74 miliardy na rozrywkę

Autor: Redakcja
Data dodania: 22 kwietnia 2011
Kategoria:
Wydatki_na_rozrywke_rosnaTaki poziom osiągną wydatki Polaków w 2015 roku na usługi związane ze spędzaniem czasu wolnego, a więc m.in. turystykę, gastronomię czy wizyty w kinie bądź SPA - ocenia firma Deloitte.

W ostatnich kryzysowych latach, kiedy to wielu naszych rodaków musiało zacisnąć pasa, najbardziej ucierpiały branże oferujące produkty oraz usługi, z których korzysta się w wolnym czasie i które stanowią w pewnym sensie dobra luksusowe. Spadła więc sprzedaż wycieczek, mniej osób odwiedzało restauracje i kawiarnie, zaś dynamicznemu rozwojowi nowych usług i gabinetów z branży kosmetycznej nie towarzyszył równie dynamiczny wzrost ich przychodów. Jednak w najbliższych latach biznesy związane z wypoczynkiem i rozrywką mają znów znaleźć się na fali wzrostowej.

Według Deloitte, wydatki Polaków na te cele będą rosły w tempie 7 proc. rocznie i do 2015 roku podskoczą z obecnych 54 mld zł do 74 mld zł. Najwyższą dynamiką będzie charakteryzował się segment turystyki, rekreacji i kultury (8 proc. wzrostu rocznie).

Oznacza to, że nadchodzą czasy prosperity dla biur podróży, hoteli, a także gabinetów odnowy biologicznej i klubów fitness. Coraz więcej tego typu biznesów rozwijanych jest poprzez franczyzę, dzięki czemu osoby, które nie znają tych branż, mogą przy mniejszym ryzyku rozpocząć w nich działalność.

Najtańsze jest uruchomienie agencji turystycznej - taka inwestycja wiążę się z wydatkiem od ok. 10 do ponad 100 tys. zł (w zależności od konceptu). W branży tej panuje już dość silna konkurencja, aczkolwiek sieci franczyzowe takie jak Multita, Urlopy.pl czy Ostatniemiejsca.pl cały czas powiększają liczbę swoich punktów.

Z większym wydatkiem wiąże się otwarcie salonu urody ze SPA bądź klubu fitness - kilkaset tysięcy złotych, aczkolwiek jeśli część wyposażenia uda się wziąć w leasing, kwota potrzebna na starcie może znacząco spaść.

Najbadziej kapitałochłonne jest uruchomienie hotelu, mowa o wydatkach na poziomie kilku milionów złotych. Ruch w tym biznesie jest w ostatnim czasie jednak bardzo wyraźny. Coraz więcej hoteli decyduje się na franczyzę. Do znanych międzynarodowych sieci, takich jak Best Western, Hilton, Marriott przyłączają się działające obiekty, a także z myślą o nich budowane są nowe inwestycje. Powstają też rodzime koncepty, np. Chaber czy ComfortExpress. Na tego typu inwestycjach będzie można w najbliższych latach skorzystać.

- Popularność turystyki rośnie, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza miasto, tzw. short break oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie także zainteresowanie wizytami w kinie czy też galerii - twierdzi Bartosz Krawczyk, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Bardzo popularnym sposobem spędzania wolnego czasu są także wyjścia do restauracji czy do pubu, na które decyduje się coraz więcej osób. Rośnie także zainteresowanie uprawianiem sportu oraz zabiegami kosmetyczno-relaksacyjnymi. Jak podaje Deloitte, w 2006 roku Polacy wydali na wizyty w centrach odnowy biologicznej 818 mln złotych, natomiast w 2010 roku 920 mln.

Z badań firmy doradczej wynika, że obecnie większość Polaków (ok. 65 proc. respondentów) wydaje do 50 zł tygodniowo na rozrywkę i wypoczynek. 16 proc. przeznacza na ten cel do 100 zł, zaś 13 proc. respondentów deklaruje swoje wydatki w przedziale od 101 do 200 zł. Kwoty te w Europie Zachodniej są znacznie wyższe - na samą turystykę wydaje się tam sześciokrotnie więcej, zaś na gastronomię aż dziewięć razy więcej. Przepaść ta powinna jedna w szybkim tempie zmniejszać się. Bowiem przewidywany średnioroczny wzrost dochodu rozporządzalnego (czyli przeznaczanego na konsumpcję) w latach 2007-2014 wyniesie 5,5 proc. dla Polski i tylko 0,2 proc. dla Europy Zachodniej.

JCB

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram