Franczyza w Polsce

10 styczeń 2008

Jak podaje Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej, Polki wydają 600 milionów zł rocznie na kosmetyki kolorowe.

Raz na kilka miesięcy, przeciętnie zarabiający Polak przeznacza 126 zł na kosmetyki zapachowe, a wartość sprzedaży mydeł, dezodorantów, kremów i balsamów wzrasta każdego roku o ponad 300 mln zł.

W świetle tych informacji, dynamiczny rozwój rynku drogerii i sklepów kosmetycznych wydaje się być zrozumiały. Największe sieci drogerii przyjmują strategię dynamicznej ekspansji, powstają nowe placówki, wzbogacany jest asortyment sklepów, a producenci zwiększają budżety na promocję i reklamę.

Najdynamiczniejszy rozwój na rynku drogerii odnotowuje w ostatnim czasie sieć Drogerie Natura. Po gruntownych zmianach wizerunkowych, sieć postawiła na zwiększanie liczby placówek i planuje otwierać 50 nowych sklepów rocznie. Wszystko wskazuje na to, że firmie uda się zrealizować ten ambitny plan – w ciągu trzech miesięcy powstało 20 nowych drogerii. Placówki powstały zarówno w centach handlowych dużych miast, jak i w mniejszych miejscowościach.

O ile sieć Drogerie Natura stawia na sklepy własne, o tyle pięć innych sieci zdecydowało się na zwiększanie liczby placówek przy pomocy systemu franczyzowego. Sieci drogerii Aster, A-Propos, Koliber, Vica i międzynarodowy gigant Yves Rocher udostępniają osobom zainteresowanym możliwość poprowadzenia własnego sklepu kosmetycznego pod znaną marką. Franczyza pozwala ograniczyć zarówno czas jak i koszt rozwijania sieci placówek, dlatego może okazać się krokiem w dobrą stronę dla firm, którym zależy na szybkim rozwoju, a nie dysponują środkami wystarczającymi na otwierani własnych sklepów.

Aby sprostać rosnącej w tym segmencie rynku konkurencji, sieci drogerii prześcigają się we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań. Przede wszystkim ujednolicają wizerunek placówek i ich pracowników, poszerzają asortyment i oferują usługi dodatkowe, jak choćby dermo konsultacje.

Obroty firm kosmetycznych i wartość sprzedaży rosną, a na wprowadzanych innowacjach korzystają konsumenci. Innowacyjne rozwiązania stosowane są również coraz częściej w salonach kosmetycznych, gdzie panuje moda na rożnego rodzaju sprzęt do zabiegów na ciało. A zupełną nowością jest otwieranie luksusowych salonów kosmetycznych i Spa na lotniskach, w środku lasu tropikalnego, czy na pustyni.

Sabina Kobus, 10.01.2007

Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Adam Wroczyński
Komentarz w tym Artykule

Najnowsze franczyzy

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Czy przedsiębiorca po wygaśnięciu umowy franczyzy powinien pozostać wierny marce pod którą działał?

Tak, jeśli współpraca przebiegała pomyślnie. - 35.1%
Tak, ale jeśli inna firma zaproponuje lepsze warunki nie powinien mieć skrupułów ze zmianą szyldu. - 22.1%
Nie, jeśli dotychczasowi klienci dobrze odbiorą zmianę. - 6.5%
Nie, może nawiązać współpracę z dowolnym podmiotem. - 13%
Nie, mając już doświadczenie może działać na własny rachunek. - 20.8%

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 24.05.2016

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.05.2016

UMOWA FRANCZYZY W PRAKTYCE - 10.05.2016

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 20.05.2016