40 milionów za 180 pizzerii

Data dodania: 20 października 2009
Kategoria:
sfinkspolska.jpg
sfinkspolska.jpg

Sfinks Polska SA podpisała umowę warunkową sprzedaży spółki Da Grasso, zarządzającej największą siecią pizzerii w Polsce. Sfinks przejmie spółkę m.in. po przeprowadzeniu due dilligence. Po przejęciu sieci liczącej ok. 180 lokali, Sfinks będzie największą firmą restauracyjną z segmentu casual dining w Polsce pod względem liczby zarządzanych placówek.

Przypomnijmy, Sfinks Polska zarządza obecnie 112 restauracjami, w tym siecią 97 restauracji Sphinx (segment casual dining) zlokalizowanych w całej Polsce i za granicą, 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 5 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. DaGrasso to dla Sfinksa nie lada kąsek. Jest to największa sieć pizzerii w Polsce, w ramach której działa 176 pizzerii oraz 4 restauracje w 114 miastach Polski. Jak przyznaje w rozmowie z portalem www.Franczyzawpolsce.pl Tomasz Morawski, Wiceprezes Zarządu, Sfinks Polska S.A., spółka poprzez przejęcie sieci pizzerii chce pojawić się także w mniejszych miastach. W wywiadzie udzielonym portalowi Tomasz Morawski zaprzecza także, jakoby rozmowy dotyczące współpracy z DaGrasso pojawiały się wcześniej.

Na pytania odpowiada Tomasz Morawski, Wiceprezes Zarządu, Sfinks Polska S.A.

Co zaważyło na decyzji przejęcia sieci Da Grasso?

Inwestycja ta charakteryzuje się dużym potencjałem, a poza tym sieć Da Grasso pasuje do naszej grupy pod wieloma względami. Da Grasso działa w tym samym segmencie co Sfinks Polska, przejęcie tej sieci będzie więc oznaczać rozszerzenie naszego portfela o kolejną silną i dobrze rozpoznawalną markę. Dzięki temu chcemy umocnić naszą pozycję na rynku oraz zwiększyć zasięg o miasta, w których do tej pory nas nie było - Sphinx i Wook są obecne głównie w dużych i średnich miastach, Da Grasso także w mniejszych.

Czy prawdą jest, że to nie pierwsza przymiarka do przejęcia tej sieci. Już kiedyś głośno było o takich planach. Co wówczas się wydarzyło, że porozumienia nie doszły do skutku?

Takie informacje to jedynie spekulacje rynkowe niemające nic wspólnego z prawdą. Spółki nigdy przedtem nie rozważały połączenia. Nigdy też nie prowadziliśmy żadnych rozmów w sprawie ewentualnego przejęcia Da Grasso.

Czy – jeżeli przejęcie dojdzie do skutku – Sfinks będzie zmieniał przeznaczenie lokali?

Sieć Da Grasso udowodniła, że potrafi działać efektywnie i dobrze się rozwijać. Dlatego nie zamierzamy przekształcać lokali, które zapewniają właściwą jakość i oczekiwane standardy działania po to, żeby w ich miejsce otworzyć np. Sphinksy. Zależy nam, aby obie sieci rozwijały się korzystając z wzajemnych synergii, a nie jedna kosztem drugiej.

Za jaka kwotę Sfinks przejmie DaGrasso?

Zgodnie z zapisami umowy warunkowej Sfinks w pierwszym etapie zapłaci 20 mln zł, a kolejne płatności, wynoszące maksymalnie 20 mln zł, mają być rozliczane w zależności od wyników Da Grasso w latach 2010 – 2014.

Czy obecna sytuacja rynkowa to dobry moment na przejęcia? Przypomnijmy - Spółka Sfinks miała 21,98 mln zł skonsolidowanej straty netto w pierwszym półroczu 209 roku.

Okres kryzysu stwarza okazje inwestycyjne i dlatego jest to dobry moment na dokonywanie akwizycji. Już od kilku miesięcy obserwujemy branżę gastronomiczną pod kątem atrakcyjnych przejęć. Jednocześnie, analizując w tym kontekście nasze wyniki za pierwsze półrocze należy wziąć pod uwagę, że Sfinks jest w tej chwili w zupełnie innej sytuacji niż na początku tego roku, spółka ma zapewnioną płynność, jest stabilna finansowo i czeka ją dokapitalizowanie z emisji.

Czy Sfinks będzie rozwijał sieć za pomocą franczyzy?

Jak najbardziej, zamierzamy rozwijać nasze sieci na zasadzie franczyzy w Polsce, zaś poza granicami - na zasadzie master franczyzy.

Co daje włączenie marki DaGrasso Państwa spółce?

Przejęcie Da Grasso w znaczny sposób umocni naszą pozycję na rynku. W jego wyniku, nasza oferta będzie obejmować dania najpopularniejszych w Polsce kuchni zagranicznych - włoskiej, orientalnej, chińskiej. Ponadto, włączenie Da Grasso do Sfinks Polska pozwoli na liczne synergie w ramach grupy, zwłaszcza w zakresie optymalizacji kosztów zarządzania, dostaw czy działań marketingowych.

Dziękujemy za rozmowę.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design