowiednich dostawców. Firm na rynku jest sporo, więc najwięksi producenci personalizowanych upominków mogą mieć już pełne ręce roboty. Jednocześnie firma musi być solidna, bo za jej wpadkę będzie odpowiadał reputacją serwis. Łatwiej jest z prezentami-przeżyciami, czyli lotem balonem czy degustacją win. Umowę można podpisać z agencją zajmującą się sprzedażą różnorodnych tego typu prezentów osobom prywatnym i firmom. Można też osobiście zgłosić się do winnicy, ośrodka sportów ekstremalnych czy escape roomu. Warunki mogą być nieco lepsze, ale rośnie też odpowiedzialność i ryzyko.

NAJWIĘCEJ KOSZTÓW POCHŁANIA STRONA

Wszystkie te działania nie generują praktycznie żadnych kosztów. W momencie zamówienia klient opłaca usługę, a firma przekazuje ją do podwykonawcy. Często on sam wysyła paczkę ( a w przypadku prezentów-przeżyć coraz częściej e-maila), więc również o stronę logistyczną nie martwi się właściciel portalu prezentowego. Gdzie więc ukryte są koszty? Podstawą działania takiego biznesu jest sprawnie działająca strona internetowa. Duża ilość rozbudowanych kategorii i raczej wyklucza możliwość korzystania z darmowych szablonów. Poza tym minęły już czasy, gdy każdy taki serwis był witany przez klientów z entuzjazmem. Dziś by zaistnieć, trzeba się wyróżnić, również szatą graficzną czy pomysłem. Wszystko to koszt co najmniej 5 tys. zł za zbudowanie strony. Do tego koszty serwera czy domeny, czyli ok. 500 – 1000 złotych na start i tyle samo co roku. Logo i inne materiały graficzne będą kosztować od kilkuset złotych wzwyż.

WSTAWIANIE PRODUKTÓW

„Stawianie” strony to moment, w którym najczęściej zdarza się niedoszacowanie kosztów i potrzebnego na to czasu. Owszem, informatykowi stworzenie sklepu może zająć dwa tygodnie, ale to dopiero początek pracy. Dzieło prawdopodobnie będzie wymagało personalizacji i poprawek, tak by maksymalnie spełniało założenia i wymagania użytkowników. Dodatkowo na stronę trzeba będzie dodać co najmniej kilkaset odpowiednio opisanych prezentów. Raczej wymaga to pomocy copywritera lub agencji marketingowej. Trzeba doliczyć kilka tygodni i 2-4 tys. złotych kosztów. Ponieważ klienci stale oczekują nowych prezentów, trzeba liczyć się z koniecznością inwestowania we wstawianie kolejnych rzeczy na stronę za kilkaset złotych miesięcznie. Warto powierzyć przy okazji profesjonalistom stworzenie innych treści na stronę, takich jak zakładki „regulamin”, „dostawa” czy „o sklepie”. Po ruszeniu serwisu pojawią się pytania użytkowników, a wraz z rozwojem strony zamówień będzie przybywać. Do tego dochodzi obsługa newslettera, wystawianie faktur czy rozmowy z podwykonawcami. Raczej nie obejdzie się bez pracownika lub choćby wirtualnego asystenta, a to kolejne 2 -4 tys. złotych miesięcznie.

ZAROBKI MOGĄ BYĆ POKAŹNE

Wydolność serwera i funkcjonalność strony często widać dopiero w praktyce, więc warto zarezerwować w budżecie kilka tysięcy złotych na awaryjne poprawki, szczególnie na pierwszym etapie działania sklepu. Gdy serwer już działa, nie obejdzie się bez reklamy i marketingu. Głównie w internecie, co powinno kosztować od 1 tys. złotych miesięcznie wzwyż za kampanię AdWords i SEO, a także prowadzenie działań promocyjnych wraz z profilem na wybranych kanałach mediów społecznościowych. A ile można na tym zarobić? Średnio prezent w popularnym sklepie tego typu kosztuje ok. 70 złotych, z czego co najmniej 20 zł to marża sklepu. Popularny serwis obsługuje setki klientów dziennie, ale na początek przyjmijmy, że będzie to 50 osób każdego dnia. Daje to obrót 30 tys. złotych, przy miesięcznych kosztach funkcjonowania już istniejącego serwisu na poziomie ok. 5 tys. złotych. O ile uda się doprowadzić serwis do poziomu, na którym obsłuży on kilkudziesięciu klientów dziennie, zysk powinien wynieść ok. 15 tys. złotych miesięcznie. I choć większość dopiero powstających firm ma znacznie mniej klientów, ta szansa sprawia, że coraz więcej osób inwestuje we własny sklep tego typu.

ILE TO KOSZTUJE?


Strona internetowa: 5000 zł
Serwer, domena: 500 – 1000 zł
Logo i materiały graficzne: od 500 zł
Pomoc informatyczna, poprawki: 500 – 2000 zł
Wstawianie produktów, opisywanie kategorii: 2000 – 4000 zł na start i 500 zł miesięcznie
Pracownik/wirtualny asystent:  2 000- 4 000 zł
Reklama i marketing przez pierwsze pół roku: min. 6 000 zł

Razem: 17 000– 20 500 zł

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Aktualności
Aktualności
Aktualności

A może te Cię zaciekawią

Im się udało
Autor: / Marzec 14, 2019
Własny Biznes
Autor: / Marzec 19, 2019
Raporty
Autor: / Lipiec 23, 2019

Prezentacje franczyz



Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 24.09.2019

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 17.09.2019

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 12.09.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą