Agencje turystyczne z lepszą perspektywą 

Autor: Redakcja
Data dodania: 4 marca 2015
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Foto: freeimages.com

Spadło zadłużenie biur podróży i agencji turystycznych. Jeszcze w połowie maja 2014 roku w Krajowym Rejestrze Długów Biurze Informacji Gospodarczych było ich notowanych 493, o łącznym zadłużeniu w wysokości 11,7 mln zł. Na początku marca 2015 roku na liście dłużników znajdowały się już tylko 324 biura i agencje, a wartość ich długu zmalała do 8,6 mln zł.

Rok 2014 był już drugim z kolei, kiedy branża turystyczna odnotowała wysokie zyski. W 2013 roku wyniosły one 85 mln zł, a wstępne wyniki poprzedniego sezonu wskazują, że w 2014 roku będą jeszcze wyższe. To dowód na to, że touroperatorzy wyciągnęli wnioski z błędów popełnionych w roku 2012, kiedy mieliśmy do czynienia z 15 spektakularnymi plajtami biur podróży i tysiącami wczasowiczów pozostawionych samym sobie zagranicą.

Organizatorzy wyjazdów zaczęli bardziej racjonalnie zamawiać miejsca w hotelach i samolotach, rezerwując ich tyle ile byli w stanie sprzedać. Trzeba pamiętać, że w tej branży rentowność jest niewielka, sięga 2-3%. Jeśli więc wycieczki nie zostaną sprzedane w cenie katalogowej, tylko obniżonej w last minute, to bardzo szybko zyski mogą zamienić się w straty. Znaczący spadek liczby zadłużonych podmiotów turystycznych oznacza, że część biur i agencji wykorzystała koniunkturę i zarobiła na tyle, że była w stanie spłacić długi, a w konsekwencji zniknąć z naszego rejestru – wyjaśnia Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Na wzrost zysków i zmniejszenie się długów polskiej branży turystycznej wpływ miało też wiele innych dodatkowych czynników takich jak ustabilizowany kurs złotego podczas ubiegłorocznych wakacji, a także utrzymujące się wówczas na stałym poziomie ceny paliwa.

Ten pozytywny obraz, jaki rysuje się na kolejny wakacyjny sezon, nie powinien jednak usypiać czujności polskich turystów. Branża ta jest bowiem wyjątkowo czuła na otaczających ją kontrahentów i zmiany gospodarcze.

Nie bójmy się też tego, że biuro, z którym zamierzamy wybrać się na wakacje jest małe, albo średnie. Mniejsi operatorzy turystyczni, to często firmy z wieloletnią tradycją i dużym doświadczeniem na rynku, które w sposób bardzo rozważny zarządzają finansami – wyjaśnia Marek Ciechanowski, prezes Izby Turystyki RP.

Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy, dodaje z kolei, że działalność biur podróży od zawsze związana jest z pewnym ryzykiem uwarunkowanym zmiennym kursem walut, wahaniami cen ropy i zależnością od zagranicznych operatorów, dlatego odpowiedź na pytanie jaki będzie 2015 rok nie jest takie proste. Trzeba na bieżąco śledzić aktualne doniesienia z rynku i trzymać rękę na pulsie.

INK

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 29 listopada 2022
Innowacje w branży edukacyjnej docenione
Data dodania: 28 listopada 2022
Franczyza Zdrowa Krowa z ambitnym planem na 2023 rok
Data dodania: 25 listopada 2022
Najlepsza oferta Black Week w tym roku
Data dodania: 24 listopada 2022
W 2023 roku płaca minimalna wzrośnie w Polsce dwa razy

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram