Co to jest franczyza i systemy sieciowe?
DATA DODANIA: 04 styczeń 2014
Franczyza (franchising) jest terminem stosowanym do opisywania transakcji, które obejmują różne sposoby udzielania licencji na metody prowadzenia działalności gospodarczej. Powoduje to, że wiele osób pod pojęciem franczyzy rozumie porozumienia, które w rzeczywistości mają charakter innych systemów sieciowych: dystrybucyjnych lub agencyjnych albo zwykłego udzielenia licencji na korzystanie z cudzej marki czy wizerunku. Tego rodzaju metody współpracy sieciowej towarzyszą nam od lat i nie wprowadzono w nich żadnych zmian, które uzasadniałyby nazywanie ich teraz franczyzą, zamiast, jak dotychczas, agencją, dystrybucją czy licencją.
Bardziej popularne, biznesowe użycie słowa franczyza wywodzi się z rozwoju tzw. franczyzy koncepcji działalności, nazywanej także franczyzą znaku towarowego lub franczyzą nazwy handlowej. Preferowane jest to pierwsze określenie, ze względu na jego opisowy charakter.
- Kompletna koncepcja biznesowa.
- Szkolenie we wszystkich aspektach prowadzenia biznesu zgodnie z koncepcją franczyzodawcy.
- Bieżące wsparcie ze strony franczyzodawcy.
Kompletna koncepcja biznesowa
- Eliminować, tak dalece jak to tylko możliwe, ryzyko związane z otwarciem nowego biznesu. Oferta asortymentowa towarów lub usług powinna być sprecyzowana, a wszystkie aspekty operacyjne biznesu powinny być kompleksowo przetestowane w jednostkach pilotażowych franczyzodawcy. Biznes powinien być identyfikowany z marką rozwiniętą przez franczyzodawcę.
- Umożliwić osobie, która nigdy wcześniej nie posiadała albo nie prowadziła biznesu, otwarcie i prowadzenie go, nie tylko zgodnie z wcześniej ustalonym formatem, ale także przy wsparciu organizacji (tj. franczyzodawcy) analogicznym do wsparcia udzielanego przez centralę, które to wsparcie w innych okolicznościach nie byłoby dla niej dostępne.
- Opisywać szczegółowo w jaki sposób biznes powinien być prowadzony.
Szkolenia
Stała opieka i wsparcie ze strony franczyzodawcy
- Współpracę z zespołem doradców z centrali franczyzodawcy mających wiedzę umożliwiającą udzielanie franczyzobiorcom fachowego wsparcia, którym to wsparciem nie będą objęte osoby spoza danego systemu franczyzowego.
- Regularne wizyty i współpraca z personelem terenowym, którego zadaniem jest pomoc w poprawianiu lub zapobieganiu nieprawidłowościom, a także w innych pojawiających się w toku działalności kwestiach mogących powodować kłopoty dla franczyzobiorcy.
- Współpracę pomiędzy franczyzodawcą, franczyzobiorcą i pozostałymi franczyzobiorcami w zakresie wymiany pomysłów i doświadczeń.
- Unowocześnianie produktu lub konceptu, w tym badania i rozwój, weryfikowanie zapotrzebowania na dane produkty i ich zgodności z prowadzoną działalnością.
- Szkolenia oraz doszkalanie franczyzobiorcy i jego personelu.
- Ogólne badania rynku.
- Ogólnokrajowe i lokalne kampanie reklamowe i promocyjne.
- Możliwości hurtowego zakupu towarów.
- Doradztwo i usługi w zakresie zarządzania i rachunkowości.
- Publikację biuletynów informacyjnych.
- Badania materiałów oraz procesów i metod biznesowych.
Należy pamiętać, że franczyza koncepcji działalności z założenia zakłada kompleksową i stałą współpracę, w ramach której koncepcja biznesowa franczyzodawcy zawsze będzie rozwijana. Istota relacji pomiędzy franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami różni się bardzo od zwykłych umów dostawy charakterystycznych dla systemów dystrybucyjnych. We franczyzie mamy do czynienia z zestawem zasobów, który zawiera środki finansowe i siłę roboczą angażowane przez franczyzobiorcę w założenie jego firmy. Dla potencjalnego franczyzodawcy ważne jest, aby rozpoznał jaka jest istota franczyzy, którą zamierza stworzyć i wówczas będzie jasne co powinno być wbudowane w strukturę systemu franczyzowego i umowy franczyzowej.
Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych
ul. Korfantego 58, 01-496 Warszawa, tel: 0 22 861 53 41
e-mail:biuro@arss.com.pl www.arss.com.pl
Artykuły które powinny Ci się spodobać
A może te Cię zaciekawią

O czym pamiętać otwierając salon kosmetyczny? - praktyczne wskazówki
Jak kupić franczyzę
- Co to jest franczyza (franchising) i systemy sieciowe?
- Franczyza, czyli biznesowe małżeństwo
- Słownik pojęć
- Cechy jakie powinien posiadać franczyzobiorca
- Pytania jakie należy zadać franczyzodawcy
- Jak zweryfikować pakiet franczyzowy?
- Odkrywanie prawdy o franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Umowa franczyzy
- Za i przeciw założeniu własnej działalności gospodarczej
- Jak zarejestrować własną firmę
- Jak napisać biznes plan
- Zalety i wady franczyzy
Jak zarządzać franczyzą
- Jak wybrać model rozwoju we franczyzie?
- 5 kroków prowadzących do sprzedania franczyzy
- Znaczenie marki i know-how we franczyzie
- Szybki test dla przyszłego franczyzodawcy
- Przyczyny porażek franczyzodawców
- Pięć błędów świeżaka
- Czego brakuje w ofertach franczyzodawców?
- Biznesy niefranczyzowalne
- Jak zostać franczyzodawcą
- Rekrutacja kandydatów na franczyzobiorców
- Opracowanie i sprzedaż pakietu franczyzowego
- Tworzenie podręcznika operacyjnego
- Aspekty finansowe działalności systemu franczyzowego
- Etapy rozwoju systemu franczyzowego
- Jak zbudować jednostki pilotażowe?
- Czy Twój pomysł na biznes powinien zostać rozwinięty poprzez franczyzę?
- Czy Twój istniejący biznes może rozwijać się poprzez franczyzę?
- Czy Twój pomysł na biznes nadaje się do rozwijania poprzez franczyzę?
- Dlaczego warto tworzyć system franczyzowy (franchisingowy)?
- Słownik pojęć
- Co powinna zawierać umowa franczyzy?
- Jak pozyskać franczyzobiorców?